Numer 112 nie działa

W ubiegłym roku ogólnopolski numer alarmowy nie działał aż 167 godzin i 27 minut.

Aktualizacja: 27.07.2017 10:10 Publikacja: 26.07.2017 19:25

System miał gwarantować niezawodność i bezpieczeństwo.

System miał gwarantować niezawodność i bezpieczeństwo.

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Policja, która jest operatorem sieci, żąda kar od Exatela – państwowej spółki, która jest odpowiedzialna za łączność systemu. Wskaźnik awarii jest bardzo wysoki – system zakładał bowiem awaryjność na poziomie ok. 52 minut. Rocznie.

112 to nie jest zwykły numer telefonu. Sieć teleinformatyczna (Ogólnopolska Sieć Teleinformatyczna 112), do której podłączone są wszystkie jednostki policji i Państwowej Straży Pożarnej, 45 dyspozytorni Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz 17 wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego – w sumie obejmuje infrastrukturę ponad 900 lokalizacji.

OST 112 utworzona została przez Centrum Projektów Informatycznych MSWiA na potrzeby obsługi numerów alarmowych. Korzystają z niej organy administracji państwowej do komunikacji, transmisji danych i wideo. Sieć umożliwia zlokalizowanie miejsca, skąd zostało wykonane połączenie, oraz danych o abonencie. Awarie numeru 112, który musi działać całą dobę przez wszystkie dni roku, nie powinny się zdarzać. Możliwość natychmiastowego połączenia się z dyżurnym, który decyduje, gdzie i jakie służby wysłać na miejsce wypadku, niejednokrotnie decyduje o ludzkim życiu.

Według informacji KG Policji przerwy spowodowane były awariami? ła?czy utrzymywanych przez dostawce? (Exatel) oraz awariami? systemów zasilania. A sieć jest stosunkowo nowa – działa od 2012 r. Od listopada 2014 r. umowę z MSWiA na łączność numeru ma Exatel – spółka, która jeszcze do marca tego roku należała do PGE, ale wykupił ją kilka miesięcy temu Skarb Państwa. Sieć została zbudowana przez firmę ATM w oparciu o łącza teletransmisyjne Telekomunikacji Polskiej i Exatela, które posiadały własne sieci światłowodowe. Kosztowała ok. 149 mln zł brutto (bez usług łączności, które są przedmiotem umowy z MSWiA z 2014 r.). System ma gwarantować niezawodność i bezpieczeństwo.

Spółka Exatel (dziś podlega MON) jest ostatnią państwową spółką posiadającą sieć światłowodową (20 tys. km); druga, która ma własny światłowód, to prywatny już Orange (kiedyś TP SA).

Piotr Mierzwiński, rzecznik Exatela, podkreśla, że „167 godzin 27 minut przerw w dostępie do OST 112 nie odnosi się tylko do usług świadczonych przez Exatel". Spółka odpowiada wyłącznie za łączność systemu, ale nie za zasilanie, a to jeden z powodów awarii. – Roczna wartość na poziomie 52 minut i 56 sekund nie ma odzwierciedlenia w zapisach umowy pomiędzy naszą firmą a MSWiA – mówi Mierzwiński. Nieoficjalnie wiadomo, że duża awaryjność systemu to efekt nieprzewidzianych zdarzeń, m.in. przecięcia światłowodu podczas robót drogowych.

Umowa pomiędzy Exatelem a MSWiA jest objęta tajemnicą. Spółka nie chce podać wysokości kar nałożonych w wyniku niewywiązywania się z umowy. – Nie jesteśmy upoważnieni do podawania ich wartości. Jednak wszelkie powstałe w ramach realizacji projektu OST 112 zobowiązania są na bieżąco regulowane – zapewnia rzecznik spółki.

Ile było awarii systemu w tym roku i ubiegłym? Jak podaje nam Robert Opas z KGP, do połowy roku wartość awarii numeru 112 wyniosła 14 godzin i 32 minuty zamiast planowanych 52 minut i 56 sekund.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: i.kacprzak@rp.pl

Policja, która jest operatorem sieci, żąda kar od Exatela – państwowej spółki, która jest odpowiedzialna za łączność systemu. Wskaźnik awarii jest bardzo wysoki – system zakładał bowiem awaryjność na poziomie ok. 52 minut. Rocznie.

112 to nie jest zwykły numer telefonu. Sieć teleinformatyczna (Ogólnopolska Sieć Teleinformatyczna 112), do której podłączone są wszystkie jednostki policji i Państwowej Straży Pożarnej, 45 dyspozytorni Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz 17 wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego – w sumie obejmuje infrastrukturę ponad 900 lokalizacji.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kraj
Ćwiek-Świdecka: Nauczyciele pytają MEN, po co ta cała hucpa z prekonsultacjami?
Kraj
Sadurska straciła kolejną pracę. Przez dwie dekady była na urlopie
Kraj
Mariusz Kamiński przed komisją ds. afery wizowej. Ujawnia szczegóły operacji CBA
Kraj
Śląskie samorządy poważnie wzięły się do walki ze smogiem
Kraj
Afera GetBack. Co wiemy po sześciu latach śledztwa?