Reklama

Reforma Krajowej Rady Sądownictwa i Sądu Najwyższego na finiszu

Na środowym posiedzeniu Sejmu ma się odbyć drugie, a może i trzecie czytanie prezydenckich projektów ustaw o Krajowej Radzie Sądownictwa i Sądzie Najwyższym.

Aktualizacja: 06.12.2017 05:51 Publikacja: 05.12.2017 17:54

Reforma Krajowej Rady Sądownictwa i Sądu Najwyższego na finiszu

Foto: Fotolia.com

W trakcie zeszłotygodniowych forsownych prac Komisja Sprawiedliwości przyjęła ok. 30 poprawek PiS, i wygląda na to, że kompromis z prezydentem został zawarty.

Sąd Najwyższy ma przejść fundamentalne zmiany kadrowe, organizacyjne i dostanie nowe kompetencje. Sędziowie SN mają przechodzić w stan spoczynku po ukończeniu 65. roku życia (teraz 70 lat), z możliwością przedłużania orzekania przez prezydenta. W skrajnej sytuacji może to oznaczać odejście 30 z 80 sędziów, w tym pierwszej prezes SN Małgorzaty Gersdorf. Jeśli do tego dodamy, że SN ma liczyć co najmniej 120 sędziów, oznacza to duży napływ świeżej krwi i kadrowe przetasowania.

SN przybędą dwie nowe izby: dyscyplinarna, zajmująca się dyscyplinarkami nie tylko sędziów, ale też innych profesji prawniczych z dużą autonomią, oraz Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych do rozpatrywania skarg nadzwyczajnych i weryfikacji rażąco niesprawiedliwych wyroków. Odrzucona została poprawka, aby tę ekstraprocedurę stosować tylko pięć lat wstecz, i będzie można z niej skorzystać w orzeczeniach aż do 1997 r., tj. ustanowienia obecnej konstytucji.

Powołując nadzwyczajnego rzecznika dyscyplinarnego do sprawy sędziego SN, prezydent będzie mógł go wybrać nie tylko spośród sędziów, ale także prokuratorów, a gdyby go nie powołał, mógłby go powołać minister sprawiedliwości. Minister ma mieć też w okresie przejściowym prawo delegowania do orzekania w SN sędziego sądu powszechnego z co najmniej dziesięcioletnim stażem – na wniosek pierwszego prezesa SN.

Dodajmy, że procedowana jest też ustawa o Krajowej Radzie Sądownictwa. Co do wyborów sędziowskiej części w liczącej 25 członków KRS, to każdy klub sejmowy ma wskazywać nie więcej niż dziewięciu kandydatów, z których komisja sejmowa ustali listę 15, w tym co najmniej po jednym z każdego klubu. Sejm wybierałby ich na czteroletnią kadencję większością 3/5, a więc z udziałem opozycji. W przypadku niepowodzenia tego głosowania w ponownym głosowaniu Sejm mógłby ich wybierać bezwzględną większością. ©?

Reklama
Reklama

Etap legislacyjny: Przed drugim czytaniem

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama