Polacy najchętniej kupują w internecie ubrania

Odzież ma już największy udział w internetowych wydatkach Polaków. A kilka lat temu nikt nie wierzył, że będziemy kupować ubrania w ten sposób.

Aktualizacja: 19.07.2016 07:49 Publikacja: 18.07.2016 20:09

Foto: 123RF

Z danych systemu płatności internetowych PayU wynika, że odzież ma największy udział w elektronicznych wydatkach Polaków: w I półroczu zwiększyła swój udział rynkowy o 2 proc. Choć firma nie podaje szczegółowych danych dla poszczególnych kategorii, to podkreśla, że ten segment wciąż systematycznie rośnie, choć w ostatnim czasie do grona najdynamiczniej rosnących kategorii internetowego rynku dołączyła choćby turystyka.

Zmiana zwyczajów zakupowych

Triumf odzieży, jeśli chodzi o najczęściej opłacaną przez internet kategorię, to potwierdzenie, że Polacy, jeśli chodzi o e-zakupy, przełamują kolejne bariery. Choć wciąż duża grupa z nas nie wyobraża sobie zrealizowania transakcji bez jednoczesnego obejrzenia czy przymierzenia wybranej sztuki ubrania czy butów, to jednak liczba zwolenników rośnie bardzo szybko.

– Bardzo szeroki asortyment, możliwość darmowego zwrotu oraz atrakcyjne ceny to z pewnością kluczowe czynniki determinujące wzrost znaczenia sprzedaży odzieży online – mówi prof. Grzegorz Mazurek z Akademii Leona Koźmińskiego. – Dynamiczna sprzedaż tej kategorii potwierdza, że coraz trudniej znaleźć branże, które nie nadają się do e-handlu.

Ubrania są także najczęściej wskazywaną kategorią kupowaną w sieci według raportu Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej eCommerce Polska. Wskazało ją 72 proc. ankietowanych, podczas gdy 68 proc. – książki muzykę i film. Jednak jeśli chodzi o twarde dane i udział w transakcjach, to akurat ta ostatnia kategoria zniknęła już ze ścisłej czołówki i po pierwszym półroczu 2016 r. zajmuje dopiero piątą pozycję wśród wydatków internetowych.

Pokazuje to również ewolucję zwyczajów zakupowych: wielu Polaków swoją przygodę z e-handlem rozpoczęło właśnie od zakupu książki czy płyty. Dzisiaj kupujemy w tym kanale zupełnie nowe kategorie, np. bilety, rezerwacje hotelowe czy aplikacje bądź książki w wersji elektronicznej, a tradycyjne przesuwają się na dalsze miejsca. Wydatki na papierowe książki generalnie spadają, na płyty CD czy DVD również i to jeszcze szybciej. Można prognozować dalszy spadek sprzedaży nośników tradycyjnych na rzecz cyfrowych. Obok książek spadają też udziały kategorii związanej z akcesoriami wnętrzarskimi oraz meblami.

Firmy otwierają się na nowości

Powodzenie kategorii odzieżowych to również efekt większej otwartości firm sprzedających taki asortyment. Ubrania w e-sklepach dostępne były od dawna, ale głównie w ofercie firm sprzedających tylko w kanale online. – Prawdziwym impulsem do wzrostu kategorii odzieżowej w zakupach online była oferta jednego z największych graczy w Europie, Zalando, który postawił właśnie na szeroki asortyment, przystępne ceny oraz darmową dostawę i zwrot produktów – mówi Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego. – Obecnie jest to druga, po Allegro, najpopularniejsza strona internetowa, przez którą Polacy dokonują zakupów odzieży w sieci.

Zalando zwiększa przychody w tempie średnio 20–30 proc. rocznie. Według wstępnych prognoz w tym roku może osiągnąć 3 mld euro obrotów. Obecnie ma też w ofercie ponad 1500 marek odzieżowych i obuwniczych. Inny e-sklep, który odniósł ogromny sukces na naszym rynku w modelu skupiającym się na segmencie online, to Answear.com.

Tradycyjni sprzedawcy długo jednak nie chcieli uruchamiać e-sklepów. Stopniowo jednak uruchamiały je tak znane marki, jak Zara, H&M czy Reserved, House i inne marki grupy LPP.

Ten lider rynku odzieżowego w Polsce podał, że w czerwcu jego przychody wyniosły 556 mln zł i były wyższe od tych sprzed roku o około 21 proc. Firma po raz pierwszy ujawniła też dane dotyczące swoich e-sklepów. – Przychody ze sprzedaży internetowej w czerwcu 2016 r. wyniosły ok. 17 mln zł i były wyższe o ok. 213 proc. od sprzedaży zrealizowanej w czerwcu 2015 r. – podała firma. Narastająco w okresie styczeń–czerwiec 2016 r. sprzedaż internetowa LPP wyniosła ok. 68 mln zł i była wyższa o ok. 93 proc., licząc rok do roku.

Prezentacja na modelce

– Możliwość zwrotu eliminuje ważną barierę, konsumenci nie muszą się obawiać, że zostaną z rzeczą, która im się nie podoba. Zachęca to też do większego eksperymentowania – zamówię i być może kupię kilka różnych rzeczy, a najwyżej zwrócę te, które mi się nie spodobają lub nie pasują – mówi Krzysztof Majkowski, ekspert Gemiusa.

Zwraca uwagę, że nic nie zastąpi możliwości obejrzenia ubrań na żywo, jest jednak coraz więcej możliwości zobaczenia, jak wyglądają rzeczy, które zamawiamy. – Nie tylko dzięki lepszej jakości zdjęciom, ale także dzięki możliwości wizualizacji w aplikacjach, w których sprawdzimy, jak będziemy w kupowanych ubraniach wyglądać – dodaje.

– Chcąc zminimalizować dyskomfort, wprowadziliśmy prezentację produktu na modelce, która w krótkim materiale filmowym przechadza się przed klientem, pokazując na żywo produkt. Jeden z podstawowych zmysłów zastąpiliśmy sumą wielu informacji, które składają się na obraz produktu – mówi Joanna Kosman, kierownik marketingu Answear.com.

Podyskutuj z nami na Facebooku www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia. Czy robisz zakupy w sklepach internetowych? Dlaczego Polacy tak szybko zmienili zwyczaje?

Wakacje planowane przez internet

Dla 56 proc. Polaków sieć jest użyteczna w trakcie planowania wakacji. Z kolei aż 95 proc. użytkowników spędza czas online także w trakcie podróży. Z badania GfK na zlecenie PayPal wynika, że to najwyższy wynik wśród przebadanych rynków z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Co więcej, autorzy raportu pokazują, że 53 proc. Polaków wymienia dostępność do wi-fi jako istotny czynnik wyboru miejsca wakacyjnego pobytu.

W raporcie czytamy, że Grecy należą do najbardziej tradycyjnych narodów i większość, bo 74 proc., z nich decyduje się zatrzymać w hotelu. Z kolei Polacy i Węgrzy dużo częściej doceniają zalety wynajmu domów i apartamentów wakacyjnych – to rozwiązanie wskazywało odpowiednio 34 proc. i 33 proc. ankietowanych. Badanie pokazuje, że pobyty u przyjaciół bądź rodziny stają się w Polsce coraz mniej popularne. W zeszłorocznym badaniu taką opcję wybrało 50 proc. Polaków, a w tym już tylko 39 proc.

– Podróże to jedna z tych dziedzin życia, w których dzięki internetowi możemy skorzystać z największej ilości nowych możliwości – mówi Matt Komorowski, dyrektor zarządzający PayPal w regionie. – Równie łatwo możemy zmienić swoje plany w trakcie podróży. Dzięki internetowi zmiana rezerwacji oraz zakupy są błyskawiczne – dodaje.

Opinia

Sylwia Bliska, dyrektor generalny PayU

Branża modowa, największa część polskiego e-handlu, doskonale radzi sobie w świecie mobilnym. Firmy, które korzystają już z naszego dedykowanego rozwiązania płatności mobilnych (PayU PayTouch) w swoich aplikacjach, mogą się pochwalić nawet 30–40-proc. udziałem płatności mobilnych w całości transakcji realizowanych online. To jest znakomity wynik, który jest możliwy do osiągnięcia dzięki rozwiązaniom, które znacznie ułatwiają kupującemu płatności – aby zapłacić kartą lub przelewem bankowym, wystarczy jeden ruch palcem na ekranie telefonu. Firmy, które nie wdrożyły takich płatności, odnotowują udział transakcji opłacanych mobilnie na poziomie sporo niższym, ok. 10 proc.

Z danych systemu płatności internetowych PayU wynika, że odzież ma największy udział w elektronicznych wydatkach Polaków: w I półroczu zwiększyła swój udział rynkowy o 2 proc. Choć firma nie podaje szczegółowych danych dla poszczególnych kategorii, to podkreśla, że ten segment wciąż systematycznie rośnie, choć w ostatnim czasie do grona najdynamiczniej rosnących kategorii internetowego rynku dołączyła choćby turystyka.

Zmiana zwyczajów zakupowych

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł