Bilion dolarów na infrastrukturę w Stanach

Administracja Donalda Trumpa przygotowuje pakiet wsparcia infrastruktury sumą biliona dolarów, głównie na projekty w dziedzinie transportu, aby nadać nowy impet gospodarce kraju

Publikacja: 17.06.2020 18:32

Wstępna wersja resortu transportu przewiduje większość środków na drogi i mosty, ale jedną czwartą łącznej sumy przeznacza na inne cele: infrastrukturę łączności bezprzewodowej 5G i na szybki Internet na wsi. Biały Dom, który zapowiadał podobne propozycje w ostatnich latach zamierza przedstawić obecny pakiet w lipcu — powiedział Reuterowi jeden z informatorów.

Trumpowi, który ubiega się o reelekcję w listopadzie bardzo zależy na daniu bodźca gospodarce, aby zwiększyć własne szanse po krytykach jego postępowania wobec pandemii i jego reakcji na protesty w Stanach po zabiciu czarnoskórego obywatela przez policjantów z Minneapolis, co wywołało demonstracje na całym świecie. Gospodarka zaczyna powoli wydobywać się z dwumiesięcznego zamknięcia, ale administracja szuka takich działań, które gwałtownie zwiększą zatrudnianie.

Obecna propozycja rozszerzy ustawę zezwalającą na finansowanie autostrad i innych naziemnych rodzajów transportu. Obecna ustawa, FAST Act zezwoliła na zainwestowanie w to 305 mld dolarów w ciągu 5 lat, ale wygasa 30 września. Biały Dom chce zaproponować wznowienie jej na 10 lat, co byłoby najdłuższym okresem dotyczącym ustawy o transporcie naziemnym, propozycję w tej sprawie ma przedstawić w przyszłym tygodniu. Urząd prezydenta nie ujawni zapewne, jak zamierza sfinansować tak duży wzrost wydatków na infrastrukturę. powtarzał dotąd jedynie, że potrzeba co najmniej biliona dolarów na infrastrukturę w ciągu 10 lat, tak jak to obiecywał Trump w kampanii przedwyborczej w 2016 r.

Republikanie są jednak zaniepokojeni zwiększaniem deficytu kolejnymi wydatkami. Przywódca ich większości w Senacie, Mitch McConnell wyraził zastrzeżenia do ustawy o dużych nakładach na infrastrukturę, a dodatkowo ogromny koszt walki z pandemią może być też przeszkodą. Demokraci z komisji transportu i infrastruktury Izby Reprezentantów mieli debatować o 5-letniej ustawie transportu naziemnego, która przewiduje sumę 494 mld dolarów: 319 mld na remonty 47 tys. l mostów, 105 mld na masowy transport i niemal 30 mld na kolej pasażerską Amtrak i infrastrukturę kolejową. Cala Izba ma głosować na tą ustawą na początku lipca.

W kwietniu 2019 Trump i przywódcy demokratów uzgodnili wydanie 2 bln dolarów na infrastrukturę, ale nie wskazali, jak zamierzają to sfinansować. Kilka tygodni później Trump anulował spotkanie o postępach w tej sprawie. Kongres zrezygnował z kolei z praktyki pobierania do użytkowników dróg opłat za ich naprawy, nie podwyższył od 1993 r. akcyzy od paliw płynnych, od 2008 r. przekazał funduszowi transportowemu Highway Trust Fund ok. 141 mld dolarów z tego podatku.

Wstępna wersja resortu transportu przewiduje większość środków na drogi i mosty, ale jedną czwartą łącznej sumy przeznacza na inne cele: infrastrukturę łączności bezprzewodowej 5G i na szybki Internet na wsi. Biały Dom, który zapowiadał podobne propozycje w ostatnich latach zamierza przedstawić obecny pakiet w lipcu — powiedział Reuterowi jeden z informatorów.

Trumpowi, który ubiega się o reelekcję w listopadzie bardzo zależy na daniu bodźca gospodarce, aby zwiększyć własne szanse po krytykach jego postępowania wobec pandemii i jego reakcji na protesty w Stanach po zabiciu czarnoskórego obywatela przez policjantów z Minneapolis, co wywołało demonstracje na całym świecie. Gospodarka zaczyna powoli wydobywać się z dwumiesięcznego zamknięcia, ale administracja szuka takich działań, które gwałtownie zwiększą zatrudnianie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gospodarka
Dystans ekonomiczny pomiędzy USA a UE będzie rósł
Gospodarka
Ukraina kupi broń za rosyjskie pieniądze. Jest zgoda w Unii Europejskiej
Gospodarka
Indie chcą wyprzedzić Niemcy i Japonię. Mocarstwo niepewnych statystyk
Gospodarka
Wskaźnik Bogactwa Narodów 2024. Miejsce Polski bez zmian
Gospodarka
OECD: lekka poprawa prognozy dla Europy i świata