Podatek cukrowy uderzył w wódki smakowe

W małych sklepach z powodu wzrostu cen sprzedaż tzw. małpek spadła o 20 proc. Rośnie za to wódki czystej w większych butelkach.

Aktualizacja: 06.04.2021 14:42 Publikacja: 06.04.2021 13:53

Podatek cukrowy uderzył w wódki smakowe

Foto: AdobeStock

Obowiązujący od początku roku podatek cukrowy uderzył nie tylko w rynek napojów, ale również smakowe wódki w butelkach o mniejszych pojemnościach. Tymczasem z danych firmy CMR w sklepach małoformatowych do 300 mkw. pojemności 90/100ml oraz 200ml odpowiadają za około 75 proc. wolumenu sprzedaży wódek smakowych oraz około 30 proc. wolumenu sprzedaży wódek czystych.

Zmiany cenowe mają duży wpływ na sprzedaż małych pojemności wódki. W styczniu-lutym 2021 ich sprzedaż ilościowa w małych sklepach była o około 20 proc. niższa w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.

- Trochę większe spadki obserwowane są w przypadku wódek czystych, gdzie sprzedaż zarówno 90/100ml, jak i 200ml spada rok do roku o ponad 20 proc. - mówi Joanna Stankiewicz, analityczka danych sprzedażowych CMR.

Czytaj także: Alkohol w rok zdrożał o 40 proc. To efekt nowych podatków

- Natomiast na rynku smakowym najmniejsze pojemności raportują podobne spadki, jednakże dwusetki osiągają niższy wolumen sprzedaży o „jedyne” 8 proc. Oczywiście różnice w wartości sprzedaży nie są aż tak duże, ze względu na wyższą cenę. Wartość sprzedaży czystych małpek w styczniu-lutym 2021 w stosunku do zeszłego roku była niższa o około 8 proc., a smakowych o około 4 proc. - dodaje. 

Największy przepływ sprzedaży na większe pojemności widać w przypadku najtańszych wódek czystych. Tam wolumen sprzedaży pojemności 0,5l w roku 2021 jest o 30 proc. wyższy w stosunku do 2 pierwszych miesięcy roku poprzedniego. Jednakże dla średniego segmentu cenowego wódek czystych duże butelki sprzedają się w podobnych ilościach jak przed rokiem, natomiast dla wódek smakowych sprzedaż pojemności powyżej 300ml jest wyższa o jedyne 6 proc., gdzie w poprzednich latach obserwowana była podobna dynamika. Firma podaje, że sprzedaż wódki notowała w kilku ostatnich latach systematyczne wzrosty sprzedaży, napędzane coraz większą popularnością małych pojemności. Wprowadzenie podatku małpkowego zatrzymało pozytywną dynamikę segmentu. Ze względu na spadającą sprzedaż małych pojemności, cała kategoria wódki notuje w sklepach małoformatowych do 300 mkw. dużo niższą sprzedaż niż przed rokiem. Wolumen sprzedaży wódek czystych w styczniu-lutym 2021 jest niższy o około 5 proc. w stosunku do początku roku 2020, natomiast wartość jest wyższa o zaledwie 2 proc. Rynek trunków smakowych notuje niższe wyniki, ze względu na wysokie znaczenie małych butelek – wolumen sprzedaży jest niższy o 11 proc., a wartość o 2 proc.

- Aby ominąć podatek, na rynku zaczyna pojawiać się pojemność od dawna nie używana w przypadku wódki – 350ml. Natomiast na razie jej dostępność nie jest wysoka. Zobaczymy, jak nowa opcja zostanie przyjęta przez konsumentów - mówi Joanna Stankiewicz.

Obowiązujący od początku roku podatek cukrowy uderzył nie tylko w rynek napojów, ale również smakowe wódki w butelkach o mniejszych pojemnościach. Tymczasem z danych firmy CMR w sklepach małoformatowych do 300 mkw. pojemności 90/100ml oraz 200ml odpowiadają za około 75 proc. wolumenu sprzedaży wódek smakowych oraz około 30 proc. wolumenu sprzedaży wódek czystych.

Zmiany cenowe mają duży wpływ na sprzedaż małych pojemności wódki. W styczniu-lutym 2021 ich sprzedaż ilościowa w małych sklepach była o około 20 proc. niższa w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”