Reklama

Bilion dolarów na infrastrukturę w Stanach

Administracja Donalda Trumpa przygotowuje pakiet wsparcia infrastruktury sumą biliona dolarów, głównie na projekty w dziedzinie transportu, aby nadać nowy impet gospodarce kraju

Publikacja: 17.06.2020 18:32

Wstępna wersja resortu transportu przewiduje większość środków na drogi i mosty, ale jedną czwartą łącznej sumy przeznacza na inne cele: infrastrukturę łączności bezprzewodowej 5G i na szybki Internet na wsi. Biały Dom, który zapowiadał podobne propozycje w ostatnich latach zamierza przedstawić obecny pakiet w lipcu — powiedział Reuterowi jeden z informatorów.

Trumpowi, który ubiega się o reelekcję w listopadzie bardzo zależy na daniu bodźca gospodarce, aby zwiększyć własne szanse po krytykach jego postępowania wobec pandemii i jego reakcji na protesty w Stanach po zabiciu czarnoskórego obywatela przez policjantów z Minneapolis, co wywołało demonstracje na całym świecie. Gospodarka zaczyna powoli wydobywać się z dwumiesięcznego zamknięcia, ale administracja szuka takich działań, które gwałtownie zwiększą zatrudnianie.

Obecna propozycja rozszerzy ustawę zezwalającą na finansowanie autostrad i innych naziemnych rodzajów transportu. Obecna ustawa, FAST Act zezwoliła na zainwestowanie w to 305 mld dolarów w ciągu 5 lat, ale wygasa 30 września. Biały Dom chce zaproponować wznowienie jej na 10 lat, co byłoby najdłuższym okresem dotyczącym ustawy o transporcie naziemnym, propozycję w tej sprawie ma przedstawić w przyszłym tygodniu. Urząd prezydenta nie ujawni zapewne, jak zamierza sfinansować tak duży wzrost wydatków na infrastrukturę. powtarzał dotąd jedynie, że potrzeba co najmniej biliona dolarów na infrastrukturę w ciągu 10 lat, tak jak to obiecywał Trump w kampanii przedwyborczej w 2016 r.

Republikanie są jednak zaniepokojeni zwiększaniem deficytu kolejnymi wydatkami. Przywódca ich większości w Senacie, Mitch McConnell wyraził zastrzeżenia do ustawy o dużych nakładach na infrastrukturę, a dodatkowo ogromny koszt walki z pandemią może być też przeszkodą. Demokraci z komisji transportu i infrastruktury Izby Reprezentantów mieli debatować o 5-letniej ustawie transportu naziemnego, która przewiduje sumę 494 mld dolarów: 319 mld na remonty 47 tys. l mostów, 105 mld na masowy transport i niemal 30 mld na kolej pasażerską Amtrak i infrastrukturę kolejową. Cala Izba ma głosować na tą ustawą na początku lipca.

Reklama
Reklama

W kwietniu 2019 Trump i przywódcy demokratów uzgodnili wydanie 2 bln dolarów na infrastrukturę, ale nie wskazali, jak zamierzają to sfinansować. Kilka tygodni później Trump anulował spotkanie o postępach w tej sprawie. Kongres zrezygnował z kolei z praktyki pobierania do użytkowników dróg opłat za ich naprawy, nie podwyższył od 1993 r. akcyzy od paliw płynnych, od 2008 r. przekazał funduszowi transportowemu Highway Trust Fund ok. 141 mld dolarów z tego podatku.

Gospodarka
Czesi zaskoczeni sukcesem Polski. Ekspert o współpracy: Strategiczna konieczność
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Gospodarka
Niezłe dwa lata gospodarki pod rządami Donalda Tuska
Gospodarka
90 milionów złotych – tyle kosztuje Rosjan godzina wojny Putina
Gospodarka
Eksperci alarmują: polska gospodarka traci impet. Ratunkiem są inwestycje
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Gospodarka
Marjut Falkstedt, prezes EFI: Nie chcemy tracić europejskich pereł w koronie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama