Reklama
Rozwiń
Reklama

Polacy boją się plastiku

74 proc. Polaków popiera zakaz sprzedaży jednorazówek, a niemal co drugi chce aby z opakowań plastik zniknął zupełnie.

Aktualizacja: 29.07.2019 16:32 Publikacja: 29.07.2019 16:03

Polacy boją się plastiku

Foto: Fotolia

Zmiana nastawienia Polaków do wszechobecnego plastiku postępuje bardzo szybko, a wiele zmieniła dyskusja wokół wprowadzonego przez UE od 2021 r. całkowitego zakazu produkcji plastikowych słomek, sztućców, kubków czy talerzyków. Z badania agencji IQS wynika, że popiera go aż 74 proc. Polaków, a co więcej, zdaniem 46 proc. powinno się zmusić producentów do całkowitej rezygnacji z plastikowych opakowań. Rośnie też poparcie dla różnych wariantów wprowadzenia kaucji na opakowania – 57 proc. Polaków chce wymóc na sklepach, aby przyjmowały szklane opakowania bez paragonu.

Czytaj także: Rząd wprowadzi kaucję za plastikowe butelki. Wiemy, ile wyniesie

Obecnie konsumenci uważają, że na plastiku zarabiają korporacje, a następnie odpowiedzialność za jego zbieranie przerzucają na obywateli. 79 proc. czuje się obarczona odpowiedzialnością za śmieci i koszty związane z ich segregacją. Wbrew rzędowi wspierającemu nadal energetykę opartą na węglu 53 proc. Polaków uważa, że kryzys klimatyczny jest ogromnym problemem, a 45 proc. z nas zauważa pogarszający się stan środowiska w swoim miejscu zamieszkania.

Branże postrzegane za winne stanu środowiska, takie jak: przemysł ciężki, elektrownie węglowe, transport samochodowy czy górnictwo, od lat pozostają niezmienne. Coraz częściej jednak na „czarnej” liście Polacy umieszczają gałęzie przemysłu związane z produkcją plastiku – produkcja kosmetyków (43 proc.), produkcja ubrań/butów (38 proc.), produkcja napojów/soków/ wody butelkowanej (36 proc.).

Silne poczucie „wciskania” plastiku towarzyszy Polakom na każdym kroku. Obwiniamy producentów, że wszystko pakują w plastik (85 proc.), a także sklepy o to, nie chcą zrezygnować z „foliówek” (66 proc.). Naszej uwadze nie umyka również fakt, że często, nawet produkty bio, zapakowane są w folię (81 proc.)

Reklama
Reklama

– Rosnąca świadomość konsumentów, a także brak wystarczającej liczby alternatyw dla plastiku wzmaga irytację konsumentów i rodzi presję na producentach i sklepach. Obecnie, 29 proc. badanych przyznaje, że jeśli ma wybór, sięga po produkty w bardziej przyjaznych dla środowiska opakowaniach niż plastikowe, np. szklanych lub papierowych – mówi Grzegorz Giza z IQS. – Zdarza się też, że deklarujemy rezygnację z zakupu niektórych produktów ze względu na plastikowe opakowania. Są to np. jedzenie na wynos (32 proc.), soki (28 proc.), napoje gazowane i niegazowane (25 proc.), produkty mleczne i nabiał (20 proc.), woda (18 proc.) czy zabawki (15 proc.) – dodaje.

Popularność zyskują nowe inicjatywy typu zero/less waste. Własna siatka na zakupy jest już standardem. Na tej bazie zaczęły się pojawiać płócienne woreczki na warzywa, metalowe słomki, własne kompostowniki. Z większym przekonaniem zaczęliśmy kupować produkty, których opakowania zostały wytworzone w 100 proc. z recyclingu. Przynosimy do sklepu własne opakowania lub kubki do kawiarni, aby nie brać napojów na wynos w plastikowych opakowaniach (robi tak już 5 proc. ankietowanych!). Z tej samej przyczyny woda z kranu staje się konkurencją dla wody butelkowanej. Co prawda odsetek pijących głównie/ wyłącznie wodę z kranu nadal jest niewielki (13 proc.), to jednak różnica pomiędzy osobami, które kupują wodę w plastikowych butelkach rzadziej niż kiedyś (24 proc.), a tymi, którzy robią to częściej niż kiedyś (17 proc.) sugeruje nadchodzące zmiany.

Zmiany widać także w podejsciu firm – rozwiązania ekologiczne i programy eliminacji plastiku rozszerzają takie sieci jak Lidl, Biedronka czy Carrefour.

Handel
Donald Trump porozumiał się z dziewięcioma firmami farmaceutycznymi ws. obniżek cen leków
Handel
Umowa z Mercosurem przełożona o miesiąc. Efekt działań Francji, Włoch i Polski
Handel
Prezes Gabony: Jest czego się bać. Chińska konkurencja może nas wyprzeć w pięć lat
Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama