fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Koleje

Pół miliarda zł na naprawę linii kolejowej na Śląsku

Fotorzepa, Bartek Sadowski Bartek Sadowski
Pół miliarda złotych będzie kosztować rewitalizacja linii kolejowych na Śląsku.

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg odnowienie 60 kilometrów torów, 30 mostów, wiaduktów i przepustów oraz 17 stacji i przystanków położonych na odcinku Chybie-Żory-Rybnik-Nędza/Turze. Po zakończeniu prac prędkość pociągów zwiększy się do 100 kilometrów na godzinę. Poprawi to przepustowość linii oraz skróci czasy przejazdów. Projekt będzie realizowany w ramach Krajowego Programu Kolejowego, a roboty mają się zakończyć w 2019 roku.

Linia biegnąca przez Rybnicki Okręg Węglowy jest ważnym elementem południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. Jest także odciążeniem dla magistrali kolejowej E 30 wschód - zachód. Zostanie na nie wymieniona sieć trakcyjna, zmodernizowane będą urządzenia sterowania ruchem. Przebudowa przejazdów kolejowych poprawi poziom bezpieczeństwa. Z kolei nowe rozjazdy, które PLK wyposaży w urządzenia elektrycznego ogrzewania, mają zapewnić sprawny przejazd pociągów w zimie.

Prace obejmą stacje: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowie, Żory, Warszowice i przystanki: Turze, Nędza Wieś, Jejkowice, Ciepłownia, Studzionka, Strumień, Dębina, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice, Piaski. Odnowionych zostanie 18 peronów, które zostaną dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych. Ochronę przed hałasem pochodzącym z torowiska zapewnią ekrany akustyczne, które powstaną w miejscach wyznaczonych na podstawie badań.

Inwestycja ma podnieść znaczenie kolei aglomeracyjnej na Śląsku. To kolejne przedsięwzięcie PLK na Śląsku mające usprawnić ruch kolejowy. W połowie roku zaczęła się rewitalizacja linii 169 pomiędzy Tychami a Orzeszem Jaśkowicami, warta 50 mln zł. Pozwoli skrócić czas przejazdu i zwiększyć bezpieczeństwo na odcinku od Orzesza do Łazisk. Również łatwiejszy będzie transport towarów na obszarze Rybnickiego Okręgu Węglowego. PLK wymieni na jednotorowej linii 10 km torów, przebuduje sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, oraz 20 mostów i wiaduktów. Bezpieczeństwo podróżnych poprawi wymiana 13 rozjazdów i remont 13 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania toru i drogi zyskają nowe oświetlenie i nawierzchnię. Zakończenie robót planowane jest na grudzień. W 2016 roku PLK planuje kontynuować rewitalizację linii na odcinku Łaziska Średnie - Tychy.

W całym regionie Śląska modernizacja torów obejmuje w sumie 600 kilometrów. Dotychczas kolej przeznaczyła na ten cel ponad 2,5 mld zł, natomiast w najbliższych latach planuje zrealizować inwestycje za 9 mld zł.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA