Niespodziewany spadek bezrobocia w Niemczech

Nikt nie spodziewał się, że bezrobocie w Niemczech może spaść w czasie drugiej fali pandemii.

Aktualizacja: 01.12.2020 18:13 Publikacja: 01.12.2020 15:39

Niespodziewany spadek bezrobocia w Niemczech

Foto: Bloomberg

Bezrobocie w Niemczech spadło w listopadzie, choć analitycy oczekiwali jego wzrostu. Stopa bezrobocia obniżyła się z 6,2 procenta do 6,1 procenta, a liczba ludzi bez pracy zmniejszyła się o 39 tysięcy. To najniższy poziom od kwietnia. Jednak rok temu w listopadzie pracę miało o pół miliona osób więcej.

Czytaj także: Niemcy w 2021 roku chcą się zadłużyć na 160 mld euro

Analitycy spodziewali się, że stopa bezrobocia wzrośnie w listopadzie do 6,3 procenta. Trwająca druga fala pandemii koronawirusa wymusza bowiem ograniczenia w funkcjonowaniu gospodarki, które nie sprzyjają aktywności gospodarczej.

Jednak za pozytywną wiadomością o spadku bezrobocia kryje się również mniej optymistyczna informacja. W listopadzie, zgodnie z danymi Federalnej Agencji Pracy, o 537 tys. osób wzrosła liczba pracowników objętych programem krótkoterminowego zatrudnienia (mającego na celu chronienie miejsc pracy).

- Rynek pracy zareagował na listopadowe restrykcje, ale na szczęście nie wzrostem zliczby zwolnień – stwierdził, cytowany przez serwis TheLocal.de, prezes Federalnej Agencji Pracy Detlef Scheele.

Oczekiwania analityków, spodziewających się wzrostu liczby bezrobotnych, wynikały z nowych obostrzeń wdrażanych w listopadzie – zamknięto bary, restauracje czy siłownie. Jednak pracodawcy zamiast zwalniać, najwyraźniej postanowili polegać na dotowanych przez państwo programach pozwalających redukować pracownikom czas pracy, ale bez ich zwalniania.

Rynek pracy
Już nie tylko w okopach. Koreańczycy zaludniają rosyjskie fabryki
Rynek pracy
Polskim firmom już bliżej do idealnego pracodawcy?
Rynek pracy
Już ponad 10 milionów specjalistów ICT w Unii Europejskiej
Rynek pracy
Duży wzrost bezrobocia we Francji
Rynek pracy
HR-owcy dzielą los specjalistów IT. Oni też odczuli wpływ AI
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem