W centrach coraz więcej ludzi

Po doskonałym otwarciu po lockdownie, z 53 proc. wzrostu liczby gości w ujęciu rocznym, kolejny tydzień był ponad 60 proc. lepszy.

Publikacja: 18.05.2021 21:00

Polacy wrócili tłumnie na zakupy do sklepów

Polacy wrócili tłumnie na zakupy do sklepów

Foto: shutterstock

Z najnowszych badań ShopperTrak Index Polska wynika, że w drugim tygodniu maja frekwencja w centrach handlowych była 65,1 proc. wyższa niż rok wcześniej oraz 15,6 proc. w stosunku do wcześniejszego, już rekordowego tygodnia. Po kilku tygodniach zamknięcia większości sklepów w centrach handlowych klienci tłumnie pojawili się na zakupach. W efekcie od początku roku frekwencja jest 17,7 proc. niższa niż w 2020 r.

Czytaj także: Polacy zostaną przy e-zakupach, nawet jak minie pandemia

– Jeśli nie będzie kolejnych lockdownów, to wiele strat powinno udać się odrobić – mówi przedstawiciel jednej z marek odzieżowych.

Wabikiem są z jednej strony promocje, zwłaszcza akcje typu „kup jedną rzecz, kolejna gratis", choć sezon wyprzedaży dopiero przed nami. Co prawda, w ostatnich miesiącach wielu Polaków przekonało się do zalet zakupów internetowych, ale najwidoczniej brakuje im zakupów w sklepach stacjonarnych. Jak podaje firma DPD, z badań wynika, że ponad 70 proc. konsumentów planuje pozostać przy nowych zwyczajach zakupowych również po pandemii.

Niemniej firmy handlowe znów ruszają do rozbudowy sieci placówek. Biedronka w tym roku planuje uruchomienie ok. 100 nowych sklepów, z czego połowę stanowić będą te o mniejszym formacie. GK Specjał – pod markami Nasz Sklep, Livio, Rabat Detal – prowadzi już 10 tys. sklepów i chce dalej rosnąć. – Planujemy przyłączać do naszych sieci około 1,5 tys. sklepów rocznie i wszystko wskazuje na to, że plan ten nie jest zagrożony – mówi Krzysztof Tokarz, prezes Specjału. Także drogerie ruszają z inwestycjami. – Planujemy otwarcie ok. 100 sklepów, podobnie jak w ubiegłym roku – mówi Agata Nowakowska, rzeczniczka Rossmanna.

Promocje robią swoje. – W ramach kampanii „Ceny niskie jak dawniej" zapewniamy klientom atrakcyjne ceny na podstawowe artykuły znanych marek, asortyment produktów ekologicznych, regionalnych i lokalnych. Dodatkowo obniżyliśmy ceny tysiąca podstawowych produktów spożywczych – mówi Michał Sacha, szef marketingu Carrefour Polska.

Ruch trwa także na budowach centrów handlowych. Jak podaje firma CBRE, chodzi o obiekty z 280 tys. mkw. powierzchni, z czego 73 proc. to mniejsze projekty, głównie parki handlowe. Jeśli budowy ukończą się w terminie, to w 2021 r. nowa powierzchnia handlowa dostarczona na rynek będzie wyższa niż w dwóch poprzednich latach.

Ze względu na ograniczenia epidemiczne w pierwszych trzech miesiącach roku niewiele wybudowanych obiektów rozpoczęło swoje funkcjonowanie. W rezultacie rynek powiększył się tylko o 30 tys. mkw. Część otwarć została przesunięta do czasu zniesienia restrykcji – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

Z najnowszych badań ShopperTrak Index Polska wynika, że w drugim tygodniu maja frekwencja w centrach handlowych była 65,1 proc. wyższa niż rok wcześniej oraz 15,6 proc. w stosunku do wcześniejszego, już rekordowego tygodnia. Po kilku tygodniach zamknięcia większości sklepów w centrach handlowych klienci tłumnie pojawili się na zakupach. W efekcie od początku roku frekwencja jest 17,7 proc. niższa niż w 2020 r.

Czytaj także: Polacy zostaną przy e-zakupach, nawet jak minie pandemia

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale