Będzie ona reprezentować ich interesy, przekazywać informacje oraz nawiązywać kontakty z instytucjami europejskimi.
Uroczystość miała miejsce w Muzeum Lotnictwa w Brukseli. Organizacja jest środowiska biznesowego bardziej efektywnego kosztowo dla przewoźników lotniczych.
Prezesem AIRE został Gunther Hofman, dyr. generalny TUIfly Benelux, a do AIRE weszły m.in. 4 linie lotnicze należące do TUI. Oprócz tego linie holenderskie, francuskie, hiszpańskie, portugalskie, szwedzkie I brytyjskie.
Wiceprezesem wybrano Rafała Milczarskiego, prezesa LOT, który od listopadzie 2017 przejmie funkcję prezesa. Podczas inauguracji działalności AIRE w Brukseli nie ukrywał on, że ekonomicznym celem AIRE jest m.in. regulacja pozycji monopolistycznych dostawców usług, a także zadbanie o stworzenie odpowiednich, korzystnych dla rozwoju branży przepisów w Europie. Takimi monopolistycznymi dostawcami usług są między innymi lotniska, które rocznie kasują 70 mld euro tylko z tytułu opłat lotniskowych. Zdaniem prezesa LOTu wszyscy członkowie Stowarzyszenia AIRE mają wspólną wizję dostępu do rynku, wydajności działalności i relacji pomiędzy przewoźnikami oraz ich monopolistycznymi dostawcami usług.
Ilker Ayci, Prezes Zarządu i Przewodniczący Rady Wykonawczej Tureckich Linii Lotniczych w rozmowie z „Rzeczpospolitą" nie ukrywał, że jego linii bardzo zależało na wejście do silnej organizacji lotniczej w Europie.