Meteoryt z 1951 r. zawierał minerał nie występujący na Ziemi

W meteorycie znalezionym w Australii w 1951 roku naukowcy znaleźli minerał, który nie występuje na Ziemi w naturze - informuje amerykański "Newsweek".

Aktualizacja: 05.09.2019 06:37 Publikacja: 04.09.2019 14:23

Meteoryt z 1951 r. zawierał minerał nie występujący na Ziemi

Meteoryt z Wedderburn jest badany przez ponad pół wieku - ale dopiero teraz znaleziono w nim po raz pierwszy w historii występujący naturalnie minerał określony jako edscottite. To minerał, który na Ziemi uzyskiwany jest jedynie w czasie przetapiania żelaza.

Meteoryt znaleziono w 1951 roku w australijskim stanie Wiktoria, w pobliżu miasteczka Wedderburn. Zdaniem Geoffrey'a Bonnina meteoryt uformował się w płynnym jądrze planety, która uległa zniszczeniu miliony lat temu.

Od czasu znalezienia meteorytu naukowcy badali jego próbki, aby zrozumieć jego skład chemiczny. W 2018 roku naukowcy z Caltechu (Politechniki Kalifornijskiej) Chi Ma i Alan E. Rubin zaczęli badać próbkę meteorytu w poszukiwaniu rzadkich minerałów.

W wyniku analizy odkryli edscottite - minerał, który nie występuje na Ziemi w naturze. Jako że dotychczas nie występował on w naturze nie miał jeszcze nazwy.

Ich odkrycie opublikowano w magazynie "American Mineralogist".

"Minerał został nazwany na cześć Edwarda R.D. Scotta, pioniera w dziedzinie kosmochemii" - napisali badacze.

Planeta, z której pochodzi meteoryt miała płynne jądro co umożliwiło powstanie w nim minerału - twierdzi Bonning. W którymś momencie planeta musiała być zniszczona w wyniku zderzenia z inną planetą lub księżycem - a jej fragmenty zostały wyrzucone w przestrzeń kosmiczną. Jeden z nich spadł na Ziemię w 1951 roku.

Edscottite to nie jedyny pozaziemski minerał odkryty w meteorycie. W ubiegłym roku naukowcy z Rosji ogłosili odkrycie minerału nazwanego uakitite.