Samochody w Unii na bateriach z Polski

Zakłady LG pod Wrocławiem i fabryka Daimlera w Jaworze będą przyciągać do Polski kolejne inwestycje w produkcję komponentów do elektrycznych aut.

Publikacja: 08.02.2021 21:00

Samochody w Unii na bateriach z Polski

Foto: Bloomberg

Zapotrzebowanie na baterie do elektrycznych samochodów gwałtownie rośnie. Jak podaje organizacja europejskich producentów pojazdów ACEA, w 2020 r. udział zelektryfikowanych aut (bateryjnych oraz hybryd plug-in) wzrósł w całości rejestrowanych nowych samochodów osobowych w UE do 10,5 proc. z 3 proc. rok wcześniej. Przy tym czwarty kwartał pokazał, że trend się nasila. W ostatnich trzech miesiącach 2020 r. elektryczny napęd miało blisko co szóste sprzedawane auto.

Polska już ma w nich swój udział: wśród odbiorców baterii wyprodukowanych przez LG Energy Solution Wrocław są takie marki jak Volkswagen, Audi, Porsche, BMW, Fiat czy Ford.

Podwrocławska fabryka pod względem technologicznym jest wyjątkowa – podobne zakłady grupy LG Energy Solution działają jedynie w Chinach, Korei Południowej oraz Stanach Zjednoczonych. Wraz z zakończeniem IV etapu rozbudowy zakłady osiągną docelową moc produkcji na poziomie 100 GWh oraz zwiększą zatrudnienie o kolejnych kilkuset pracowników (obecnie pracuje tam 9 tys. osób). Całkowity koszt inwestycji w Biskupicach Podgórnych sięgnie 3,2 mld euro.

100 tys. baterii do mercedesów

W tym roku produkcję baterii zwiększy fabryka Daimlera w Jaworze. Pierwsza linia produkująca baterie PB 300 do samochodów hybrydowych pracuje już na pełnych obrotach. Do tej pory wyprodukowano ponad 9 tys. akumulatorów. Kolejne dwie linie są właśnie testowane. Jedna z tych linii będzie produkować baterie typu EB 311, m.in. do nowego w pełni elektrycznego Mercedesa EQA. Docelowa wielkość produkcji ma przekroczyć 100 tys. sztuk rocznie. Obecnie fabryka zatrudnia prawie 1250 osób.

Dzięki nowym inwestycjom wzrośnie także produkcja komponentów do baterii. Przykładem jest ogłoszony w końcu ub.r. kolejny projekt koreańskiej firmy SK ie technology, która w Dąbrowie Górniczej rozbuduje fabrykę separatorów wykorzystywanych w akumulatorach litowo-jonowych. W zakładzie na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej powstanie druga linia produkcyjna. Dzięki temu w ciągu trzech lat prognozowana produkcja separatorów we wszystkich fabrykach spółki na świecie wzrośnie ponadtrzykrotnie.

Ocenia się, że dotychczasowe inwestycje będą przyciągać do Polski kolejne przedsięwzięcia. M.in. z Chin, które już teraz mocno inwestują w europejski rynek baterii do elektrycznych samochodów. Według Haitong Bank Polska na tle innych krajów europejskich będzie dla produkcji baterii korzystną lokalizacją dzięki takim przedsięwzięciom jak LG Energy Solution. Wejście w sektor produkcji baterii w Polsce da przewagę na poziomie geograficznym, skracając łańcuch dostaw.

W perspektywie problemem może się jednak okazać brak specjalistów doświadczonych w testowaniu urządzeń elektrycznych. Chodzi zwłaszcza o inżynierów odpowiadających za testy końcowe modułów i ogniw akumulatora. Z analiz firmy Bergman Engineering zajmującej się rekrutacją wynika, że mało dostępni na rynku są także specjaliści z obszaru elektryki i elektrotechniki.

Z polski fragment silnika Porsche

Tymczasem w Polsce powstawać będą także inne komponenty do produkcji e-aut. W odlewni należącej do Volkswagena Poznań planowana jest produkcja obudów do silników elektrycznych w różnych modelach marek koncernu. W przyszłym roku ma się rozpocząć produkcja obudowy silnika elektrycznego osi przedniej, osi tylnej oraz osi tylnej platformy PPE Performance dla samochodów elektrycznych Audi oraz Porsche. Od 2023 r. produkowane będą obudowy silników dla modeli na platformie MEB Performance: to sztandarowe elektryczne modele Volkswagena: ID.3 oraz ID.4, ale także inne modele Skody, Seata, Audi oraz przyszły VW ID. Buzz.

Zapotrzebowanie na baterie do elektrycznych samochodów gwałtownie rośnie. Jak podaje organizacja europejskich producentów pojazdów ACEA, w 2020 r. udział zelektryfikowanych aut (bateryjnych oraz hybryd plug-in) wzrósł w całości rejestrowanych nowych samochodów osobowych w UE do 10,5 proc. z 3 proc. rok wcześniej. Przy tym czwarty kwartał pokazał, że trend się nasila. W ostatnich trzech miesiącach 2020 r. elektryczny napęd miało blisko co szóste sprzedawane auto.

Polska już ma w nich swój udział: wśród odbiorców baterii wyprodukowanych przez LG Energy Solution Wrocław są takie marki jak Volkswagen, Audi, Porsche, BMW, Fiat czy Ford.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły