1.Daj się poznać rekruterom
Szukając nowej pracy, warto przeglądać ogłoszenia i na nie odpowiadać. Z pewnością większy komfort daje sytuacja, gdy to pracodawca albo rekruter składa ci ofertę zatrudnienia. To nie tylko podnosi samoocenę, ale też zapewnia większe możliwości negocjacji dobrych warunków w nowej pracy. Jak wpaść w oko rekruterom, nie mając znanego nazwiska w branży? Eksperci ds. HR doradzają przemyślaną aktywność na portalach społecznościowych. Jak podkreśla Paulina Łukaszuk z Hays Poland, można zostać zauważonym jako ekspert w danej dziedzinie nie tylko na LinkedIn, ale także na Facebooku, gdzie działa wiele grup zawodowych z obszaru IT, marketingu czy mediów. – Warto zostać członkiem odpowiednich forów dyskusyjnych, śledzić i komentować aktywności influencerów zajmujących się tą tematyką, uczestniczyć i odznaczać się na zdjęciach z branżowych wydarzeń – dodaje Katarzyna Filas z Michael Page.
2.Zadbaj o profesjonalny profil w mediach społecznościowych
Przymierzając się do szukania nowej pracy, nie wolno pominąć profesjonalnych portali społecznościowych, w tym LinkedIn czy GoldenLine. Według ubiegłorocznego badania Antalu 93 proc. polskich specjalistów i menedżerów ma profil przynajmniej na jednym z tych portali. To oznacza, że niespełna 10 proc. nieobecnych zmniejsza swoje szanse na dobrą prace. Według firmy doradczej LHH DBM w zasadzie już wszyscy rekruterzy korzystają z mediów społecznościowych, szukając tam i sprawdzając potencjalnych kandydatów do pracy. Dla 43 proc. łowców głów polecenia w social media są też najlepszą formą pozyskiwania dobrej klasy kandydatów.
3.Przygotuj atrakcyjne CV
Podczas szukania pracy nieraz zostaniesz poproszony o przesłanie CV. Nawet jeśli rzadko aplikujesz na oferty pracy, a jesteś kandydatem z polecenia twoich znajomych i tak będziesz musiał przejść przez proces rekrutacji, którego częścią jest CV. Sylwia Dzwonkowska, menedżer w Michael Page, radzi, by zawrzeć tam wszystkie stanowiska zajmowane w firmach, by pokazać rekruterom, jak rozwijała się twoja kariera. Podstawowym punktem każdego CV jest również przedstawienie obecnych i wcześniejszych obowiązków oraz wskazanie obszarów specjalizacji. – Większą szansę na zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną mają osoby, które dostosują wzór CV do danej aplikacji, wyróżniając np. kluczowe obowiązki czy doświadczenie wymagane na oferowanym w nowej firmie stanowisku – zaznacza Dzwonkowska.
4.Ciszej jedziesz, dalej dotrzesz
Większość pracowników szukających nowego pracodawcy stosuje się do tego rosyjskiego przysłowia (tisze jediesz, dalsze budiesz), nie chwaląc się w firmie swoją aktywnością. Sylwia Dzwonkowska z Michael Page przypomina, że kandydaci nie mają obowiązku informować pracodawcy ani współpracowników o planach zmiany miejsca zatrudnienia. Co więcej, ani rekruter, ani potencjalny pracodawca nie może bez twojej wiedzy i zgody skontaktować się z firmą, w której pracujesz. Jeśli zależy ci na dyskrecji, lepiej nie prowadź telefonicznych negocjacji z rekruterem przy biurku i unikaj wymiany rekrutacyjnej korespondencji ze służbowego e-maila.