CPK wybiera pierwsze firmy do współpracy

Centralny Port Komunikacyjny zaczyna rozmowy z firmami i instytucjami, z którymi od połowy przyszłego roku chce współpracować podczas prac nad master planem nowego lotniska

Publikacja: 02.12.2019 15:59

CPK wybiera pierwsze firmy do współpracy

Foto: Bloomberg

W spotkaniu w Ministerstwie Infrastruktury wzięli udział przedstawiciele 13 firm i instytucji: Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), Orlenu, Lotosu Air BP, PERN-u, Polskiej Grupy Energetycznej (PGE), Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE), Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG), Gaz-Systemu, Polskiej Spółki Gazownictwa (PSG), SIME Polska, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW).

Czytaj także: Morawiecki: Pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego zostanie Marcin Horała

– W połowie przyszłego roku przystąpimy do prac nad master planem: zarówno dla lotniska, jak też dla zintegrowanej z nim stacji kolejowej. Tym samym wkraczamy w kluczowy etap przygotowań, który będzie wymagał wzmożonej współpracy dostawcami mediów, regulatorami i zarządcami infrastruktury – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, który tę funkcję objął tydzień temu.

Tematem rozmów były m.in. planowana na 2020 rok inwentaryzacja terenu inwestycji, zakres prac przy przygotowaniu niezbędnej infrastruktury paliwowej, energetycznej, wodociągowej itp. i utworzenie zespołów roboczych do realizacji zadań podczas przygotowań master planu.

Czytaj także: Kredyt 100 milionów funtów na budowę CPK

– Potrzebujemy danych dotyczących istniejącej infrastruktury, informacji o parametrach sieci przesyłowych i ewentualnych planach inwestycyjnych spółek w tym obszarze. Dzięki temu właściwie zaplanujemy działania na etapie przygotowywania master planu. Dlatego już teraz musimy być w bliskim kontakcie ze spółkami, które dostarczą na potrzeby lotniska np. niezbędne zasoby, paliwa i energię – wyjaśnia Mikołaj Wild, p.o. prezesa CPK, do niedawna wiceminister infrastruktury.

Największe lotnisko w Europie Środkowej i główny węzeł komunikacyjny w Polsce ma powstać na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki – między Warszawą i Łodzią, czyli pierwszym i trzecim miastem w Polsce pod względem liczby mieszkańców. Jest to teren w większości rolniczy, w dużym stopniu niezabudowany. – Ponieważ będzie tam lotnisko budowane „od zera", pozwoli nam to od podstaw zaplanować infrastrukturę CPK, zapewniając rezerwę dla przyszłych rozwiązań – mówi Marek Litwin, dyrektor Biura Strategii i Planowania Lotniska CPK.

Czytaj także: Mikołaj Wild: CPK to projekt polityczny

W master plan CPK przedstawi m.in. koncepcję rozwoju portu lotniczego w perspektywie 20 lat i poszczególne etapy budowy. Jak wyjaśnia Małgorzata Popławska, menadżer ds. planowania i przepustowości CPK, ma on nie tylko określić infrastrukturę dostosowaną do realizacji celów inwestycji, ale być też odpowiedzią na potrzeby przyszłych użytkowników lotniska.

Według wyliczeń spółki CPK, ok. 7 mln mieszkańców znajdzie się w zasięgu dojazdu do CPK w czasie nie dłuższym niż półtorej godziny. W pierwszym etapie CPK zakłada przepustowość lotniska i węzła transferowego na poziomie 45 mln pasażerów rocznie, czyli ok. 400 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań) w ciągu roku na dwóch drogach startowych.

Uzgodnienia założeń infrastrukturalnych CPK trwają od połowy kwietnia 2019. Wtedy spółka po raz pierwszy pokazała 125 głównych elementów infrastruktury, wśród nich zakładany układ dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych, terminali (pasażerskich, cargo i general aviation), stacji kolejowej zintegrowanej z terminalem pasażerskim, parkingów i dróg wewnętrznych. W ciągu kolejnych tygodni wpłynęło ponad tysiąc uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska, obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo, zaplecza technicznego itd. Od tego czasu powstał 350-stronicowy tzw. brief strategiczny portu lotniczego, który został skonsultowany z ponad 140 firmami i instytucjami.

Jednocześnie przewoźnicy lotniczy opiniują wygląd lotniska w ramach Komitetu Konsultacyjnego (Airport Consultative Committee - ACC), który został powołany pod koniec maja przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) we współpracy z CPK. W ramach ACC odbyły się już dwa spotkania w Warszawie: 18 lipca i 18 października.

Jak informuje biuro prasowe CPK, spółka jest na końcowym etapie przygotowywania Programu Wieloletniego, który określi m.in. planowane wydatki w kolejnych latach. Oprócz tego w planach na najbliższe miesiące jest wybór doradcy strategicznego spośród największych i najlepszych pod względem operacyjnym lotnisk świata.

W spotkaniu w Ministerstwie Infrastruktury wzięli udział przedstawiciele 13 firm i instytucji: Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), Orlenu, Lotosu Air BP, PERN-u, Polskiej Grupy Energetycznej (PGE), Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE), Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG), Gaz-Systemu, Polskiej Spółki Gazownictwa (PSG), SIME Polska, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW).

Czytaj także: Morawiecki: Pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego zostanie Marcin Horała

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi