Nagroda Culture.pl Superbrands dla Olgi Tokarczuk i Cyfrowej Biblioteki Narodowej Polona

W czwartek wieczorem po raz siódmy wręczono nagrodę Culture.pl Superbrands. To specjalne wyróżnienie zostało ustanowione w 2012 roku przez Instytut Adama Mickiewicza w partnerstwie z Superbrands Polska. Nagroda przyznawana jest twórcom i instytucjom kultury, które najskuteczniej wspierają markę Polska za granicą.

Publikacja: 24.05.2018 22:00

Nagroda Culture.pl Superbrands dla Olgi Tokarczuk i Cyfrowej Biblioteki Narodowej Polona

Foto: materiały Instytutu Adama Mickiewicza

W tym roku kapituła doceniła Olgę Tokarczuk za "konsekwencję łączenia wysokiej jakości artystycznej, docenianej przez profesjonalnych znawców, z aktualnym emocjonalnym przekazem, docierającym do szerokiego grona odbiorców. Pisarkę kochają nie tylko krytycy i jurorzy, ale także zwyczajni miłośnicy książek. Dwukrotnie otrzymała nagrodę literacką Nike, jest również laureatką wielu prestiżowych wyróżnień krajowych i zagranicznych. Zwracają uwagę jej sukcesy za granicą, przede wszystkim przekłady na prawie 30 języków. Siła pisania Olgi Tokarczuk sprawia, że jej książki nie tylko wydostają się poza wąski krąg ekspertów, ale też pokazują rodzimą lokalność w sposób czytelny i poruszający dla odbiorców z innych krajów. Olga Tokarczuk jest pisarką ponad podziałami i udowadnia, że jakość literacka tkwi w umiejętności odnajdywania w naszym doświadczeniu tego, co ważne dla wszystkich." - zapisano w uzasadnieniu.

Z kolei Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona w ocenie kapituły "jest miejscem poszukiwań, ale często też przypadkowych, niespodziewanych spotkań z polskim dziedzictwem i historią. Setki tysiące rękopisów, czasopism, fotografii, nut oraz map dostępnych jest dla każdego bez konieczności wychodzenia z domu. Polona inspiruje nie tylko pasjonatów historii, ale też współczesnych twórców, którzy poszukują oryginalnych i autentycznych historii i dla których przeszłość stanowi punkt wyjścia do dalszych, artystycznych poszukiwań. Tak szeroka dostępność archiwów prezentowana przez Polonę w przystępny i atrakcyjny sposób stanowi doskonałe narzędzie promocji polskiej kultury na całym świecie." - stwierdzono w uzasadnieniu.

Laureatów wyłoniła kapituła, spośród nominacji zgłoszonych przez dyrektorów Instytutów Polskich, ekspertów Instytutu Adama Mickiewicza oraz  redakcję portalu Culture.pl. Kapitułę tworzyło grono dziennikarzy kulturalnych dzienników i tygodników opinii: Bartek Chaciński ("Polityka"), Wiesław Chełminiak ("Do Rzeczy"), Krzysztof  Kwiatkowski ("Wprost"), Jacek Lutomski ("Rzeczpospolita"), Piotr Mucharski ("Tygodnik Powszechny"), Przemysław Skrzydelski ("Sieci"), Jędrzej Słodkowski ("Gazeta Wyborcza") oraz Ewa Bogusz-Moore, zastępca dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza i Monika Kowalewska, dyrektor projektu Superbrands Polska.

Nagroda wręczona została podczas XII gali finałowej konkursu Superbrands Polska w Warszawie, podczas której spotkali się przedstawiciele świata biznesu, marketingu, kultury oraz show biznesu, by wspólnie uczcić sukces najsilniejszych marek obecnych na rodzimym rynku. Statuetkę  Culture.pl  Superbrands z rąk Krzysztofa Olendzkiego, dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza odebrał  dyrektor Biblioteki Narodowej, dr Tomasz Makowski. Wcześniej statuetka została przekazana, nieobecnej podczas gali Oldze Tokarczuk.

Uroczystej gali wręczenia nagrody Culture.pl Superbrands towarzyszył koncert Izy Lach.

Nagroda Culture.pl  Superbrands  przyznawana jest od 2012 roku. Dotychczas otrzymali ją: Krzysztof Warlikowski i Grzegorz Jarzyna (2012), Tomasz Stańko (2013), Agnieszka Holland (2014), Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN (2015), Mariusz Treliński i Boris Kudlička (2016) oraz Lech Majewski i Muzeum Sztuki w Łodzi (2017).

W tym roku kapituła doceniła Olgę Tokarczuk za "konsekwencję łączenia wysokiej jakości artystycznej, docenianej przez profesjonalnych znawców, z aktualnym emocjonalnym przekazem, docierającym do szerokiego grona odbiorców. Pisarkę kochają nie tylko krytycy i jurorzy, ale także zwyczajni miłośnicy książek. Dwukrotnie otrzymała nagrodę literacką Nike, jest również laureatką wielu prestiżowych wyróżnień krajowych i zagranicznych. Zwracają uwagę jej sukcesy za granicą, przede wszystkim przekłady na prawie 30 języków. Siła pisania Olgi Tokarczuk sprawia, że jej książki nie tylko wydostają się poza wąski krąg ekspertów, ale też pokazują rodzimą lokalność w sposób czytelny i poruszający dla odbiorców z innych krajów. Olga Tokarczuk jest pisarką ponad podziałami i udowadnia, że jakość literacka tkwi w umiejętności odnajdywania w naszym doświadczeniu tego, co ważne dla wszystkich." - zapisano w uzasadnieniu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Odnowiony Pałac Rzeczypospolitej zaprezentuje zbiory Biblioteki Narodowej
Kultura
60. Biennale Sztuki w Wenecji: Złoty Lew dla Australii
Kultura
Biblioteka Narodowa zakończyła modernizację Pałacu Rzeczypospolitej
Kultura
Muzeum Narodowe w Krakowie otwiera jutro wystawę „Złote runo – sztuka Gruzji”
Kultura
Muzeum Historii Polski: Pokaz skarbów z Villa Regia - rezydencji Władysława IV