Szwajcaria nie może dotować eksportu czekolady

Od przyszłego roku szwajcarska czekolada eksportowa nie będzie już dotowana z budżetu.

Aktualizacja: 23.12.2017 14:46 Publikacja: 23.12.2017 13:45

Foto: Bloomberg

Rząd w Bernie musi podporządkować się decyzji Światowej Organizacji Handlu. Do końca 2018 roku tzw. Schoggi-Gesetz musi zostać zniesiony.

Szwajcarskie władze nie zamierzają się jednak poddawać i chcą nadal wspierać producentów czekolady - jednego ze sztandarowych produktów eksportowych - i będą pomagać producentom w zakupach tańszych składników oraz mleka do produkcji czekolady.

- Jeśli wszystko pójdzie tak jak zakładamy, to ceny czekolady szwajcarskiej za granicą nie wzrosną - zapewnia Urs Furrer, prezes szwajcarskiego związku branżowego producentów czekolady Chocosuisse.

Szwajcaria chroni swoje rolnictwo

Szwajcaria intensywnie chroni rodzimy rynek rolny, utrzymując wysokie cła na import takich towarów spożywczych jak mleko czy zboża. Ceny na te produkty są w Szwajcarii średnia dwa razy wyższe niż w krajach ościennych.

Aby eksport czekolady wciąż był opłacalny rząd w Bernie dotował producentów-eksporterów czekolady oraz innych słodyczy około 95 mln franków rocznie. WTO zabroniła tych praktyk, uznając je za niezgodnie z zasadami wolnego handlu.

Rząd w Bernie zapowiedział, ze dostosuje się do zaleceń WTO a także pozwoli producentom słodyczy importować niezbędne składniki bez cła. Jednocześnie krajowi producenci i farmerzy otrzymają wsparcie finansowe, by mogli obniżyć ceny na własną produkcję rolną.

Rząd w Bernie musi podporządkować się decyzji Światowej Organizacji Handlu. Do końca 2018 roku tzw. Schoggi-Gesetz musi zostać zniesiony.

Szwajcarskie władze nie zamierzają się jednak poddawać i chcą nadal wspierać producentów czekolady - jednego ze sztandarowych produktów eksportowych - i będą pomagać producentom w zakupach tańszych składników oraz mleka do produkcji czekolady.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”