fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Miasta rywalizują o inwestycje

Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy
materiały
Postępująca globalizacja spowodowała, że rywalizacja o inwestycje staje się coraz trudniejsza.

Jak miasta przyciągają inwestorów? Na czym im zależy najbardziej?

Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy:

- Pozyskiwanie nowych inwestycji dla miasta jest niezwykle istotne. Rozwój mniejszych ośrodków i postępująca globalizacja spowodowały, że rywalizacja o inwestycje staje się coraz trudniejsza i nie ma mowy o tym, by Warszawa pozostawała konkurencyjna, bez prowadzenia działań proaktywnych.

Skala dotychczasowych inwestycji wywołała nowe wyzwania, w tym m.in. konieczność przyciągania młodych talentów z innych, również zagranicznych kierunków, w celu zaspokojenia popytu rynku.

Nowe inwestycje to nie tylko nowe miejsca pracy czy większe wpływy do budżetu, ale przede wszystkim wzmacnianie potencjału kapitału ludzkiego, transfer technologii oraz współpraca w obszarze-badawczo rozwojowym. Ścisła współpraca samorządu i inwestorów może bezpośrednio przyczynić się do wzrostu poziomu szeroko pojętej jakości życia w mieście.

Z perspektywy miasta kluczowe są inwestycje, które angażują jak najbardziej zaawansowane procesy. Naszym celem jest dalsza praca nad pozyskiwaniem inwestycji oraz poszerzanie współpracy z już obecnymi. Chcemy dbać o możliwie dużą dywersyfikację sektorów, tak by jednocześnie w pełni wykorzystywać dostępne zasoby (infrastrukturalne i ludzkie), jak również być elastyczni w przypadku zmiany koniunktury gospodarczej. Dlatego tak istotne jest ściąganie do Warszawy firm z dziedziny biotechnologii, fintech, game developmentu, a także perspektywicznych startupów.

Warszawa stawia na  rozwój lokalnej przedsiębiorczości, promocję gospodarczą oraz pozyskiwanie nowych inwestycji. Współpracując na co dzień z instytucjami rządowymi (PAIH), agencjami HR oraz real estate, a także organizacjami branżowymi, pracujemy nad przyciąganiem nowych inwestycji, a także realizacją projektów z już obecnymi.

Stolica dwa razy w roku jest obecna na międzynarodowych targach inwestycyjnych – MIPIM w Cannes i EXPO REAL w Monachium, prezentując swój potencjał inwestycyjny. W obu imprezach targowych, wraz z miastem występują  partnerzy biznesowi. W trakcie targów prezentowane są nie tylko oferty nieruchomości miejskich oraz partnerów komercyjnych, ale również wszystkie atuty miasta, które mają decydujący wpływ na decyzje inwestorów co do rozwijania lub rozpoczęcia działalności w Warszawie.

Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy się utrzymujący na ciągłym, wysokim poziomie napływ inwestycji. Warszawa pozostaje liderem w zakresie przyciągania zagranicznych firm, czego odzwierciedleniem jest pojawienie się takich marek jak JP Morgan czy Standard Chartered. Inwestorzy doceniają wysoki standard życia, dobrą infrastrukturę (zarówno transportową jak i biurową), jak również ciągły napływ młodych talentów z pozostałych regionów Polski i Europy.

Inwestorzy często podkreślają, że Warszawa jest najlepszym miejscem do lokowania i rozwoju biznesu w Europie Środkowo-Wschodniej. Świadczą o tym twarde dane. Warszawa oferuje Oferujemy dostęp do ok. 5,5 mln mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej. To więcej niż sumaryczny zasób reszty miast w Polsce. Rynek warszawski to kompetentny kapitał ludzki z wysoko wykształconą, wykwalifikowaną i doświadczoną kadrą.

90 proc. studentów zna język angielski. Warszawa to również bogata oferta kulturalna i rozrywkowa, nowoczesna i przyjazna środowisku komunikacja miejska, a sieć rowerowa ma już blisko 600 km. O wyjątkowym charakterze miasta stanowi również jej zielony charakter. Niemal 40 proc. powierzchni stolicy stanowi zieleń, w tym unikatowe na skalę europejską obszary naturalne wzdłuż przecinającej miasto rzeki Wisły.

Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa:

- Najważniejsze atuty miasta to wykwalifikowana kadra, dostępność specjalistów, zaplecze akademicko-naukowe, wysoka jakość życia i znaczące zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej. Te czynniki pełnią wiodącą rolę w przyciąganiu inwestorów poprzez inicjatywy promocyjne, takie jak misje gospodarcze czy udział w targach nieruchomości inwestycyjnych, np. MIPIM czy Expo Real.

Pomoc dla inwestorów świadczą Centrum Wspierania Inwestorów i Innowacyjnej Gospodarki (CWIiIG) oraz Centrum Wspierania Przedsiębiorczości. CWIiIG wspiera merytorycznie inwestorów krajowych i zagranicznych i pomaga w procesie inwestycyjnym. W tym kontekście CWIiIG współpracuje m.in. z IPH,  ASPIRE, ABSL czy KPT. CWP prowadzi działania związane ze wsparciem i rozwojem MSP oraz startupów.

Kraków jest liderem kontynentalnej Europy w sektorze nowoczesnych usług biznesowych. Firmy z tej branży zlokalizowane w naszym mieście stale zwiększają stopień złożoności procesów realizowanych w swoich oddziałach. Kraków stawia również na rozwój centrów badawczo-rozwojowych, startupów, firm high-tech i fin-tech. Ta aktywność jest zgodna z celami określonymi w Strategii Rozwoju Krakowa, a w szczególności osiągnięciem przez nasze miasto statusu ośrodka gospodarki opartej na wiedzy oraz innowacyjnych rozwiązań.

Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska:

- Miasto Gdańsk stara się wykorzystywać szerokie spektrum narzędzi mających na celu uatrakcyjnienie gdańskiej destynacji jako miejsca przyjaznego inwestycjom. Niewątpliwie jednym z takich narzędzi jest odpowiednio przygotowana i adresowana informacja o zaletach i korzyściach inwestowania, nie tylko z punktu widzenia korzyści ekonomicznych, ale także korzyści społecznych, które są równie istotne dla wielu inwestorów.

Położenie geograficzne Gdańska nad morzem z dostępem do infrastruktury portowej, dobrze przygotowaną infrastrukturą drogową umożliwiającą transport towarów, a także portem lotniczym z coraz szerszą ofertą połączeń sprawia, że koszty logistyczne inwestorów są niższe niż w innych lokalizacjach. Szczególnie dotyczy to podmiotów, które planują nie tylko prowadzić swoją działalność w Polsce, ale upatrują szansy w eksporcie swoich produktów (w tym w szczególności do państw skandynawskich). Gdańsk posiada także wyjątkowy potencjał ludzki.

Co roku kończy tu studia szeroka grupa absolwentów Politechniki Gdańskiej, Uniwersytetu Gdańskiego i innych publicznych i niepublicznych wyższych uczelni, którzy poza wiedzą specjalistyczną legitymują się znajomością języków obcych. Nie bez znaczenia jest także bogata oferta kulturalna miasta i możliwość spędzania czasu wolnego. Zabytki starego miasta, a także obiekty upamiętniające wydarzenia XX wieku, w tym Europejskie Centrum Solidarności, organizowane jarmarki, koncerty i festiwale, a także możliwość uczestnictwa w wielu wydarzeniach sportowych sprawiają, że miasto Gdańsk jest atrakcyjne nie tylko dla samych inwestorów, ale przede wszystkim dla pracowników tych firm (dla których Gdańsk staje się nowym miejscem do życia).

Bliskość morza i trójmiejskich lasów, czyste powietrze bez smogu (szczególnie ważne dla osób uprawiających sport i prowadzący zdrowy tryb życia), a także otwartość mieszkańców Gdańska na potrzeby drugiego człowieka, wszystko to sprawia, że Gdańsk jest wyjątkowo atrakcyjnym miejscem dla realizacji inwestycji. Poza eksponowaniem wymienionych zalet i promowaniem Gdańska jako atrakcyjnego miejsca do prowadzenia działalności, Gdańsk wykorzystuje także inne narzędzia. Jednym z działań podjętych w tym zakresie było powołanie dziesięć lat temu Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego (GARG) – spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w 100 proc. zależnej od Gminy Miasta Gdańska, odpowiedzialnej m.in. za poszukiwanie inwestorów i zagospodarowanie terenów przeznaczonych pod inwestycje.

Miasto Gdańsk współpracuje także z innymi instytucjami i organizacjami, wsłuchując się zarówno w potrzeby pracodawców (w tym: Pracodawcy Pomorza), jak i mieszkańców (w tym: Budżet obywatelski).

Rozwija sieć komunikacji zbiorowej, buduje ścieżki rowerowe, inwestuje w bazę sportowo-rekreacyjną, stara się być aktywnym uczestnikiem kreowania wizerunku Gdańska nie tylko jako miasta przyjaznego do prowadzenia biznesu, ale także z szeroką ofertą i możliwością spędzania czasu wolnego po pracy. Tak zbudowana oferta inwestycyjna sprawia, że w pierwszej kolejności jest ona kierowana do inwestorów prowadzących politykę zrównoważonego rozwoju. Dostrzegających potrzeby szerszej grupy interesariuszy, a także zalety Gdańska jako miejsca nie tylko do prowadzenia działalności, ale do życia.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA

WIDEO KOMENTARZ

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA