Nie tylko LOT liczy na dobry biznes nad Atlantykiem

Linie lotnicze już przygotowują się na zniesienie wiz do USA. Narodowy przewoźnik ma w planach uruchomienie połączenia z Waszyngtonem. Samoloty American Airlines w maju wylądują w Krakowie.

Publikacja: 02.09.2019 21:00

Nie tylko LOT liczy na dobry biznes nad Atlantykiem

Foto: Materiały LOT

Na pokładach samolotów LOT, na krótko przed lądowaniem w USA, pasażerowie słyszą dziś komunikat, w którym stewardesy zachęcają do ubiegania się o wizę B1/B2, czyli turystyczno-biznesową, ważną 10 lat.

Dla polskiego przewoźnika ruch bezwizowy do Stanów Zjednoczonych to obietnica lepszego zapełnienia samolotów, których będzie miał na tych trasach coraz więcej. Podobnie jest z American Airlines, największym przewoźnikiem amerykańskim, który zapowiedział inaugurację rejsów na trasie Chicago – Kraków od 7 maja 2020 roku.

LOT lata już do USA z trzech portów w Polsce – oprócz warszawskiego Lotniska Chopina także z krakowskich Balic i rzeszowskiej Jasionki. A jego samoloty lądują w Chicago, na dwóch nowojorskich lotniskach, JFK i Newark, a także w Miami i Los Angeles. Polska linia planuje loty także do innych miast w USA, nieoficjalnie wiadomo, że na liście potencjalnych kierunków wysoko jest np. Waszyngton.

Nadal nie jest pewne, czy odsetek odmów wizowych dla Polaków, którzy chcą polecieć do USA, spadnie na koniec września poniżej 3 procent. Jest to jednak bardzo prawdopodobne. Potwierdziła to już kilkakrotnie ambasador USA w Polsce Georgette Mosbacher. Jej zdaniem kwestia wiz zostanie zamknięta jeśli nie w tym roku, to z pewnością w 2020.

American Airlines połączenie Chicago–Kraków wykona najmniejszymi dreamlinerami B787-8. Tygodniowo będzie pięć lotów. Ale połączenie będzie jedynie sezonowe, ostatni rejs zaplanowano na 23 października 2020 r. Nieoficjalnie wiadomo, że American Airlines chciały latać do Chicago z Warszawy, również dublując jedno z najbardziej dochodowych połączeń LOT-u, ale warszawskie lotnisko jest zatłoczone i trudno było znaleźć działki czasowe (sloty) dla rejsów, które nie są nowym kierunkiem.

AA rozpoczęły swoją kampanię reklamową połączenia do Polski dość niefortunnie, bo spotem telewizyjnym „Kraków. Napij się wódki z przyjacielem". Prezes Kraków Airport Radosław Włoszek wskazuje jednak na zupełnie inne powody uruchomienia połączenia – w Małopolsce, a przede wszystkim w samym Krakowie, mieści się szczególnie dużo inwestycji amerykańskich. Poza tym z Małopolski do USA wyjechało sporo Polaków, osiedlili się właśnie w Chicago, a teraz wielu z nich odwiedza rodziny w kraju.

Wiadomo także, że firmy amerykańskie zainwestowały w Polsce ponad 130 mld dol., a polskie w USA – prawie 2 mld dol. Są wśród nich producent kosmetyków Inglot, który ma swój sklep na Manhattanie na rogu Broadway i 48 ulicy, a jego reklama pulsowała na Times Square. Z powodzeniem pojawił się też na amerykańskim rynku producent świec Korona Candles, który zbudował w Dublinie w stanie Wirginia swoją fabrykę.

Na pokładach samolotów LOT, na krótko przed lądowaniem w USA, pasażerowie słyszą dziś komunikat, w którym stewardesy zachęcają do ubiegania się o wizę B1/B2, czyli turystyczno-biznesową, ważną 10 lat.

Dla polskiego przewoźnika ruch bezwizowy do Stanów Zjednoczonych to obietnica lepszego zapełnienia samolotów, których będzie miał na tych trasach coraz więcej. Podobnie jest z American Airlines, największym przewoźnikiem amerykańskim, który zapowiedział inaugurację rejsów na trasie Chicago – Kraków od 7 maja 2020 roku.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej