Konsumenci polubili plastikowe opakowania

Pandemia zwiększyła popyt na opakowania do żywności, lekarstw oraz środków higieny i dezynfekcji. Jednocześnie spadają koszty ich wytwarzania, co zwiększa rentowność produkcji.

Aktualizacja: 01.06.2020 06:41 Publikacja: 31.05.2020 21:00

Konsumenci polubili plastikowe opakowania

Foto: Bloomberg

Rynek opakowań w Polsce od siedmiu lat znajduje się w trendzie wzrostowym. Również ten rok może przynieść zwyżkę. Przyczynia się do tego m.in. pandemia koronawirusa, a dokładniej będący jej następstwem stosunkowo duży popyt na szczelnie zapakowane produkty żywnościowe, lekarstwa oraz środki do higieny i dezynfekcji. Pod względem wagowym w naszym kraju najwięcej wytwarza się opakowań z plastiku, a następnie z papieru, metalu i szkła.

Na duży wzrost zapotrzebowania na opakowania do żywności i leków zwraca uwagę m.in. Ergis, największy w Europie Środkowo-Wschodniej przetwórca tworzyw. – Wielu z nas uświadomiło sobie, że żywność zapakowana w bezpiecznych warunkach, czyli takich, jakimi dysponują tylko producenci, jest po prostu bezpieczna i bezpieczniejsza od tej porcjowanej w sklepach i przechowywanej bez opakowań w ladach chłodniczych. Zapakowana u producenta jest również trwalsza – przekonuje Tadeusz Nowicki, prezes Ergisu. Dodaje, że produkcja opakowań do żywności i leków zawsze była istotnym obszarem działalności grupy.

– Pandemia spowodowała wzrost popytu na opakowania w branży spożywczej, branża automotive natomiast zdecydowanie wyhamowała. W branży budowlanej i przemysłowej sprzedaż jest stabilna – mówi Grzegorz Tajak, prezes Ergu, spółki specjalizującej się w produkcji wyrobów foliowych. Według niego rynek opakowań nie osiągnął jeszcze stabilizacji i dziś trudno przewidzieć, jak będzie zachowywał się w tym roku. Zauważa, że w samym maju zmniejszył się popyt, jednak już w czerwcu grupa ma normalny portfel zamówień. Grupie pomaga spadek cen surowców. Z drugiej strony zniżki te w dużym stopniu zostały zneutralizowane przez zwyżki cen walut obcych. Erg w tym roku nie przewiduje wzrostu wynagrodzeń. Ponadto, niższe są koszty transportu i energii.

Korporacja KGL, która specjalizuje się w produkcji opakowań i handlu granulatami tworzyw, informuje, że w początkowym okresie rozwoju pandemii w Polsce w związku z obawami co do zamknięcia sklepów wystąpił gwałtowny wzrost popytu na opakowania do mięsa. – Po wprowadzeniu przez rząd regulacji i zasad w zakresie możliwości nabywania towarów w sklepach sytuacja uległa stabilizacji. Dzisiaj popyt na opakowania do mięsa jest na poziomie sprzed pandemii – zauważa Lech Skibiński, wiceprezes Korporacji KGL. Dodaje, że grupa odnotowała wzrost zainteresowania opakowaniami o większej pojemności, co może wynikać z mniejszego ruchu w sklepach i działań eksportowych producentów mięsa w Polsce. Z drugiej strony o kilka procent zniżkowało zapotrzebowanie na opakowania dla cukiernictwa. Może to być skutkiem wprowadzonych ograniczeń w zakresie różnego rodzaju spotkań. Popyt załamał się z kolei na kubki do napojów, pojemniki do sałatek i szerzej na opakowania cateringowe. To konsekwencja braku imprez masowych, ograniczenia działalności kawiarni itp. Sytuacja zaczyna się jednak poprawiać i coraz bardziej przypomina tę sprzed pandemii.

Plast-Box specjalizujący się w produkcji wiader i skrzynek zauważa, że pandemia zwiększa dysproporcje w popycie na opakowania w poszczególnych gałęziach gospodarki. W branży gastronomicznej popyt na opakowania drastycznie spadł. Z kolei skokowy wzrost miał miejsce w branży medycznej i spożywczej. Po zdjęciu kolejnych restrykcji nałożonych na gospodarkę firma liczy na wzrost aktywności jej klientów. – Oferta grupy skierowana jest przede wszystkim do przemysłu spożywczego. Wraz z kolejnymi etapami odmrażania gospodarki spodziewamy się zwiększonego zapotrzebowania na opakowania wytwarzane przez grupę – mówi Grzegorz Pawlak, prezes Plast-Boxu.

Duży wzrost popytu na opakowania do płynów do dezynfekcji i środków czystości obserwują w tym roku Suwary. Znacznie gorzej jest z dostawami do branży motoryzacyjnej. – Na szczęście nasza produkcja jest mocno zdywersyfikowana, więc jako grupa nie odczuwamy negatywnych skutków związanych z pandemią. Generalnie produkty z tworzyw okazały się bardzo pożyteczne, wręcz niezbędne w czasach pandemii – przekonują Suwary.

Rynek opakowań w Polsce od siedmiu lat znajduje się w trendzie wzrostowym. Również ten rok może przynieść zwyżkę. Przyczynia się do tego m.in. pandemia koronawirusa, a dokładniej będący jej następstwem stosunkowo duży popyt na szczelnie zapakowane produkty żywnościowe, lekarstwa oraz środki do higieny i dezynfekcji. Pod względem wagowym w naszym kraju najwięcej wytwarza się opakowań z plastiku, a następnie z papieru, metalu i szkła.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?