Tesla zarabia, jak obiecała

Tesla osiągnęła w III kwartale zysk, jak obiecał na wiosnę Elon Musk, co giełda w Nowym Jorku przyjęła wzrostem cen akcji o 14 proc. w obrocie po sesji. Jej limuzyna Model S została z kolei fatalnie oceniona przez „Consumer Reports”

Publikacja: 27.10.2018 10:18

Tesla zarabia, jak obiecała

Foto: Bloomberg

Producent e-aut wypracował zysk netto 331,5 mln dolarów (273,3 mln euro) po stracie 619,4 mln rok wcześniej, obroty niemal podwoiły się do 6,82 mld dolarów. W ubiegłym kwartale doszło też do zgromadzenia 881 mln dolarów wolnej gotówki, bo wzrosła produkcja, a zmalało zużycie kapitału; grupa zakończyła kwartał z zapasem 3,5 mld dolarów.

Prezes Tesli obiecał w maju zysk i generowanie przepływów gotówkowych w III i IV kwartale, co jego zdaniem zwolni firmę z szukania środków finansowych na rynku. Teraz powtórzył, że firma osiągnie zysk także w IV kwartale.

Poprawa bilansu wynika głównie ze zwiększenia produkcji limuzyn Model 3, w ostatnim tygodniu września zjechało z taśm montażowych 5300 sztuk. Na początku października firma ogłosiła, że w III kwartale produkcja wyniosła 53 239 sztuk, zgodnie z założeniem 50-55 tys., a dostarczono klientom 55 840. Tesla pochwaliła się, że marża od nich wzrosła do 20 proc. z 15 zakładanych.

Tesla po rożnych kłopotach musi teraz wykazać inwestorom, że osiągnęła zdolność masowej produkcji pojazdów wysokiej jakości. — Liczby dotyczące produkcji podane w tym miesiącu wskazują, że Tesla może produkować pojazdy. Chodzi o to, czy potrafi to robić rentowne i co ważniejsze, powstrzymać się od korzystania z rezerw kapitałowych. Mówienie, że odpowiedź jest dobitna byłoby eufemizmem — stwierdził Nicholas Hyatt z Hargreaves Lansdown.

Tesla poinformowała, że przed końcem 2018 r. zacznie przyjmować zamówienia na Model 3 w Europie i Chinach, auta pojawią się w Europie na początku 2019 r.

Fatalna ocena „Consumer Reports"

Przykrą wiadomością dla firmy jest to, że jej luksusowa limuzyna Model S straciła ocenę zalecającą jej kupowanie w dorocznym raporcie o niezawodności magazynu „Consumer Reports", a sama firma spadła w rankingu producentów o 6 miejsc, niemal na sam koniec.

Każdy amerykański producent wylądował w drugiej połowie rankingu nowych aut sporządzonego na podstawie opinii o ponad 500 tys. pojazdów. W raporcie oceniono 29 marek na rynku w Stanach. Szef działu testowania w magazynie, Jake Fischer wyjaśnił, że „Tesla spadła z powodu różnych zawiłości jej rozwiązań. Większość problemów, z jakimi mieliśmy do czynienia to kwestie czysto mechaniczne".

Ekspert dodał, że Model S przypomina auto sprzed 6 lat, ale producent wprowadził w nim w ostatnich latach znaczące zmiany mechaniczne i w zakresie oprogramowania, np. w standardowej wersji napęd na 4 koła i powietrzne zawieszenie. To zaszkodziło niezawodności większym skomplikowaniem.

Tesla oświadczyła, że ograniczyła i uprościła konfiguracje w Modelu S, a nie skomplikowała ich, dodała, że kwestie zgłaszane przez właścicieli zostały już usunięte. „Nasze samochody są nie tylko najbezpieczniejsze i o najlepszych osiągach wśród pojazdów dostępnych dziś, ale także korzystamy z informacji naszych klientów w bardzo poważnym i szybkim wdrażaniu usprawnień" — stwierdziła w komunikacie. Dlatego też jej zdaniem Model S został najwyżej oceniony w ankiecie zadowolenia klientów przez „Consumer Reports" co roku od 2013 r., gdy został objęty badaniem.

Toyota i Lexus znów najlepsze

W tegorocznym raporcie Toyota i Lexus zajęły dwa pierwsze miejsca, co jest rutyną od 6 lat. Pierwszą piątkę uzupełniają Mazda, która awansowała o 9 miejsc, Subaru i Kia. Raport pozwala ocenić klientom, z którymi pojazdami będą mieć więcej problemów, a z którymi mniej.

Tesla spadła na 27. miejsce wyprzedzając tylko Cadillaca (GM) i Volvo. Model S w cenie od 74 500 dolarów spadł z pozycji „powyżej średniej" do „poniżej średniej", a łączny wynik nie pozwolił a magazynowi rekomendować go. Właściciele informowali o problemach z zawieszeniem i o innych, także wystających klamakch u drzwi. SUV Model X zachował ocenę „znacznie gorszą od średniej", limuzyna Model 3 zadebiutowała z oceną „średnia".

Inne amerykańskie marki wypadły słabo: Ford zajął 18 miejsce, Buick — 19, Lincoln — 20, Dodge — 21, Jeep — 22, Chevrolet — 23, Chrysler — 24, GMC — 25, a Ram, — 26.

Producent e-aut wypracował zysk netto 331,5 mln dolarów (273,3 mln euro) po stracie 619,4 mln rok wcześniej, obroty niemal podwoiły się do 6,82 mld dolarów. W ubiegłym kwartale doszło też do zgromadzenia 881 mln dolarów wolnej gotówki, bo wzrosła produkcja, a zmalało zużycie kapitału; grupa zakończyła kwartał z zapasem 3,5 mld dolarów.

Prezes Tesli obiecał w maju zysk i generowanie przepływów gotówkowych w III i IV kwartale, co jego zdaniem zwolni firmę z szukania środków finansowych na rynku. Teraz powtórzył, że firma osiągnie zysk także w IV kwartale.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Rewolucyjny lek na odchudzenie Ozempic może być tańszy i kosztować nawet 20 zł
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców