Ma się odróżniać
Ustawa o fundacjach jest lakoniczna w kwestii sposobu sformułowania nazwy, w przeciwieństwie do przepisów o stowarzyszeniach. Te jasno określają, iż nazwa stowarzyszenia powinna odróżniać je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji. Brak regulacji dotyczących fundacji nie oznacza jednak, że ich nazwa może być wybrana dowolnie. Fundator powinien pamiętać, że nie może ona zawierać pewnych słów zastrzeżonych dla innych podmiotów, np. „bank", czy nazwiska znanej osoby (podlegającego ochronie jako dobro osobiste), że powinna też odróżniać fundację od innych fundacji.
Czy oznacza to, że należy sprawdzić, czy gdzieś w Polsce nie funkcjonuje już fundacja o tej samej nazwie? Takiego obowiazku nie ma. Nie powinno się jednak wybierać nazwy identycznej z nazwą fundacji działającej już na tym samym obszarze albo z nazwą powszechnie znanej fundacji. Sąd rejestrujący sam może sprawdzić, czy inna o identycznej nazwie już istnieje, co mogłoby być podstawą do odmowy wpisu fundacji do KRS.
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących osiąganiu jej celów. W takiej sytuacji uzyskuje status przedsiębiorcy, a jej nazwa staje się firmą. Do nazwy fundacji należy zatem stosować reguły tworzenia firm określone w kodeksie cywilnym. Obowiązkowym elementem firmy jest forma prawna podmiotu, a więc słowo „fundacja". Każdy element firmy powinien też być zgodny z prawdą i nie może wprowadzać w błąd. Dodatkowym wymogiem jest, by firma fundacji prowadzącej działalność gospodarczą dostatecznie odróżniała się od firm innych przedsiębiorców prowadzących działalność o podobnym przedmiocie w obrębie tego samego obszaru geograficznego w tym samym czasie.
Może się też zdarzyć, że nazwa fundacji jest tożsama ze znakiem towarowym zarejestrowanym w Urzędzie Patentowym przez inny podmiot, np. inną fundację. Czy uprawniony ze znaku towarowego może żądać od fundacji, która nosi taką samą nazwę jak znak towarowy, by ją zmieniła?