Po złożeniu przez Waszyngton skargi Ottawa zapowiedziała w maju zniesienie klauzuli przewidującej udzielenie przez stających do przetargu na 88 myśliwców prawnie wiążących gwarancji zapewnienia offsetu w wysokości 100 proc. wartości kontraktu, który wyniesie od 15 do 19 mld dolarów kanad. (11,1-14,1 mld USD).
Kanada łagodzi przetarg na myśliwce po interwencji USA
Ten warunek wykluczał Lockheeda Martina i jego samolot F-35, którym jest zainteresowane kanadyjskie lotnictwo wojskowe. Zmuszanie uczestników przetargu do składania wiążących gwarancji korzyści ekonomicznych (offsetu) jest sprzeczne z regułami konsorcjum, które opracowano myśliwce F-35, a do którego Kanada należy.
- Zaskoczyła mnie ta zalecana zmiana - powiedział agencji Reutera Jim Barnes z Boeinga, który stara się sprzedać Kanadzie swe F-18 Super Hornet
Zmiana warunków przetargu jest kolejną w trwających od 10 lat staraniach zastąpienia wysłużonych CF-18 (niektóre mają 40 lat); ostateczna lista wymogów dotyczących nowej floty myśliwców ma być ogłoszona w lipcu.