fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Motobiznes

Honda wychodzi z produkcją z Anglii. Nie z powodu brexitu

Bloomberg
Honda potwierdziła wcześniejsze informacje o zamknięciu w 2021 r. swej jedynej fabryki w W. Brytanii, w Swindon na południu Anglii — nie z powodu brexitu, ale na skutek wstrząsów na światowym rynku samochodowym.

Prezes Takahiro Hachigo powiedział w Tokio na konferencji prasowej, że ta decyzja nie ma związku z brexitem. Również wiceprezydent Hondy na Europę, Ian Howells powiedział w rozgłośni BBC, że „nie jest to kwestia związana z brexitem. Decyzję podjęto na podstawie globalnych zmian. Wprawdzie mieliśmy bardzo jasne stanowisko w sprawie brexitu, ale zawsze uważaliśmy, że uda nam się przejść przez to” - cytuje Reuter. Howell dodał, że Honda skupi swe inwestycje na Chinach, Stanach i Japonii.

Czytaj także: Ford grozi wyprowadzką z Wysp Brytyjskich 

Wcześniej firma ogłosiła w Tokio, że „poinformowała pracowników o propozycji zamknięcia fabryki samochodów w Swindon z końcem produkcyjnego cyklu życia obecnego modelu w 2021 r.” Honda zaprzestanie również produkcji popularnego modelu Civic w Turcji, choć zamierza nadal działać w tym kraju - poinformował prezes Hachido.

Honda wyprodukowała w Swindon w 2018 r. ponad 160 tys. samochodów Civic i CV-R, nieco ponad 10 proc. z liczby 1,52 mln pojazdów wypuszczonych na Wyspach. W styczniu ogłosiła, że zawiesi w kwietniu na 6 dni działalność w W. Brytanii, aby uniknąć skutków perturbacji na granicach, wynikających z wyjścia tego kraju z Unii. Przygotowywała się również do zgromadzenia w zakładzie więcej wyrobów gotowych do wysyłki zagranicę i do zwiększenia zapasów podzespołów — przypomniał Reuter. W przypadku Hondy, spadek popytu na diesle, surowsze normy emisji spalin i niepewność co do warunków rozstania się W. Brytanii z Unią zaszkodziły perspektywom produkcji w regionie.

Czytaj także: Airbus: Twardy brexit to będzie absolutna katastrofa 

Zamknięcie Swindon będzie oznaczać utratę pracy przez 3500 ludzi, jest dużym symbolicznym ciosem dla brytyjskiej produkcji przemysłowej. Będzie to jedna z kilku likwidacji fabryk, nad czym zastanawiają się firmy oceniając swą obecność w W. Brytanii i w Europie.

- To głęboko rozczarowujące, że decyzję podjęto teraz. To niszczycielska decyzja dla Swindon i W. Brytanii. To decyzja komercyjna wynikająca z bezprecedensowych zmian na globalnym rynku — oświadczył minister przemysłu Greg Clark.

Największy związek zawodowy Unite uważa z kolei, że decyzja Hondy ma związek z brexitem. — Brytyjski przemysł samochodowy był klejnotem sektora przemysłowego w ostatnich 20 latach, teraz osłabił się z powodu chaotycznej niepewności wokół brexitu — oświadczył szef działu samochodowego Des Quinn.

Wcześniej zapowiedzieli decyzję Hondy kanały Sky News i BBC oraz konserwatywny deputowany Justin Tomlison z okręgu North Swindon. Decyzja zapadła w dwa tygodnie po ogłoszeniu przez Nissana, że rezygnuje z produkcji nowej wersji SUV X-Trail w Sundeland.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA