Jak robić biznes w Niemczech – wyzwania i szanse w trakcie i po pandemii

Patronat „Rzeczpospolitej": Polsko-niemieckie relacje gospodarcze w nowej, pandemicznej rzeczywistości będą tematem pierwszych spotkań piątej już edycji Programu Handlu Zagranicznego.

Publikacja: 05.06.2020 10:00

Po restarcie produkcji w fabryce Volkswagena w Zwickau pracownicy montowni muszą stosować odpowiedni

Po restarcie produkcji w fabryce Volkswagena w Zwickau pracownicy montowni muszą stosować odpowiedni reżim sanitarny

Foto: AFP

Pandemia koronawirusa zakłóciła lub przerwała wiele relacji biznesowych i handlowych. Zarówno krajowych, jak i przede wszystkim zagranicznych. Wpłynęła destabilizująco na globalny handel, w tym na wymianę handlową Polski z Europą i światem. Nowa, niespodziewana sytuacja zdrowotna ma też negatywny wpływ na relacje gospodarcze i stan wymiany handlowej z naszym najważniejszym partnerem gospodarczym – Niemcami.

Sytuacja za Odrą ważna dla Polski

Nasi zachodni sąsiedzi od dwudziestu lat pozostają pierwszym partnerem handlowym Polski. Udział Niemiec w polskim eksporcie ogółem, według wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego za 2019 r., wynosił 27,5 proc. a w imporcie 28,2 proc. Oznacza to, że dla Polski Niemcy są numerem 1. zarówno w eksporcie, jak i imporcie. Jednak, co nie mniej ważne, Polska stała się właśnie piątym partnerem handlowym Niemiec - jak poinformowało polskie Ministerstwo Rozwoju nasz kraj według danych za styczeń i luty br. wyprzedził Włochy. Pierwsze dwa miesiące br. przyniosły wzrost we wzajemnych obrotach handlowych rzędu 6,6 proc. W efekcie nasz bilans handlowy z Niemcami osiągnął pułap 21 mld euro.

Start piątej edycji Programu Handlu Zagranicznego

O dalszych perspektywach wzajemnych stosunków gospodarczych w szczególności w kontekście pandemii będą rozmawiać eksperci Programu Handlu Zagranicznego (PHZ). To wspólna proeksportowa inicjatywa Banku BNP Paribas, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), wywiadowni gospodarczej Bisnode oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH dołączyła w br.) organizowana

od wiosny 2018 r. Przedsięwzięcie, którego od początku patronem medialnym jest dziennik „Rzeczpospolita" ma na celu zachęcenie kolejnych polskich przedsiębiorców, szczególnie tych z sektora MŚP, do eksportu i inwestycyjnej ekspansji zagranicznej. Rocznie odbywają się dwie edycje programu, wiosenna

i jesienna. 8 czerwca br. ruszy piąta już edycja PHZ (tegoroczna edycja wiosenna).

Wpływ pandemii już widoczny

Niestety w całym pierwszym kwartale 2020 r., w rezultacie kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19 nastąpiło pogorszenie wyników wymiany handlowej na linii Polska-Niemcy. Największy wpływ na spadek dynamiki polskiego eksportu do Niemiec miała redukcja w branżach mających kluczowy udział w eksporcie: motoryzacyjnej (spadek o 8,6 proc.), meblarskiej (spadek

o 7,2 proc.) i metalurgicznej (spadek o 9,9 proc.) oraz tworzyw sztucznych (spadek o 4,5 proc.). Z kolei na spadek importu z Niemiec największy wpływ miała redukcja importu kluczowych produktów: pojazdów i części do nich (spadek

o 13 proc.) oraz maszyn i urządzeń mechanicznych (spadek o 6,7 proc.) i elektrycznych (spadek o 17,3 proc.).

Podczas dwóch pierwszych webinarów pt. „Jak robić biznes w Niemczech – wyzwania i szanse w trakcie i po pandemii" poświeconych bilateralnym relacjom gospodarczym na linii Polska-Niemcy eksperci ds. rynku niemieckiego przeanalizują bieżącą sytuację ekonomiczną nad Renem.

W programie spotkania, które skierowane jest do przedsiębiorców z sektora małych i średnich firm oraz przedsiębiorstw większych tzw. mid-caps zaplanowano m.in. wystąpienie Michała Dybuły, głównego ekonomisty Banku BNP Paribas, który nakreśli aktualną perspektywę makroekonomiczną gospodarki Niemiec w kontekście wpływu pandemii koronawirusa. - Pandemia koronawirusa mocno uderzyła w niemiecką gospodarkę. PKB obniżył się o 1,9 proc. r/r i 2,2 proc. w stosunku do ubiegłego kwartału, co było najostrzejszym spadkiem od czasu globalnego kryzysu finansowego z 2008 r. – mówi Michał Dybuła.

- Szczegółowe dane o składowych PKB pojawią się nieco później, jednak według tych już dostępnych można przypuszczać, że jedynym motorem wzrostu był sektor budowlany i konsumpcja rządowa. Natomiast konsumpcja prywatna, inwestycje oraz eksport wpływały negatywnie na wzrost gospodarczy Niemiec – dodaje ekspert Banku BNP Paribas.

Głosy przedsiębiorców

Z kolei o dywersyfikacji łańcucha dostaw będącej pokłosiem pandemii koronawirusa jako szansie dla polskiego biznesu na rynku niemieckim opowie Piotr Lesiak z Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, która jest partnerem merytorycznym.

Tradycyjnie już uczestnicy kolejnej odsłony PHZ będą też mogli zapoznać się z opiniami swych kolegów przedsiębiorców, w tym przypadku działających na rynku niemieckim. W panelu dyskusyjnym wraz z przedsiębiorcami i prezesami Banku BNP Paribas, KUKE i Bisnode weźmie też udział Łukasz Chrabański, kierownik zagranicznego biura handlowego PAIH we Frankfurcie nad Menem.

Najbliższe spotkania w ramach Programu Handlu Zagranicznego poświęcone rynkowi niemieckiemu (dwa), a następnie chińskiemu (również dwa) inaczej niż zazwyczaj, ze względu na zagrożenie epidemiologiczne, odbędą się online.

- „Rzeczpospolita" jest patronem medialnym Programu Handlu Zagranicznego.

Pandemia koronawirusa zakłóciła lub przerwała wiele relacji biznesowych i handlowych. Zarówno krajowych, jak i przede wszystkim zagranicznych. Wpłynęła destabilizująco na globalny handel, w tym na wymianę handlową Polski z Europą i światem. Nowa, niespodziewana sytuacja zdrowotna ma też negatywny wpływ na relacje gospodarcze i stan wymiany handlowej z naszym najważniejszym partnerem gospodarczym – Niemcami.

Sytuacja za Odrą ważna dla Polski

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gospodarka
20 lat Polski w UE. Dostęp do unijnego rynku ważniejszy niż dotacje
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Gospodarka
Bez potencjału na wojnę Iranu z Izraelem
Gospodarka
Grecja wyleczyła się z trwającego dekadę kryzysu. Są dowody
Gospodarka
EBI chce szybciej przekazać pomoc Ukrainie. 560 mln euro na odbudowę
Gospodarka
Norweski fundusz: ponad miliard euro/dolarów zysku dziennie