Polacy chcą liderów z charyzmą

Mamy tradycyjne i dość stereotypowe podejście do przywódców, choć sporo od nich oczekujemy.

Publikacja: 30.05.2017 20:33

Foto: Fotolia

Mężczyzna w wieku około 38 lat, z wyższym wykształceniem i różnorodnym doświadczeniem zawodowym, żonaty i z dziećmi, który ma charyzmę i autorytet. Tak właśnie najczęściej Polacy wyobrażają sobie lidera – wynika z udostępnionego „Rzeczpospolitej" badania, które w maju br. przeprowadziła agencja badawcza SW Research na zlecenie Leadership Academy for Poland (LAP). Wynikające z badania podejście do przywództwa jest bardzo stereotypowe i nie zawsze ma odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Dla dobra ogółu

– Wbrew powszechnemu przekonaniu przywódcą nie musi być osoba charyzmatyczna. Lider jest przede wszystkim motorem pozytywnych zmian w swoim otoczeniu – mówi prof. Cezary Wójcik, wykładowca SGH i twórca Leadership Academy for Poland, programu rozwoju przywództwa, który od 2016 r. jest realizowany w Polsce przy udziale profesorów Uniwersytetu Harvarda. Do 20 czerwca mogą się zgłaszać chętni do udziału w drugiej edycji LAP. Będzie przyznanych do 40 stypendiów dla osób z potencjałem przywódczym, które w przyszłości przyczynią się do dobrych zmian w naszym kraju.

– Zgodnie z naszym podejściem w Leadership Academy for Poland, przywódca to ktoś działający dla dobra społeczności – zaznacza prof. Wójcik. Dodaje, że lider nie musi znać wszystkich odpowiedzi. Popełnia też błędy, ale potrafi się do nich przyznać i wyciągnąć wnioski, aby nie popełnić ich ponownie. Ten wzór przywódcy nie jest jednak zbyt powszechny. Wielu uczestników badania, które objęło łącznie 1210 osób – w tym 200 aspirujących do pozycji lidera w swoim otoczeniu – swój obraz lidera opiera na własnych obserwacjach i doświadczeniach.

Byle nie chciwy

Niemal połowa ankietowanych spotyka się w życiu codziennym z liderami – najczęściej w pracy – zaś co ósmy sam nim bywa. W 200-osobowej grupie potencjalnych przywódców ten odsetek sięga 25 proc. Obie grupy trochę się też różnią co do cech, które uważają za istotne dla lidera.

O ile np. dla ogółu Polaków bardzo ważną cechą lidera jest umiejętność nawiązywania relacji z ludźmi, o tyle potencjalni przywódcy cenią ją dużo mniej. Wśród istotnych cech przywódczych nie wskazują też szacunku do innych, na który zwraca uwagę ponad dwie piąte Polaków. Potencjalni liderzy wysoko zaś cenią wizję, wiedzę i odwagę.

Obie grupy zgadzają się natomiast co do cech, które dyskwalifikują lidera. To chciwość, podatność na wpływy i egocentryzm. Zgodnie wskazują też zachowania typowe dla przywódcy, który przede wszystkim powinien inspirować innych do działania, umieć współpracować z innymi, potrafiąc także podejmować trudne, niepopularne decyzje.

Mężczyzna w wieku około 38 lat, z wyższym wykształceniem i różnorodnym doświadczeniem zawodowym, żonaty i z dziećmi, który ma charyzmę i autorytet. Tak właśnie najczęściej Polacy wyobrażają sobie lidera – wynika z udostępnionego „Rzeczpospolitej" badania, które w maju br. przeprowadziła agencja badawcza SW Research na zlecenie Leadership Academy for Poland (LAP). Wynikające z badania podejście do przywództwa jest bardzo stereotypowe i nie zawsze ma odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca
Rekordowa liczba studenckich staży w Programie Kariera
Praca
Dyplom nadal pomaga na starcie
Praca
Mobbing w miejscu pracy – jak sobie radzić z przemocą i nękaniem
Praca
Migranci zarobkowi krótko mieszkają pod dachem pracodawcy. Samodzielni Ukraińcy
Praca
Setki lat chorobowego z powodu wypadków. Praca w sklepach bywa niebezpieczna