Pierwszy fotoreporter II RP

Dom Spotkań z Historią zaprasza na wystawę zdjęć Marjana Fuksa, założyciela pierwszej w Polsce agencji fotograficznej.

Publikacja: 24.12.2017 14:00

Pierwszy fotoreporter II RP

Foto: materiały prasowe, Marjan Fuks

Marjan Fuks okrzyknięty został „królem fotoreporterów polskich” („Gazeta Gdańska”), „Napoleonem fotografii” (Antoni Słonimski), „Oczkiem Warszawy” oraz „czortem, który wszystko widzi, wszystkich zna i od wszystkich wszystkiego się dowie” (Kornel Makuszyński).

 

Pierwszy fotoreporter II RP utrwalił na swoich zdjęciach najważniejsze wydarzenia odradzającej się Polski oraz najgłośniejsze skandale tamtych lat.

Ekspozycja nawiązuje do setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W 1910 roku Marjan Fuks założył prywatną agencję fotograficzną, której zdjęcia wykorzystywały  najważniejsze polskie tytuły prasowe oraz zagraniczne agencje. Zakład mieścił się w sercu Warszawy, w Willi Marconiego, tuż obok Dworca Głównego.

Pomysłodawcą i kuratorem wystawy jest Krzysztof Wójcik, fotograf i współtwórca Polskiej Agencji Fotografów Forum. - Sam od lat pracuję w agencji, dlatego postanowiłem sprawdzić, kto to zaczął. Z czasem zaczęła wyłaniać się z tych poszukiwań niezwykle barwna postać - mówi Wójcik.

Zdjęcia Marjana Fuksa mają wielką wartość dokumentalną. Fuks fotografował rewolucję 1905 roku i życie pod zaborem rosyjskim, ostatnie lata I wojny światowej, demonstrację patriotyczną w Warszawie w 1916 roku w rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja, Radę Regencyjną, Rząd Tymczasowy, wojnę z bolszewikami w 1920 roku, przewrót majowy 1926 roku czy sprowadzenie do kraju trumny Henryka Sienkiewicza. W swoim dorobku ma zdjęcia, które przeszły do historii, na przykład fotografię Józefa Piłsudskiego na moście Poniatowskiego w czasie przewrotu majowego. Fuks uwiecznił międzywojenną Warszawę, dzięki czemu możemy zobaczyć, jak zmieniła się stolica Polski.

Fuks dokumentował również słynne skandale. Relacjonował między innymi procesy Damazego Macocha czy Rity Gorgonowej, ale zajmował się także codziennymi wydarzeniami kryminalnymi. Jak mówił jeden z jego krewnych, profesor Marian Fuks, „chęć szokowania sensacją graniczyła czasami z blagą, był trochę romantykiem, trochę fantastą, ale i człowiekiem interesu”.

Marjan Fuks był jednak przede wszystkim fotografem, który rozumiał specyfikę swojego zawodu. Z okazji piętnastolecia istnienia swojej agencji fotograficznej wydał broszurę „Zaranie fotografii dziennikarskiej w Polsce”, w której opisał teoretyczne założenia fotografii prasowej. „Fotografja dziennikarska wymaga bezwzględnie, aby umieć pochwycić takie sceny, w których jest coś oryginalnego, a przytem nieco humoru, dużo sentymentu, przede wszystkiem zaś umiłowania swego zajęcia. Bez tego umiłowania zawodu, jeśli się zwraca tylko uwagę na rachunek, czy się dane zdjęcie opłaci czy nie, wbrew zasadzie kalkulacji, nawet myśleć nie można o dobrych rezultatach fotografji dziennikarskiej” - pisał.

Wystawa w Domu Spotkań z Historią prezentuje zdjęcia grupowe oraz portretowe, które wykonywano w atelier agencji oraz materiały i fotografie dotyczące działalności agencji i ówczesnej prasy. Znajdą się na niej prace poświęcone polityce, historii Polski oraz życiu codziennemu w dwudziestoleciu międzywojennym, głównie w Warszawie. Poza zdjęciami na wystawie zobaczyć można także aparaty z epoki, pocztówki wydane przez Fuksa, gazety, albumy i oryginalne fotografie.

Wystawę „Marjan Fuks. Pierwszy fotoreporter II RP” oglądać można w Domu Spotkań z Historią w Warszawie do 25 lutego. Wstęp jest wolny.

Więcej informacji na stronie www.dsh.waw.pl.

Marjan Fuks okrzyknięty został „królem fotoreporterów polskich” („Gazeta Gdańska”), „Napoleonem fotografii” (Antoni Słonimski), „Oczkiem Warszawy” oraz „czortem, który wszystko widzi, wszystkich zna i od wszystkich wszystkiego się dowie” (Kornel Makuszyński).

Pierwszy fotoreporter II RP utrwalił na swoich zdjęciach najważniejsze wydarzenia odradzającej się Polski oraz najgłośniejsze skandale tamtych lat.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce