Żniwa dla producentów lodów. Polacy jedzą coraz więcej

Lato to czas żniw na rynku lodów, ale Polacy jedzą ich już coraz więcej także poza sezonem. W 2016 r. sprzedaż znów może pójść w górę.

Aktualizacja: 12.08.2016 07:33 Publikacja: 11.08.2016 20:06

Foto: 123RF

O ponad 16 proc. zwiększyły się wydatki Polaków na lody w pierwszej połowie 2016 r. – podaje za firmą badawczą Nielsen Nestlé Polska oferująca takie marki, jak Manhattan, Schöller i Mövenpick. W ujęciu ilościowym sprzedaż mrożonych deserów poszła w tym czasie w górę o ok. 15 proc. To oznacza, że mimo zmiennej pogody w lipcu i sierpniu – kluczowych miesięcy dla sezonu lodowego – branża ma duże szanse zakończyć ten rok wzrostem sprzedaży.

W 2015 r. przychody firm z branży lodziarskiej zatrudniających co najmniej dziesięć osób zwiększyły się o 7,8 proc., do 1,31 mld zł. Ich rentowność netto sięgnęła natomiast 9,3 proc. wobec 7 proc. w 2014 r. Była więc ponad dwa razy wyższa od średniej dla całej branży spożywczej. Paweł Wyrzykowski, analityk Banku BGŻ BNP Paribas, zwraca uwagę, że w tym roku, może być podobnie, choć rentowność może być niższa niż w 2015 r. Podrożały bowiem cukier i kakao.

Gonimy Finów

W 2015 r. przeciętne spożycie lodów per capita wyniosło w polskich gospodarstwach niespełna 2,9 litra – podaje GUS. To oznacza, że było o 9 proc. wyższe niż w 2014 r., a o 26 proc. przekraczało konsumpcję mrożonych deserów z 2010 r. W ślad za rosnącym popytem w górę idzie także produkcja lodów. Tylko w pierwszych siedmiu miesiącach tego roku firma Nestlé wyprodukowała w zakładzie w Namysłowie około 14 mln litrów lodów. – Do końca lipca udało nam się wypełnić 85 proc. celu zaplanowanego na ten rok – mówi Witold Michalik, dyrektor działu lodów w Nestlé Polska.

Polski rynek lodów ma szanse rosnąć także w kolejnych latach, bo wciąż daleko mu do nasycenia. – Spożycie lodów w Polsce jest nadal na niższym poziomie niż w większości krajów Europy Zachodniej – zwraca uwagę Paweł Wyrzykowski.

Firma badawcza Euromonitor International podaje, że Polska zajmuje dopiero 22. miejsce w Europie pod względem rocznych wydatków przeciętego mieszkańca na lody. Pierwsze miejsce z 93,5 euro zajmują Finowie (to prawie dziewięć razy więcej niż nad Wisłą). Na kolejnych pozycjach są Szwajcarzy (ponad 60 euro) oraz Duńczycy (ponad 57 euro).

W Polsce, w przeciwieństwie do największych lodowych rynków, mrożone desery je się nadal głównie latem. Na okres od maja do końca września przypada blisko 90 proc. ich sprzedaży. O sukcesie latem w dużym stopniu decyduje sprzedaż tzw. lodów impulsowych, czyli zjadanych zaraz po zakupie w sklepie. Przypada na nie ponad 60 proc. łącznej sprzedaży detalicznej.

Latem swoje żniwa mają lodziarnie. W tym roku powstały 52 lokale pod marką Bonano zarządzane przez białostocką firmę Multi Ice. W sumie w kraju działa ich już 270. – Cały czas prowadzimy zaawansowane rozmowy zarówno z naszymi obecnymi franczyzobiorcami, jak i z nowymi partnerami. Wszystko wskazuje więc na to, że w 2017 r. nasza sieć znów się powiększy – mówi Sylwia Korpacz z firmy Multi Ice.

Zagranica też kupuje

Moda na zdrowe i dietetyczne odżywianie sprawia, że na popularności zyskują owocowe sorbety i lody jogurtowe. Polacy coraz chętniej sięgają także po oryginalne smaki lodów, np. z warzyw. Te napędzają głównie sprzedaż małych, niezależnych lodziarni. Ich działalność z kolei, w połączeniu z coraz większymi wymaganiami konsumentów co do jakości, podnosi poprzeczkę dużym graczom.

– Czołowi producenci odkrywają w sobie pasjonatów jakości i slow food – mówi Maciej Szaroleta, dyrektor strategii z firmy Albedo Marketing. – Przykładem może być firma Multi Ice, która w zeszłym roku uruchomiła własną sieć, Wytwórnię Lodów Prawdziwych U Lodziarzy.

Nasze firmy lodowe coraz odważniej spoglądają za granicę. Pierwsze punkty Bonano wystartowały w Chorwacji i Belgii. Wkrótce mają szanse ruszyć w Wielkiej Brytanii, a ofertą Multi Ice zainteresował się inwestor z Arabii Saudyjskiej.

W Czechach działają dwie lodziarnie Grycan – Lody od Pokoleń. Firma eksportuje także swoje lody na kilkanaście rynków, w tym do Czech, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Finlandii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Chin oraz na Tajwan. Do 16 krajów, głównie europejskich, trafiają także lody Nestlé.

W 2015 r. eksport lodów z Polski zwiększył się o 13,8 proc., do 47,2 tys. ton. W porównaniu z 2010 r. był wyższy o 68,5 proc. – podaje Eurostat. Co prawda w pierwszych czterech miesiącach tego roku eksport lodów z Polski zmalał o ponad 5 proc., nadal jednak sprzedaż zagraniczna mrożonych deserów ma szanse pójść w górę. – Największe natężenie handlu lodami przypada na okres od maja do lipca – podkreśla Wyrzykowski.

Podyskutuj z nami na Facebooku, www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia. Czy w Polsce sprzedaż lodów ma szanse, wzorem innych krajów, rosnąć nie tylko latem?

Opinia

Marcin Snopkowski | dyr. generalny firmy Grycan – Lody od pokoleń

Dla marki Grycan to kolejny rok dwucyfrowych zwyżek sprzedaży i umocnienia się na pozycji lidera wartościowego rynku lodów familijnych w Polsce. W przypadku naszych sztandarowych produktów, jak lody czekoladowe, waniliowe czy bakaliowe, odnotowaliśmy kilkudziesięcioprocentowe zwyżki sprzedaży. Wiosną wprowadziliśmy na rynek dwie nowości: w lodziarnio-kawiarniach pojawił się setny smak lodów, a na rynek detaliczny wprowadziliśmy lody impulsowe w małych kubeczkach z dołączoną łyżeczką. Zwiększyliśmy także dostępność lodów Grycan w sklepach rynku tradycyjnego oraz w dyskontach, w których nasza oferta jest już regularnie dostępna.

O ponad 16 proc. zwiększyły się wydatki Polaków na lody w pierwszej połowie 2016 r. – podaje za firmą badawczą Nielsen Nestlé Polska oferująca takie marki, jak Manhattan, Schöller i Mövenpick. W ujęciu ilościowym sprzedaż mrożonych deserów poszła w tym czasie w górę o ok. 15 proc. To oznacza, że mimo zmiennej pogody w lipcu i sierpniu – kluczowych miesięcy dla sezonu lodowego – branża ma duże szanse zakończyć ten rok wzrostem sprzedaży.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu