Największy samolot transportowy leci do Arabii Saudyjskiej

Największy transportowy samolot świata wystartował w komercyjny lot do Arabii Saudyjskiej.

Aktualizacja: 04.04.2018 10:46 Publikacja: 04.04.2018 10:39

An-225 Mrija

An-225 Mrija

Foto: Wikimedia, fot. Larske

Ukraiński An-225 Mrija (Marzenie; według klasyfikacji NATO - Cossack - Kozak) wczoraj wyleciał do Lipska, skąd dziś, po załadowaniu towarów, odleci do Damam w Arabii Saudyjskiej, poinformowało biuro prasowe koncernu „Antonow”. W kwietniu największy transportowiec powietrzny odbędzie jeszcze trzy komercyjne loty. Ich szczegóły na razie nie są znane.

Historia An-225 sięga końca czasów sowieckich. Samolot został zaprojektowany w kijowskich zakładach Antonowa w 1988 r. Co ciekawe, głównym powodem zbudowania An-225 był program sowieckiego wahadłowca Buran-Energia. Samolot miał przetransportować prom i rakietę nośną Energia z miejsca budowy na kosmodrom Bajkonur.

Z tego powodu konstrukcja samolotu była wyjątkowa, bowiem pozwalała na mocowanie i przelot z ładunkami umieszczonymi na zewnątrz. Buran podróżował na skrzydle An-225.

Dziś Mrija jest najcięższym samolotem, który kiedykolwiek wzniósł się w powietrze; jego masa bez załadunku to 250 ton, a maksymalna z załadunkiem - 640 ton. Może lecieć z towarami (200 ton) do 4000 km, a bez - do 15,5 tys. km. Pod względem długości skrzydeł, dłuższe miał jedynie amerykański Hughes H-4 Hercules (tylko raz latał w 1947 r.).

W 2016 r. Mrija poleciał z Ukrainy do Australii, z czterema międzylądowaniami (Praga, Turkmenistan, Hydarabad w Indiach i Kuala Lumpur w Malezji). Przewiózł 117-tonowy generator firmy Bush SEM przelatując w sumie 15,5 tys. km.

W styczniu 2018 r An-225 przetransportował części rakiety Falcon 9 z Los Angeles na Florydę na potrzeby pojazdu kosmicznego SpaceX Elona Muska. Lot zajął 6-osobowej załodze 4 i pół godziny.

W marcu Mrija zaliczył udany lot próbny po remoncie i modernizacji. Obecnie Ukraina dysponuje dwoma egzemplarzami tego samolotu.

Ukraiński An-225 Mrija (Marzenie; według klasyfikacji NATO - Cossack - Kozak) wczoraj wyleciał do Lipska, skąd dziś, po załadowaniu towarów, odleci do Damam w Arabii Saudyjskiej, poinformowało biuro prasowe koncernu „Antonow”. W kwietniu największy transportowiec powietrzny odbędzie jeszcze trzy komercyjne loty. Ich szczegóły na razie nie są znane.

Historia An-225 sięga końca czasów sowieckich. Samolot został zaprojektowany w kijowskich zakładach Antonowa w 1988 r. Co ciekawe, głównym powodem zbudowania An-225 był program sowieckiego wahadłowca Buran-Energia. Samolot miał przetransportować prom i rakietę nośną Energia z miejsca budowy na kosmodrom Bajkonur.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej