Komisja Europejska akceptuje pomoc dla LOT-u

Komisja Europejska i Rada Ministrów zaakceptowały pakiet pomocowy dla LOT-u w wysokości 2,9 mld PLN. Składa się on z pożyczki w kwocie 1,8 mld zł oraz podwyższenia kapitału zakładowego o 1,1 mld zł.

Aktualizacja: 22.12.2020 16:25 Publikacja: 22.12.2020 11:11

Komisja Europejska akceptuje pomoc dla LOT-u

Foto: Bloomberg

Takie warunki finansowania, bez obowiązku środków kompensacyjnych ograniczających działalność polskiego przewoźnika, umożliwiła dobra kondycja LOT-u sprzed pandemii. Pożyczka pochodzi z Polskiego Funduszu Rozwoju i jest oprocentowana. — Wiemy, jak wrócić na ścieżkę intensywnego rozwoju i to zrobimy – zapewnia Rafał Milczarski, prezes LOT-u.

— Jeszcze tego by brakowało, żeby Bruksela domagała się od LOT-u cięcia siatki czy uziemienia samolotów. Przecież LOT po otrzymaniu pomocy publicznej 8 lat temu odbudowywał się praktycznie od zera. Zrobił to tak skutecznie, że gdyby nie było pandemii nie miałby w tym roku jakichkolwiek problemów z osiągnięciem pułapu 12 mln przewiezionych pasażerów. A i wyniki finansowe w ostatnim roku przed COVID-19 były zaskakująco dobre, zważywszy szybki i kosztowny rozwój siatki. Na rynku mówiło się, że będzie to kilka-kilkanaście milionów złotych, tymczasem przychody wzrosły o miliard. To był już naprawdę ostatni moment na udzielenie tej pomocy – uważa Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Czytaj także:  LOT wysyła swoje największe samoloty do Londynu. Są zapełnione po brzegi

— Te pieniądze LOT-owi się po prostu należały — wtóruje mu Sebastian Mikosz, wiceprezes Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). — Przecież LOT nie dlatego miał samoloty na ziemi, że nie chciał latać, tylko był to wynik decyzji administracyjnych, na które linia nie miała wpływu. Tu nie chodzi o wspieranie biznesu, ale o przetrwanie — dodaje Sebastian Mikosz.

- Głównym kosztem działalności linii lotniczych są opłaty leasingowe za samoloty, które wnoszone są do zagranicznych instytucji finansowych. W związku z kryzysem wynegocjowaliśmy ich znaczącą obniżkę tak, abyśmy mogli wystąpić pomoc publiczną, a następnie jak najszybciej wypracować jej zwrot – mówi Rafał Milczarski, prezes LOT-u.

– Linia lotnicza jest napędem dla gospodarki, turystyki i gwarancją bezpieczeństwa logistycznego państwa. Przed pandemią, z roku na rok notowaliśmy wzrosty niemal w każdej kategorii i wypracowywaliśmy rekordowe zyski. Wiemy, jak wrócić na ścieżkę intensywnego rozwoju i to zrobimy – dodał Milczarski.

Dla przypomnienia: w wyniku pandemii od połowy marca br. pasażerski ruch lotniczy w całej Europie został wstrzymany na prawie 3 miesiące. Sytuację pogorszył wyjątkowo zły sezon letni oraz ograniczenia, które wprowadziły kolejne europejskie kraje wraz z nastaniem jesieni. Według prognoz IATA, w tym roku straty branży lotniczej na całym świecie netto wyniosą 118 mld dol., a w 2021 r. 38 mld dol. Globalny ruch lotniczy spadł o 66 proc. i potrzebuje kilku lat na powrót do stanu sprzed pandemii.

LOT jest przewoźnikiem, który jako jeden z ostatnich wystąpił o pomoc publiczną. W tej chwili niektóre linie występują po nią już po raz kolejny. W Europie najwyższą pomoc otrzymała niemiecka Lufthansa – 9 mld euro i Air France KLM – 7 mld euro.

Przed pandemią LOT był rentownym, osiągającym rokrocznie zyski przedsiębiorstwem. Od 2016 r. powiększył skalę działalności dwukrotnie, rozbudował flotę z 45 do 80 samolotów oraz uruchomił 80 nowych połączeń. W 2019 r. przewiózł 10 mln pasażerów. W 2020 r. planował m.in uruchomienie dalekodystansowych rejsów do Waszyngtonu i San Francisco oraz przewiezienie ok. 12 mln osób. Szybki rozwój LOT oraz całego rynku lotniczego ma ogromne znaczenie dla polskiej gospodarki i rynku pracy. Według raportu TOR, sam LOT przyczynia się do powstania ok. 63,7 tys. miejsc pracy i ok. 0,56 proc. krajowego PKB (ok. 12 mld PLN w skali roku), natomiast cały sektor lotniczy generuje w Polsce ok. 242 tys. miejsc pracy oraz 2,4 proc. PKB.

Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec
Transport
Koleje Dużych Prędkości w ramach CPK zbudują polskie firmy
Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań
Transport
Boom na rynku rowerów. Coraz większą popularnością cieszą się elektryczne
Transport
Prezes Lufthansy pod specjalnym nadzorem