IATA: koronawirus pozbawi linie lotnicze 113 mld dolarów

Epidemia wirusa z Chin zmniejszy w tym roku przychody linii lotniczych o 113 mld dolarów - przewiduje IATA. To ponad trzy razy więcej od wcześniejszej prognozy tej organizacji sprzed 2 tygodni. Linie podejmują już różne działania oszczędnościowe

Aktualizacja: 05.03.2020 17:14 Publikacja: 05.03.2020 16:50

IATA: koronawirus pozbawi linie lotnicze 113 mld dolarów

Foto: AFP

- Bardzo dużo linii miało dość małą marżę zysku i znaczne długi, a taki szok w przepływach gotówki może z pewnością wpędzić niektóre w bardzo trudną sytuację - powiedział główny ekonomista IATA, Brian Pearce na spotkaniu z mediami w Singapurze.

Czytaj także: Koronawirus dobił Flybe. Przewoźnik zbankrutował

IATA przewiduje, że straty linii z powodu kryzysu z wirusem mogą wynieść 63-113 mld dolarów, zależnie od rozpowszechniania się wirusa. 20 lutego organizacja przewoźników przewidywała stratę 29 mld. Obecna oznacza spadek o 11-19 proc. wobec grudniowej prognozy przychodów w 2020 r. IATA wyjaśniła, że niższa liczba wynika z założenia, iż wirus zostanie ograniczony na rynkach do 100 zachorowań według stanu z 2 marca, wyższa wynika z prognozy szerszej epidemii. Oba scenariusze zakładają poprawę pod koniec lata - pisze Reuter.

Przewoźnicy dostosowują się

Grupa Lufthansy zmniejszyła moce przewozowe odpowiadające uziemieniu 150 samolotów, niemal jednej piątej floty liczącej770 maszyn. Tydzień wcześniej zrobiła to samo, co odpowiadało uziemieniu 23 samolotów. Wtedy ogłosiła, że zmniejszy nawet o 25 proc. w najbliższych tygodniach liczbę lotów krótkich i średnich zależnie od rozchodzenia się wirusa. - Dynamicznie dostosowujemy nasze plany do nadzwyczajnych okoliczności - powiedział rzecznik Lufthansy. Jej zdaniem, za wcześnie jeszcze na ocenę skutków kryzysu na jej wyniki finansowe.

Czytaj także: Wirus obniży wzrost gospodarczy na świecie w 2020 roku

Brytyjski przewoźnik regionalny Flybe wystąpił o wprowadzenie zarządu komisarycznego, chroniącego przed wierzycielami, w niecałe 2 miesiące po uzgodnieniu przez właścicieli z rządem umowy ratunkowej. "Wszystkie loty uziemiono, działalność w W.Brytanii ustał w trybie natychmiastowym" - stwierdza komunikat. Upadek linii zagroził 2400 pracownikom i działalności regionalnych lotnisk na Wyspach. Władze są jednak gotowe pomóc lotniskom - powiedziała w parlamencie wiceminister lotnictwa Kelly Tolhurst.

Norwegian mająca od dawna problemy finansowe ogłosiła o rezygnacji z prognozowania wyników w tym roku; wcześniej zakładała powrót do zysku po 3 latach strat. W okresie od 28 marca do 5 maja zlikwiduje 22 połączenia między Europą i Stanami.

Brytyjska Virgin Atlantic zapowiedziała redukcję kosztów. Prezes linii zrezygnuje z 20 proc. wynagrodzenia w kwietniu-lipcu, inni członkowie kierownictwa zgodzili się nie brać 15 proc. Linia zaproponowała załodze odroczenie z marca do sierpnia dorocznych podwyżek płac i ograniczenia dla mniej ważnych pracowników.

Amerykańskie United Airlines i tania JetBlue Airways zmniejszają liczbę lotów i tną koszty - pierwsza w kwietniu o 10 proc. liczbę lotów USA-Kanada i o 20 proc. na szlakach międzynarodowych, podobnie w maju, druga o ok.5 proc. z powodu spadku popytu.

Kierownictwo Etihadu z Abu Zabi zwróciło się do pracowników pokładowych o branie płatnego urlopu od 6 kwietnia do 5 maja - wynika w wewnętrznego emaila, choć rzecznik linii zaprzeczył temu.

Władze Singapuru poleciły pilotom samolotu Turkish Airlines odlecieć do Stambułu bez pasażerów, gdy okazało się, że tym samolotem przeleciał pasażer ze stwierdzonym wirusem. To Francuz podróżujący tranzytem z Londynu. Załogę - 3 pilotów i 10 pracowników pokładowych (bez wirusa) - czeka teraz 14-dniowa kwarantanna - ogłosił turecki minister zdrowia, Fahrettin Koca.

Straty na podróżach służbowych

Generalne Zrzeszenie Podróży Służbowych (GBTA) podało w ubiegłym tygodniu, że kryzys z wirusem może zmniejszyć w tym roku o 560 mld dolarów wydatki firm na podróże służbowe swych pracowników. Byłby to spadek o 37 proc. wobec jego globalnej prognozy wydatków w 2020 r.

- Bardzo dużo linii miało dość małą marżę zysku i znaczne długi, a taki szok w przepływach gotówki może z pewnością wpędzić niektóre w bardzo trudną sytuację - powiedział główny ekonomista IATA, Brian Pearce na spotkaniu z mediami w Singapurze.

Czytaj także: Koronawirus dobił Flybe. Przewoźnik zbankrutował

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi