Jak wynika z eksperymentu przeprowadzonego przez naukowców z Tulane University, udział uczniów w zajęciach jogi i uważności prowadzonych w szkole, ogranicza odczuwanie lęku, poprawia samopoczucie i zdrowie emocjonalne. Uważność lub mindfulness to proces koncentrowania uwagi na zewnętrznych lub wewnętrznych bodźcach, który może być wzmacniany przez praktyki medytacyjne lub ćwiczenia np. jogę. Badania wykazują, że nadmierne rozmyślanie i niepokój mogą prowadzić do zaburzeń psychicznych takich jak depresja czy lęki. Praktyka mindfulness pomaga uspokoić umysł, a co za tym idzie powstrzymać gonitwę myśli.

Zespół podjął współpracę ze szkołą publiczną w Nowym Orleanie, aby rozszerzyć szkolny program oparty na empatii dla uczniów potrzebujących dodatkowego wsparcia, o jogę i uważność. Dzieci zostały podzielone na dwie grupy. Pierwsza odbywała zajęcia prowadzone przez szkolnego specjalistę, zajęcia drugiej zostały wzbogacone o zajęcia jogi grupowej i mindfulness. Uczniowie rozpoczynali dzień od ćwiczeń w małych grupach, obejmujących ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne i kilka tradycyjnych pozycji jogi. Następnie naukowcy oceniali zmianę jakości życia za pomocą powszechnie uznawanych narzędzi badawczych.

Przeczytaj także » Indyjscy biskupi: Joga nie do pogodzenia z doktryną katolicką

- Interwencja poprawiła psychospołeczną i emocjonalną jakość życia uczniów w porównaniu z ich rówieśnikami, którzy otrzymali standardową opiekę – powiedziała kierująca tym badaniem profesor Alessandra Bazzano. Badanie zostało również bardzo pozytywnie ocenione przez nauczycieli pracujących w szkole, którzy podkreślali wiele korzyści płynących z praktyki jogi między innymi poprawę umiejętności koncentracji.

Ponieważ, nawet najmłodsze dzieci doświadczają stresu i niepokoju, szczególnie w okresach egzaminów czy sprawdzianów, wprowadzenie zajęć z jogi i uważności mogłoby pomóc im w prawidłowym i skutecznym wykonywaniu obowiązków szkolnych.