Skarby sztuki koreańskiej

Muzeum Narodowe w Warszawie prezentuje największa wystawę sztuki koreańskiej w Polsce, na której podziwiać można cenne zabytki od paleolitu do końca XIX wieku: rzeźbę, malarstwo, ceramikę, tkaniny, wyroby z metalu, laki i kamienia.

Aktualizacja: 11.10.2019 12:36 Publikacja: 11.10.2019 12:23

Foto: Fot. © Koreańskie Muzeum Narodowe / Copyright by National Museum of Korea

Tytuł ekspozycji „Splendor i finezja. Duch i materia w sztuce Korei” podkreśla jej piękno i artystyczne walory, a także niesie głębszy przekaz. - W kulturze koreańskiej duch i materia są jak dwie siły: jing i jang, które wzajemnie się przenikają i tworzą dopiero jedną wielka całość. Dzięki temu zachowana jest harmonia na świecie. – tłumaczy kuratorka Joanna Bojarska-Cieślik.

Przygotowywania do niej we współpracy z Koreańskim Muzeum Narodowym w Seulu, z którego pochodzą wszystkie eksponaty, trwały 2 lata. Pokaz jest odpowiedzią na prezentowaną przez MNW w Seulu w 2015 roku wystawę: „Sztuka polska: niezłomny duch”. A zarazem przypomina o 30-leciu nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Korei.

Wystawa w MNW rozbudza wyobraźnię i przybliża odległą kulturę także dzięki znakomitej aranżacji, akcentującej w chronologicznym układzie najciekawsze zjawiska i podkreślającej urodę wspaniałych zabytków, jak np. złotej korony z królestwa Silla z VI wieku. W zdobieniu korony pojawia się motyw drzewa – symbol kosmicznej osi, wokół której krąży cały wszechświat. A także poroże jelenia, będące znakiem odradzania się przyrody. Koronę wieńczy symbol mitycznych ptaków bonghwang, przypominających feniksa. Obok niej podziwiać można inne precjoza: naszyjniki, bransolety, kolczyki, pierścienie.

Królestwo Silla należało do Epoki Trzech Królestw; w VII wieku podbiło sąsiednie ziemie i wówczas po raz pierwszy w historii Półwysep Koreański znalazł się pod jednymi rządami.

Natomiast buddyzm dotarł z Chin na Półwysep Koreański w IV wieku, stając niewyczerpanym źródłem inspiracji, o czym na wystawie świadczą błyszczące złotem posągi Buddy i bodddhisattwów, czyli istot uosabiających miłosierdzie i współczucie, pomagających w wyzwoleniu od cierpienia. Kunsztownym dziełem jest m.in. XIV-XV-wieczny posąg przedstawiający Awalokiteśwarę. Wykonano go ze złoconego brązu. Głowę bodddhisattwy zdobi olśniewająca korona i kolczyki z klejnotami w kształcie kwiatów.

Współczesna Korea wzięła swoją nazwę od dynastii Goryeo (918–1392). Powstawały wówczas słynne seladony, najbardziej znana finezyjna koreańska ceramika, będąca do dziś świadectwem doskonałego warsztatu rzemieślników. Ceramikę tę zdobiono szkliwem o charakterystycznym seledynowym odcieniu. Seladony zachwycają najwyższym poziomem artystycznym. Na przykład waza maebyeong, zdobiona delikatnym motywem żurawi pośród chmur, przeznaczona na kwiaty śliwy, jest kwintesencją koreańskiego postrzegania piękna – inspirowanego naturą.

Uwagę przyciąga też potężny wazon księżycowy z białej porcelany okresu Joseon (XIV-XIX wiek), kształtem przypominający księżyc w pełni. Na dworze królewskim wazony księżycowe cieszyły się wielką popularnością. Doceniano prostotę i czystość ich formy, ucieleśniające konfucjańskie ideały skromności.

Wystawę kończy opowieść o historii i kulturze tej właśnie najdłużej rządzącej dynastii Joseon (1392–1897), mówiącej o rozbudowanym dworskim rytuale, jak i działalności koreańskich uczonych urzędników tzw. literati, tworzących ówczesną elitę intelektualną, zajmujących się kaligrafią i malarstwem.

Wystawa „Splendor i finezja. Duch i materia w sztuce Korei” czynna do 1 stycznia 2020 roku

Tytuł ekspozycji „Splendor i finezja. Duch i materia w sztuce Korei” podkreśla jej piękno i artystyczne walory, a także niesie głębszy przekaz. - W kulturze koreańskiej duch i materia są jak dwie siły: jing i jang, które wzajemnie się przenikają i tworzą dopiero jedną wielka całość. Dzięki temu zachowana jest harmonia na świecie. – tłumaczy kuratorka Joanna Bojarska-Cieślik.

Przygotowywania do niej we współpracy z Koreańskim Muzeum Narodowym w Seulu, z którego pochodzą wszystkie eksponaty, trwały 2 lata. Pokaz jest odpowiedzią na prezentowaną przez MNW w Seulu w 2015 roku wystawę: „Sztuka polska: niezłomny duch”. A zarazem przypomina o 30-leciu nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Korei.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce