fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Motobiznes

MAN rozbudowuje fabrykę w Polsce

Z taśm produkcyjnych MAN-a w Niepołomicach zjeżdżać ma docelowo 300 pojazdów dziennie. Na zdjęciu: zakład koncernu w Monachium
Bloomberg
Zapowiedziane w czwartek przez niemiecki koncern MAN plany rozbudowy fabryki samochodów ciężarowych w Niepołomicach umacniają dominację przemysłu motoryzacyjnego w przyciąganiu do Polski zagranicznych inwestycji.

Mimo osłabienia pandemią motoryzacja nic nie traci ze swej atrakcyjności dla inwestorów. 95 mln euro wyda na rozbudowę fabryki samochodów ciężarowych w Niepołomicach niemiecki koncern Man Truck & Bus. Uruchomiony w 2007 r. zakład, z którego wyjechało już 171 tys. ciężarówek i podwozi, zostanie powiększony o nowe hale produkcyjne, magazyny i biura, a także instalację do produkcji odnawialnego źródła ciepła. Zatrudnienie wzrośnie do 2,5 tys. osób. Docelowo fabrykę ma opuszczać 300 pojazdów i 200 kabin dziennie.

Produkcja w rozbudowanym zakładzie ruszy we wrześniu 2022 r. Jak podkreślali przedstawiciele niemieckiego koncernu na czwartkowej konferencji w Krakowskim Parku Technologicznym, fabryka w Niepołomicach będzie należeć do największych inwestycji MAN-a i stanie się jedną z największych fabryk samochodów ciężarowych w Europie. Zdaniem Michaela Kobrigera, członka zarządu MAN Truck & Bus SE odpowiedzialnego za produkcję i logistykę, rozbudowa niepołomickiego zakładu będzie się wpisywać w plany koncernu zmierzające w kierunku produkcji ciężarówki bez kierowcy, całkowicie bezemisyjnej, połączonej z siecią. – Inwestycja w Niepołomicach jest jednym z najważniejszych elementów transformacji MAN – podkreślił Kobriger.

Niemiecki koncern dostanie pomoc publiczną – 35 proc. wartości inwestycji w postaci zwolnień podatkowych w ramach strefy ekonomicznej. O wsparcie zabiegała Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), dla której inwestycje w przemyśle motoryzacyjnym są obecnie jedną z najliczniejszych grup obsługiwanych projektów (21). – Sektor ten od dawna jest jednym z filarów gospodarczych Polski – stwierdza Krzysztof Drynda, prezes PAIH.

Magnesem jest elektromobilność

MAN produkuje w Polsce także autobusy. Polskie zakłady MAN w Starachowicach specjalizują się w produkcji niskopodłogowych autobusów miejskich oraz podwozi autobusów. Na początku października 2020 r. uruchomiono tam produkcję miejskich autobusów elektrycznych.

To właśnie elektromobilność szczególnie mocno rozkręca teraz inwestycje w polskim przemyśle motoryzacyjnym. W produkcji autobusów z napędem elektrycznym, a także w ich eksporcie należymy do europejskich liderów. Dzięki inwestycjom zagranicznych koncernów stajemy się także europejskim hubem produkcji baterii do elektrycznych samochodów. Sztandarowym przedsięwzięciem stała się warta 3,2 mld euro rozbudowywana fabryka baterii LG Energy Solution pod Wrocławiem, która ma stać się największym takim zakładem w Europie. Wraz z zakończeniem IV etapu rozbudowy zakłady osiągną docelową moc produkcji na poziomie 100 GWh.

Kolejne dwie linie produkcyjne baterii uruchomiono w tym roku w fabryce Daimlera w Jaworze. Obecnie produkowane są tam trzy rodzaje baterii do hybryd plug-in oraz samochodów czysto elektrycznych. – Zapotrzebowanie jest ogromne, zakład pracuje na trzy zmiany – informuje Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor ds. komunikacji w Mercedes-Benz Polska. Docelowa wielkość produkcji ma przekroczyć 100 tys. baterii rocznie.

Zdaniem ekspertów z Haitong Banku Polska na tle innych krajów europejskich okazuje się dla produkcji baterii korzystną lokalizacją dzięki wcześniej zrealizowanym inwestycjom. – Wejście w sektor produkcji baterii w Polsce daje firmie przewagę geograficzną, umożliwia bliskość dostaw, zwiększa udział w rynku europejskim i przybliża perspektywę globalizacji – ocenił Haitong Bank.

Baterie i komponenty

Korzystna lokalizacja wpłynęła m.in. na decyzje szwedzkiej firmy Northvolt, która wyda 200 mln dolarów na fabrykę baterii i systemów magazynowania energii w Gdańsku. – Ta lokalizacja jest dla nas idealna pod względem logistycznym: znajdując się w centralnym położeniu w Europie, z doskonale rozwiniętą infrastrukturą portową, nie mamy problemów z transportem wyprodukowanych systemów bateryjnych i magazynów energii do naszych klientów – potwierdza Robert Chryc-Gawrychowski, prezes Northvolt Poland. Zdolności produkcyjne fabryki mają w pierwszym etapie wynieść 5 GWh. W perspektywie miałyby zostać zwiększone do 12 GWh. Byłby to wówczas jeden z największych tego typu zakładów na terenie Europy.

Realizowane są także inwestycje w produkcje komponentów do baterii: to m.in. budowa fabryki katod niklowych firmy Johnson Matthey w Koninie, budowa fabryki katod firmy Umicore pod Nysą, rozbudowa fabryki separatorów wykorzystywanych w akumulatorach koreańskiej firmy SK ie technology w Dąbrowie Górniczej czy planowana budowa fabryki elektrolitu firmy Guotai-Huarong.

Jak prognozuje Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl, w najbliższych latach produkcja baterii i komponentów do e-aut w Polsce będzie rosła, bo producenci samochodów zwiększają ich gamę. Według Rafała Bajczuka z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych Polska jest obecnie największym producentem baterii dla europejskiego sektora motoryzacyjnego, a w perspektywie 2025 roku pod tym względem przegonią nas jedynie Niemcy. – Pozycja czołowego producenta baterii stanowi świetną podstawę do tego, aby Polska była jednym z europejskich centrów produkcji pojazdów elektrycznych, a elektromobilność stała się nową specjalizacją eksportu – uważa Bajczuk.

Na razie na elektryczne samochody z polskich fabryk musimy poczekać. Ale perspektywa już jest: FCA zaplanował uruchamianie w Tychach od 2022 r. produkcji nowych modeli klasy B: najpierw Jeepa, następnie Alfy Romeo i potem Fiata z napędem hybrydowym i elektrycznym.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA