fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Medycyna i zdrowie

Maraton można przebiec nawet na balkonie

Zamknięci w domu bez możliwości ruchu mają problemy z wagą, kręgosłupem i nastrojem
shutterstock
Osobom zamkniętym w kwarantannie poleca się trening ogólnorozwojowy,który angażuje każdy mięsień, a także streching, czyli ćwiczenia rozciągające.

Francuz Elisha Nochomovitz pracuje w restauracji w Tuluzie, na południu Francji. Na swoim koncie ma ponad 30 maratonów, ale ten ostatni jest absolutnie wyjątkowy. To dlatego, że odbył się na balkonie o powierzchni 7 metrów kwadratowych.

Nochomovitz zrobił w sumie 6 tysięcy okrążeń od jednego końca balkonu do drugiego. W ten sposób przebiegł 42,2 kilometra w ciągu 6 godzin i 48 minut. A w rozmowie z „HuffPost France" oświadczył: – Widziałem zdjęcia ludzi, którzy wychodzą z domu na jogging. Jeśli każdy postąpiłby tak samo, wszyscy skończyliby na zewnątrz.

Tymczasem, jak zapewnia trener personalny Adam Rogoziński, trening, który wykonamy z należytą starannością, będzie tak samo efektywny na siłowni czy świeżym powietrzu, jak i w domu. – Dziś wszyscy jesteśmy zamknięci w czterech ścianach – mówi Rogoziński. – Dlatego można śmiało zalecić każdemu ten sam zestaw: trening ogólnorozwojowy, do którego wykonania zaangażujemy każdy mięsień naszego ciała, spalanie tłuszczu i tak zwany stretching – rozciąganie – wyjaśnia.

Dla każdego to samo, ale nie w takiej samej ilości. Zwłaszcza jeśli przygodę z aktywnością fizyczną w trakcie kwarantanny dopiero planujemy zacząć. – Ruch jest wskazany każdemu, nie tylko, żeby lepiej wyglądać, ale także lepiej się czuć – dodaje Rogoziński. – Ruch wpływa też na naszą odporność, która dziś dla każdego powinna być najważniejsza.

Na początek warto sprawdzić kondycję, np. spacerując po domu z butelkami wody lub hantlami, w ramach zabawy z dziećmi przerzucać się z nimi woreczkiem wypełnionym piaskiem, przejść na czworaka z pokoju do pokoju, a potem ocenić w skali 1:10, na ile takie aktywności powodują u zadyszkę. – To ważne, żeby tej pierwszej poprzeczki nie postawić sobie zbyt wysoko, bo w ten sposób bardzo łatwo stracić zapał do regularnych treningów – wyjaśnia Paweł Habrat, psycholog sportu i ekspert Uniwersytetu SWPS.

Optimum to trening cztery razy w tygodniu. Najlepiej uporządkować ćwiczenia tematycznie: rozciąganie, spalanie tłuszczu itd. Takie rozplanowanie aktywności fizycznej nie tylko efektywnie spełni swoją funkcję – pozwoli spalić kalorie, utrzymać odpowiednią kondycję, wesprze odporność i pozwoli na regularne rozładowywanie napięcia, o które w przymusowej izolacji nietrudno. Efekt premium to nadanie pewnego rytmu nowej codzienności. – Ruch, ćwiczenia pozwalają nam łatwiej funkcjonować w rytmie dobowym – zapewnia Habrat. – Oczywiście wszystko to sprawa indywidualna, ale zwykle trening wykonywany rano dodaje nam energii na cały dzień, sprawia, że jesteśmy w lepszym nastroju, łatwiej nam się skupić na pracy, a wieczorem łatwiej zasnąć. Ten wykonywany zbyt późno może na dłuższą metę się nie sprawdzać. Będziemy zbyt zmęczeni, by czerpać z niego satysfakcję.

Brak aktywności fizycznej jest szkodliwy. – Jest wiele naukowych publikacji, które potwierdzają, że aktywność fizyczna świetnie sprawdza się w profilaktyce depresji – mówi Rogoziński. – Natomiast brak ruchu może powodować spadki nastroju. Pamiętajmy, że nim ustanowiono kwarantannę, większość z nas musiała codziennie dotrzeć do pracy, zjawić się w sklepie po zakupy, spacerować na spotkanie znajomych czy choćby wejść po schodach. W tej sytuacji, w której jesteśmy dziś, nie wykonujemy nawet tych aktywności, a zamknięci na niewielkich powierzchniach sami lub z pewną, tą samą codziennie grupą osób jesteśmy o wiele bardziej narażeni na stan podenerwowania, zniecierpliwienia czy frustracji – dodaje.

Frustrująca może być też rosnąca waga, co jest prawdopodobnym scenariuszem, jeśli nie zmienimy jadłospisu. Nie będziemy mieć też powodów do zadowolenia, jeśli wskutek permanentnego przebywania w pozycji siedzącej i leżącej zaczną nas np. boleć plecy.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA