Polak będzie zarządzał niebem w Europie

Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) Janusz Janiszewski formalnie przejął przewodnictwo w Radzie Sterującej A6 - sojuszu największych europejskich instytucji żeglugi powietrznej m.in. z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Włoch.

Aktualizacja: 11.12.2019 13:34 Publikacja: 11.12.2019 11:46

Janusz Janiszewski

Janusz Janiszewski

Foto: materiały prasowe

To pierwszy raz w historii, gdy Polak będzie przewodniczył najwyższemu organowi decyzyjnemu tego sojuszu. Tę funkcję będzie sprawował przez rok, jego poprzedniczką na tym stanowisku była Włoszka, Roberta Neri.

- Dla Polski przewodnictwo Polaka w A6 to realny wpływ na podejmowane decyzje dot. rozwoju branży zarządzania ruchem lotniczym w Europie. To dowód na silną pozycję Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w gronie europejskich instytucji zapewniających bezpieczeństwo w przestrzeni powietrznej - uważa Marcin Horała, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Janusz Janiszewski, którego kadencja rozpocznie się 1 stycznia 2020 będzie miał teraz wpływ na decyzje związanych z rozwojem branży zarządzania ruchem lotniczym w Europie, w tym zapowiadanych na 2020 rok prac nad nowym pakietem legislacyjnym dotyczącym Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky).

Decyzja o wyborze Janusza Janiszewskiego na przewodniczącego Rady Sterującej A6 została podjęta na spotkaniu wiodących członków A6 w październiku br. Podczas rozmów przedstawiciele europejskich dostawców służb żeglugi powietrznej podkreślali jego wieloletnie doświadczenie operacyjne i menedżerskie Prezesa PAŻP oraz aktywność i zaangażowanie polskiej agencji w pracach m.in. z Komisją Europejską, EUROCONTROL, zrzeszeniami linii lotniczych, czy lotnisk. - Decyzję o wyborze odbieram jako uznanie dla dotychczasowej aktywności Agencji na arenie międzynarodowej – powiedział prezes PAŻP podczas uroczystości w Brukseli.

W skład grupy A6 wchodzą najwięksi dostawcy służb żeglugi powietrznej w Europie. Grupa powstała w celu koordynacji prac badawczo-rozwojowych i inwestycyjnych głównych dostawców służb żeglugi powietrznej w programie SESAR (Single European Sky ATM Research).

Kolejne posiedzenie Rady Sterującej A6 zaplanowano w marcu 2020 roku w polskiej ambasadzie w Madrycie jako wydarzenie towarzyszące światowemu kongresowi ATM – World ATM Congress 2020.

Najważniejszym zadaniem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej jest zapewnienie bezpieczeństwa i płynności stale rosnącego ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. Agencja jest jedyną instytucją w Polsce, która szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego. W chwili obecnej Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zatrudnia ponad 570 kontrolerów ruchu lotniczego.

Polscy kontrolerzy ruchu lotniczego należą do czołówki służb ruchu lotniczego w Europie. Rocznie obsługują blisko 800 000 komercyjnych operacji lotniczych.

To pierwszy raz w historii, gdy Polak będzie przewodniczył najwyższemu organowi decyzyjnemu tego sojuszu. Tę funkcję będzie sprawował przez rok, jego poprzedniczką na tym stanowisku była Włoszka, Roberta Neri.

- Dla Polski przewodnictwo Polaka w A6 to realny wpływ na podejmowane decyzje dot. rozwoju branży zarządzania ruchem lotniczym w Europie. To dowód na silną pozycję Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w gronie europejskich instytucji zapewniających bezpieczeństwo w przestrzeni powietrznej - uważa Marcin Horała, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec