Gdzie jest najwięcej fotoradarów? - raport Yanosika

Na jakich drogach kierowcy są najczęściej kontrolowani przez fotoradary? Gdzie napotkają odcinkowe pomiary prędkości i aktywne kamery monitorujące przejazd na czerwonym świetle?

Aktualizacja: 27.05.2018 17:20 Publikacja: 27.05.2018 12:55

Foto: Yanosik

Odpowiedzi na te pytania przynosi najnowszy raport ekspertów Yanosika. To dobrze znany polskim kierowcom system, który m.in. umożliwia wymianę informacji o bieżącej sytuacji na drodze, w tym także o fotoradarach. Jego twórcy uważają, że może to pozytywnie wpływać  na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, np. zmniejsza ryzyko wystąpienia kolizji spowodowanych gwałtownym hamowaniem przy urządzeniach mierzących prędkość.

- Gromadzone w systemie informacje o fotoradarach, odcinkowych pomiarach prędkości i kamerach na czerwonym świetle skłoniły nas do podsumowań i stworzenia niniejszego raportu – mówi Dawid Kaczmarowski z Yanosika.

Mazowieckie na prowadzeniu

Urządzeń mierzących prędkość i przejazd na czerwonym świetle najwięcej jest województwie mazowieckim – tam znajduje się 81 rejestratorów. O ok. 30 mniej fotoradarów jest w Wielkopolsce, która znalazła się na drugim miejscu w zestawieniu. Trzecią pozycję zajęło województwo śląskie z 40 tego typu urządzeniami. Najmniej fotoradarów w Polsce odnotowano w województwie opolskim (12), świętokrzyskim (15) oraz zachodniopomorskim (21).

– Porównując województwo mazowieckie z przybliżoną powierzchniowo Słowacją okazuje się, że Mazowieckie ma o ponad 6 razy więcej fotoradarów niż nasz południowy sąsiad. Mniej urządzeń monitorujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle niż w województwie mazowieckim jest także w innych państwach Europy: Łotwie, Estonii, Słowenii, Chorwacji czy Portugalii – komentuje Dawid Kaczmarowski.

Zobacz, gdzie jest najwięcej fotoradarów.

6 fotoradarów na 100 km

Eksperci Yanosika zestawili liczbę fotoradarów z kilometrażem dróg krajowych przypadających na dane województwo. W ten mogą pokazać zagęszczenie urządzeń monitorujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle na głównych trasach międzymiastowych w Polsce.

W ej klasyfikacji na prowadzenie wychodzi województwo śląskie, gdzie w przeliczeniu na 100 km dróg krajowych z tego regionu przypada ok. 6 fotoradarów. Na drugim miejscu uplasowało się województwo pomorskie (ok. 4 fotoradary na 100 km). Na trzecią pozycję spadło województwo mazowieckie, w którym kierowcy na 100 km drogi mogą w zaokrągleniu spotkać 4 rejestratory. Najmniejsze zagęszczenie fotoradarów na drogach krajowych odnotowano w województwie opolskim, warmińsko-mazurskim oraz dolnośląskim. W każdym z tym województw przypadają ok. 2 fotoradary na 100 km dróg.

Zobacz, gdzie jest największe zagęszczenie fotoradarów.

Odcinkowe pomiary prędkości nie wszędzie

Pod lupę ekspertów trafiły również odcinkowe pomiary prędkości. W tej kategorii ponownie prym wiedzie województwo mazowieckie, w którym kontrolowanych jest w sumie 32,5 km dróg. Wysoko w rankingu uplasowało się także województwo warmińsko-mazurskie (łącznie 21,3 km) oraz łódzkie (łącznie 13,7 km). Odcinkowych pomiarów prędkości próżno szukać natomiast w województwie wielkopolskim i kujawsko-pomorskim.

Zobacz, gdzie są odcinkowe pomiary prędkości.

Najbardziej monitorowane drogi w Polsce

Po przeanalizowaniu rozmieszczenia urządzeń monitorujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle okazało się, że w każdym województwie można wyznaczyć po jednej najczęściej kontrolowanej drodze. W skali całego kraju na szczególną uwagę zasługuje droga krajowa nr 92. Na odcinku przebiegającym przez województwo lubuskie kierowcy mogą spotkać fotoradar co 13 km. Droga ta okazała się również najbardziej kontrolowaną w województwie wielkopolskim. Tam fotoradary ustawione są jednak rzadziej niż w Lubuskim: co 17,5 km.

Sporo rejestratorów umieszczonych jest także na drodze krajowej nr 94 w województwie małopolskim. Tam średnio co 13,3 km „czeka" na kierowców jeden fotoradar. Krajowa 94 to także najczęściej monitorowana droga w województwie podkarpackim (fotoradar co 17,3 km) oraz opolskim (fotoradar co 19,6 km).

Kolejną trasą, która wyróżnia się na terenie Polski jest droga krajowa nr 78 w granicach województwa śląskiego. Na niej odnotowano średnio jeden fotoradar na 13,5 km.

W pozostałych województwach najbardziej kontrolowanymi drogami są:

• DK 6 w województwie pomorskim (1 fotoradar na 14,8 km) oraz województwie zachodniopomorskim (1 fotoradar na 32,2 km),

• DK 82 w województwie lubelskim (1 fotoradar na 15,9 km),

• DK 8 w województwie podlaskim (1 fotoradar na 18,4 km),

• DK 50 w województwie mazowieckim (1 fotoradar na 17,4 km),

• DK 91 w województwie łódzkim (1 fotoradar na 19,7 km) oraz kujawsko-pomorskim (1 fotoradar na 22,6 km),

• DK 74 w województwie świętokrzyskim (1 fotoradar na 23,8 km),

• DK 16 w województwie warmińsko-mazurskim (1 fotoradar na 25,5 km),

• DK 3 w województwie dolnośląskim (1 fotoradar na 26,7 km).

Odpowiedzi na te pytania przynosi najnowszy raport ekspertów Yanosika. To dobrze znany polskim kierowcom system, który m.in. umożliwia wymianę informacji o bieżącej sytuacji na drodze, w tym także o fotoradarach. Jego twórcy uważają, że może to pozytywnie wpływać  na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, np. zmniejsza ryzyko wystąpienia kolizji spowodowanych gwałtownym hamowaniem przy urządzeniach mierzących prędkość.

- Gromadzone w systemie informacje o fotoradarach, odcinkowych pomiarach prędkości i kamerach na czerwonym świetle skłoniły nas do podsumowań i stworzenia niniejszego raportu – mówi Dawid Kaczmarowski z Yanosika.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe