Na swoim facebookowym profilu Miasto Jest Nasze poinformowało o kampanii, która prowadzona jest w Czechach. Nasi południowi sąsiedzi walczą z nadmiarem plastiku pod hasłem „Dost było plastu" (Dość plastiku) – do wspieranej przez czeski rząd kampanii dołączają licznie wielkie korporacje, w tym także znane w Polsce Lidl, Costa Coffee czy Ikea. W czeską kampanię zaangażował się też Orlen (działający w Czechach pod marką Benzina).

Miasto Jest Nasze wezwało działające w Polsce firmy do tablicy w kwestii plastiku i pyta jak zareagują na czeską akcję. Pytanie, biorąc pod uwagę jak dużym problemem jest nadmiar plastiku wprowadzany każdego dnia do obiegu, jest zasadne. Jednak warto zauważyć, że wiele działających w Polsce międzynarodowych firm prowadzi już działania na rzecz redukcji plastiku i to w ramach swoich globalnych strategii.

Przykładowo, Lidl już w lipcu 2018 roku deklarował, że do 2025 roku ograniczy zużycie plastiku o 20 procent, a opakowania będą w całości nadawać się do recyklingu. Sieć deklarowała też, że prowadzi działania mające na celu ograniczenie ilości plastiku w opakowaniach bio warzyw. Deklaracje dotyczące redukcji plastiku składała też Ikea, która globalnie do 2030 roku chce wymienić w swoich produktach plastik na materiały ekologiczne. Bardziej ekologiczne podejście deklarują też np. McDonald's czy Starbucks, które wprowadzają również na polski rynek ekologiczne słomki.