Przyspiesza wyścig zbrojeń, hamuje cywilne lotnictwo

Globalne wydatki na zbrojenia wyniosły w 2015 roku 1,76 bln dolarów ale w kolejnych latach nakłady na wzmocnienie potencjałów obronnych państw, po okresie oszczędzania i cięć będą rosnąć.

Aktualizacja: 07.02.2017 12:49 Publikacja: 07.02.2017 10:42

Przyspiesza wyścig zbrojeń, hamuje cywilne lotnictwo

Foto: AFP

W 2017 roku przychody sektora obronnego w skali światowej zwiększą się o 3,2 proc – prognozuje korporacja doradcza Deloitte.

Według raportu „2017 Global aerospace and defense sector outlook. Growth prospects remain upbeat", przygotowanego przez Deloitte wpływ na kształtowanie się nowego trendu w dziedzinie nakładów na bezpieczeństwo mają przede wszystkim zwiększony budżet na obronność i wojsko w USA, a także rosnące zagrożenie międzynarodowe i napięcia w stosunkach pomiędzy poszczególnymi krajami. Z kolei – według raportu - branża lotnictwa cywilnego przeżywa zastój. W tym roku odnotuje jedynie symboliczny wzrost przychodów o 0,3 proc.

Wielka piątka w natarciu

W 2015 r. przy globalnych nakładach na poziomie 1,76 bln dol. budżet obronny USA z wydatkami na poziomie 595,5 mld dolarów odpowiadał za 34 proc. tej sumy. W pierwszej piątce krajów z największymi budżetami na wojsko były jeszcze Chiny, Rosja, Arabia Saudyjska i Francja. Polska z budżetem w wysokości 12,6 mld dolarów znalazła się na 21 miejscu.

Branża obronna w 2017 roku zwiększy swoje przychody prawdopodobnie o 3,2 procent. Rok temu było to 2,7 proc. oceniają autorzy raportu Deloitte.

-Wzrost ten wynika z rosnących napięć i zagrożenia bezpieczeństwa na świecie i w znacznej mierze z planów nowej amerykańskiej administracji, która nastawiona jest na wzmocnienie militarne USA a także zwiększonych wydatków na obronność na Bliskim Wschodzie, w Japonii, Korei Południowej i Indiach – mówi Piotr Świętochowski, dyrektor w Dziale Audytu Deloitte, ekspert ds. przemysłu obronnego.

Zbrojeniówki skorzystają na inwestycjach

Tylko w USA w tym roku budżet na wydatki wojskowe ma się zwiększyć o 9 mld dolarów w stosunku do poprzedniego roku. W przypadku Polski wydatki obronne zaplanowano w tym roku na 37 mld 152 mln zł, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza wzrost o 1 mld 253 mln zł.

Zwiększające się budżety obronne dla producentów sprzętu wojskowego oznaczają zwiększone przychody. Jak wskazuje raport Deloitte należy spodziewać się wzrostu popytu, a tym samym sprzedaży wozów opancerzonych, amunicji, detektorów elektronicznych, informatycznych produktów związanych z cybertechnologiami, narzędzi i urządzeń dla rozpoznania i wywiadu, systemów poprawiających precyzję ataku, a także okrętów i samolotów patrolowych.

Niepewność osłabia lotnictwo cywilne

Jak wskazują eksperci Deloitte wartość transakcji na globalnym rynku sektorów obronnego i lotnictwa cywilnego wyniosła w 2016 roku 15,6 mld dolarów (dane do połowy listopada 2016 roku). Dla porównania rok wcześniej było to 56,7 mld dolarów. Z kolei liczba fuzji i przejęć spadła o 20 proc. z 235 w 2015 roku do 188 w 2016 roku (dane z tego samego okresu).

- Wygląda na to, że jednym ze skutków Brexitu oraz niepewności związanej z wynikami wyborów prezydenckich w USA było zahamowanie aktywności na rynkach związanych przede wszystkim z lotnictwem cywilnym – mówi Piotr Świętochowski.

W cywilnym sektorze lotniczym nastąpi tym roku raczej symboliczny wzrost przychodów. Ma on wynieść zaledwie 0,3 proc. Rok wcześniej było to 3,4 proc. Choć wzrost ten jest wciąż napędzany rosnącym zapotrzebowaniem na przeloty pasażerskie, zwłaszcza w regionie Bliskiego Wschodu oraz Azji i Pacyfiku, na jego wyhamowanie wpłyną długotrwała presja cenowa i zmiany w ofertach linii lotniczych.

Puchnie portfel niezrealizowanych zamówień

Z drugiej strony należy spodziewać się wyższej produkcji samolotów cywilnych wynikającej ze stabilizacji światowego PKB, dużej liczby przewozów lotniczych, stabilnych zysków linii lotniczych oraz niższych kosztów paliw – oceniają eksperci Deloitte.

Raport podaje, że w 2017 roku zostanie wyprodukowanych o 96 samolotów więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost do 1456 jednostek. Zwiększenie produkcji jest planowane zarówno w tym, jak i w przyszłym roku. I tak w przypadku jednego z najpopularniejszych samolotów pasażerskich Boeinga 737 będzie to zwiększenie z 42 do 47 maszyn miesięcznie w 2017 i do 52 w 2018 roku. Jednak mimo tego portfel niezrealizowanych zamówień w całym sektorze wynosi nadal 13,5 tys. maszyn . Popyt na nowe samoloty w ciągu najbliższych pięciu lat szacowany jest na 35 155 sztuk. W ciągu następnych dziesięciu lat produkcja samolotów ma się zwiększać o 29,3 proc. rocznie. Prognozy na 2035 rok przewidują wyprodukowanie 2206 samolotów, które trafią do flot cywilnych linii pasażerskich.

W 2017 roku przychody sektora obronnego w skali światowej zwiększą się o 3,2 proc – prognozuje korporacja doradcza Deloitte.

Według raportu „2017 Global aerospace and defense sector outlook. Growth prospects remain upbeat", przygotowanego przez Deloitte wpływ na kształtowanie się nowego trendu w dziedzinie nakładów na bezpieczeństwo mają przede wszystkim zwiększony budżet na obronność i wojsko w USA, a także rosnące zagrożenie międzynarodowe i napięcia w stosunkach pomiędzy poszczególnymi krajami. Z kolei – według raportu - branża lotnictwa cywilnego przeżywa zastój. W tym roku odnotuje jedynie symboliczny wzrost przychodów o 0,3 proc.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie