Bettman: Polskie firmy zaczynają mocno stawiać na ekologię

Chodzi o to, żeby poprzez wdrożenie nowych technologii zapewnić czyste powietrze i czystą wodę przyszłym pokoleniom – mówiła Dominika Bettman, prezeska spółki Siemensa w Polsce, podczas XXIX Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Publikacja: 06.09.2019 00:39

Bettman: Polskie firmy zaczynają mocno stawiać na ekologię

Foto: Fotorzepa/Tomasz Jodłowski

Przemysł stara się walczyć z negatywnymi kwestiami dotyczącymi klimatu, ale jest to walka bardzo kosztowna. Europejski przemysł może na tym skorzystać?

Oczywiście. Unikałabym sformułowania „walka". Najważniejszym elementem procesu jest budowanie świadomości ekologicznej. Świadomości tego, jak ważna jest dla nas planeta i jak bardzo nowoczesne technologie mogą się przyczynić do tego, żeby dalszy rozwój przemysłu był w pełni możliwy. Żeby były wszystkie korzyści wynikające z nowoczesnych technologii, spersonalizowanych produktów, a jednocześnie zachowane zostało czyste środowisko.

Poszczególne kraje i branże mają swoje interesy, które ciężko pogodzić. Daleki Wschód, Europa, Stany Zjednoczone – to klimatyczny tygiel. Jest szansa, żeby to pogodzić?

Inne jest podejście Europy do kwestii klimatycznych, dużo bardziej wymagające i zdyscyplinowane. Trudno odmówić krajom, które wchodzą na ścieżkę rozwoju, możliwości korzystania z tego wszystkiego, co rozwój przynosi. Tu jest główna oś pola do dyskusji i ugody.

Przemysł odgrywa w tym wielką rolę, bo jest fundamentalnym elementem gospodarki. Oprócz tego przemysł mocno przyczyniał się do zanieczyszczenia środowiska. Stąd ta droga jest długa i trudna. Tym bardziej wymaga współdziałania na polu zarówno krajowym, jak i międzynarodowym.

Widzę w tym rolę międzynarodowych koncernów, gdzie powstają nowoczesne technologie. Powstają też zobowiązania, że na przykład do 2030 r. cały cykl produkcyjny będzie niskoemisyjny bądź zeroemisyjny. Takie deklaracje już padają i stają się elementem konkurencyjności.

To wymaga wydania dużych pieniędzy przez poszczególne firmy. Będą do tego chętne?

Firmy są chętne do inwestowania w to, co finalnie przynosi korzyść. Kiedy wchodzimy na ścieżkę globalnej konkurencji, kiedy widzimy, że na przykład firmy niemieckie stają się liderami w czystej produkcji, następuje naturalny ruch w tym samym kierunku podmiotów z innych krajów. Obserwujemy to na przykładzie polskich firm, które zaczynają mocno stawiać na ekologię.

Z drugiej strony istnieje konieczność wsparcia regulacyjnego. Być może te czyste firmy powinny być promowane?

Absolutnie tak. Tutaj jest ogromna rola do odegrania przez rząd i regulatorów. Pomysł, aby nagradzać tych, którzy pierwsi wstępują na tę ścieżkę, jest bardzo dobry. Inwestowanie w technologie, które w długim czasie przynoszą efekt, to też dobry pomysł.

Istotą inwestowania w nowoczesne technologie jest to, że poprawie ulega cały proces produkcyjny. Nie chodzi o to, żeby ulepszyć wycinek procesu produkcyjnego i osiągnąć krótkoterminowy efekt. Chodzi o to, żeby przez wdrożenie nowych technologii zapewnić czyste powietrze i czystą wodę przyszłym pokoleniom.

Firma Siemens przeprowadza ciekawe badania wśród polskich przedsiębiorców dotyczące Przemysłu 4.0, cyfrowych kompetencji i wdrażania nowoczesnych rozwiązań. Niestety polscy przedsiębiorcy wprowadzają je tylko wtedy, kiedy są do tego zmuszeni. Dużej chęci nie ma.

Bariery są ogromne. Zdawało się, że dotyczą głównie finansów – bo to jest drogie, musi się opłacić.

Obecnie przedsiębiorcy coraz częściej zwracają uwagę, że bariery dotyczą braku kompetencji. Otwieramy dyskusję na temat kadr, kto ma w firmach przeprowadzić transformację cyfrową, kto ma przestawić firmę na nowoczesne technologie. Coraz częściej uważa się, że inżynierowie, osoby odpowiedzialne za wytwarzanie nowych technologii, powinni być liderami zmian. Pytanie, czy firmy inżynierskie i pracujący tam inżynierowie są do tego przygotowani?

Są?

Stają się. To jest proces.

Firmy stają się coraz bardziej świadome konieczności wprowadzenia nowoczesnych rozwiązań, które jednocześnie służą ekologii?

Wszystko składa się w jedną całość.

Z jednej strony mamy wymagania państwa i regulacje, które wyraźnie idą w kierunku czystego powietrza i środowiska. Mamy też konkurencyjność, nie tylko w skali krajowej, ale i międzynarodowej.

Wreszcie, w wielu firmach mamy światłych liderów. Bez ludzi ta zmiana się nie zdarzy. Potrzebni są liderzy, którzy będą prowadzić firmy w tym kierunku. Liderzy, którzy będą widzieli w tym sens.

— Partnerem relacji jest Siemens Polska

Przemysł stara się walczyć z negatywnymi kwestiami dotyczącymi klimatu, ale jest to walka bardzo kosztowna. Europejski przemysł może na tym skorzystać?

Oczywiście. Unikałabym sformułowania „walka". Najważniejszym elementem procesu jest budowanie świadomości ekologicznej. Świadomości tego, jak ważna jest dla nas planeta i jak bardzo nowoczesne technologie mogą się przyczynić do tego, żeby dalszy rozwój przemysłu był w pełni możliwy. Żeby były wszystkie korzyści wynikające z nowoczesnych technologii, spersonalizowanych produktów, a jednocześnie zachowane zostało czyste środowisko.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Smart city to również elektromobilność
ROZMOWA
Ponichtera: Innowacje w centrach danych dla zrównoważonego rozwoju
Interview
Ponichtera: Innovation in data centres for sustainable development
Studio „Rzeczpospolitej”
Białkowski: Zdrowa Firma to wsparcie dla pracodawców w pozyskaniu i utrzymaniu najlepszych pracowników
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
ROZMOWA
Jamiołkowski: Szczególny moment transformacji branży tytoniowej