Inteligentne biuro. Szyby i lustra w budynkach nie będą już takie same

Nowe technologie wyświetlania treści multimedialnych w biurze, hotelu i sklepie.

Aktualizacja: 30.06.2017 09:38 Publikacja: 29.06.2017 20:33

Cyfrowe okna w biurach mogą zastąpić ekrany komputerów i projektory.

Cyfrowe okna w biurach mogą zastąpić ekrany komputerów i projektory.

Foto: materiały prasowe

Rozwiązania z zakresu smart office (inteligentne biuro) coraz częściej znajdują zastosowanie w praktyce. Ten rynek rozwija się niezwykle dynamicznie. Eksperci firmy analitycznej Mordor Intelligence szacują, że do 2020 r. wzrost będzie sięgać średnio ponad 11 proc. rocznie. W zeszłym roku rynek smart office wyceniano na 29,64 mld dol. Według prognoz za sześć lat będzie to już poziom 55,36 mld dol. Ten innowacyjny sektor napędzają m.in. polskie firmy. Produkty spółek Drutex, Abyss Glass, czy MirroCool można nazwać wręcz rewolucyjnymi. Sprawiają one bowiem, że technologie, które do tej pory bardziej kojarzyły się z filmami science fiction, staną się realne i wkrótce na stałe zagoszczą w budynkach. Ich wdrożeniami interesują się deweloperzy, sieci hoteli, centra handlowe, mniejsze sklepy, punkty usługowe i zarządzający biurowcami.

Okno do pracy

Drutex, producent okien i drzwi z Bytowa, pokusił się o produkt na miarę przyszłości. Firma pokazała właśnie interaktywne okno pozwalające na prezentację treści multimedialnych. Bogdan Gierszewski, dyrektor generalny Drutexu, nie ma wątpliwości, że to rewolucja na światowym rynku stolarki okienno-drzwiowej. Inteligentne okno poza swoimi standardowymi funkcjami oferuje możliwość oglądania telewizji, korzystania z internetu i pracy na panelu bezdotykowym, zastępując ekran komputera czy projektor.

Drutex nie ukrywa, że to jedna z najważniejszych innowacji w historii firmy, która będzie miała wpływ na postrzeganie okna już nie tylko jako materiału budowlanego, elementu dekoracyjnego, ale jako narzędzia do pracy czy osobistego asystenta. Innowacyjny produkt multimedialny składa się z interaktywnego okna oraz jednostki sterującej odpowiadającej za kontrolę i interakcję z użytkownikiem poprzez szereg interfejsów. Samą matrycę LCD zamknięto w szybie zespolonej, która chroni wyświetlacz przed wpływem czynników zewnętrznych. Rozwiązanie zostało oparte na energooszczędnym procesorze i interfejsach do komunikacji Wi-Fi i Bluetooth. Do okna można podłączyć pendrive lub dysk przenośny, klawiaturę i myszkę. W efekcie na szybie okna można wyświetlić prezentację, obejrzeć film, otworzyć e-maile. Szyba potrafi też się zaciemnić, zastępując markizy czy żaluzje. – To idealne rozwiązanie zarówno dla klientów indywidualnych, jak i instytucjonalnych. Sprawdzi się do prezentacji treści multimedialnych, w zastosowaniach biznesowych – mówi nam Bogdan Gierszewski.

Jak zaznacza, SmartWindow Drutex wpisuje się w ideę inteligentnego budownictwa. Nowy produkt integruje się z dotychczas oferowanymi przez firmę elementami inteligentnego domu poprzez wsparcie dla panelu sterowania, który wyświetlony jest wprost na oknie. Dzięki temu nie potrzeba dodatkowych urządzeń, aby sterować domem czy biurem.

SmartWindow ma być dostępne w systemach PVC, aluminium i drewnianym oraz drewniano-aluminiowym. – Na razie to prototyp. Produkcja masowa przewidziana jest w najbliższej przyszłości. Nie chcę jeszcze ujawniać konkretnej daty – zastrzega dyrektor generalny Drutexu.

Jak się dowiedzieliśmy, producent zamierza wprowadzić na rynek również witryny.

– Docelowo okno ma służyć również do prezentacji treści na witrynach sklepowych. To świetna funkcjonalność, która stworzy możliwość pełnej indywidualizacji i elastyczności wyświetlanych treści – potwierdza dyr. Gierszewski.

Na razie Drutex nie podaje cen innowacyjnych okien.

Oferta z lustra

Rynek podbijają już natomiast multimedialne lustra. Na przykład polska firma MirroCool będzie „wszywać" w taflę szkła aplikację mobilną z funkcją biometryczną i kamerę. W efekcie lustro będzie w stanie identyfikować przeglądające się w nim osoby i wyświetlać przeznaczone dla nich treści multimedialne.

Katowicki startup Abyss Glass już dał lustrom możliwość interakcji z użytkownikiem. - Niedawno jeden z polskich banków wprowadził pilotażowo nasze lustra w 30. placówkach – mówi Arkadiusz Adamek, prezes Abyss Glass.

Lustra zainstalowano m.in. w katowickich biurowcach, gdzie informują odwiedzających o rozkładzie budynku. Po innowacyjne rozwiązanie sięgają najemcy powierzchni handlowych. – W najbliższym kwartale robimy wdrożenie dla jednej z sieci odzieżowych. Lustra znajdą się w przymierzalniach i dzięki czytnikom RFID zidentyfikują ubrania, które klient wniesie do przymierzenia. Na tej podstawie wyświetlą mu pasujące do tych ubrań dodatki – wyjaśnia Adamek.

Ale to nie wszystko. Dzięki panelowi dotykowemu klient będzie mógł wybrać inny rozmiar przymierzanej odzieży, a obsługa dostarczy ją klientowi.

Na lustra Abyss Glass stawia również sieć salonów z kosmetykami Inglot. Ekrany, wyposażone w czujniki odległości i system rozpoznawania emocji, będą oferować klientom unikalne rabaty. Na Abyss Glass postawiła również jedna z hiszpańskich sieci siłowni. – Lustra trafią do samoobsługowych siłowni i będą wyświetlać użytkownikom trenera personalnego – mówi Adamek.

Firma rozpoczęła sprzedaż od polskiego rynku, ale rośnie liczba zamówień z Niemiec, Francji, Czech, USA czy Singapuru. Rozwiązaniem interesują się branże hotelowo-gastronomiczna, biurowa, centra handlowe, deweloperzy.

Abyss Glass ma w ofercie lustra o przekątnych 46–80 cali. Najpopularniejsze są 60-calowe w cenie 17 tys. zł. Dodatkowo od każdej sztuki płaci się abonament 500 zł miesięcznie. To koszt innowacyjnego oprogramowania i analityki zebranych przez lustro danych.

Przyszłość należy do inteligentnych luster – przekonuje Wojciech Kaszycki, współzałożyciel MirroCool.

Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu