- Podstawowym rodzajem działalności wykonywanej przez spółkę komunalną jest realizacja zadania własnego gminy polegającego na zapewnieniu lokalnego, publicznego transportu zbiorowego o charakterze użyteczności publicznej mieszkańcom miasta. Zasady współpracy w zakresie obowiązku wykonania zadania własnego gminy przez spółkę określono szczegółowo w umowie wykonawczej zawartej pomiędzy gminą (miastem) a spółką. Umowa doprecyzowuje sposób świadczenia przez spółkę usługi przewozu lokalnego transportu zbiorowego, tj. liczbę niezbędnych do przejechania kilometrów, obszar świadczenia usług przewozu, rozkłady jazdy w zakresie częstotliwości kursowania pojazdów, sposób rozliczania przychodów wygenerowanych przez spółkę innych niż otrzymana rekompensata (w tym m.in. z biletów sprzedawanych przez kierowców, działalności reklamowej oraz udostępniania składników majątku) oraz zasady przekazywania spółce rekompensaty związanej ze świadczeniem publicznej usługi komunikacji miejskiej. Spółka nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży biletów na przejazdy komunikacją miejską, jedynie marginalne przychody ze sprzedaży biletów przez kierowców. Ceny za usługi przewozu (poszczególne rodzaje biletów) oraz zakres ulg fakultatywnych na przejazdy ustalane są przez radę miasta i nie odzwierciedlają kalkulacji kosztów usługi świadczonej przez spółkę. Przychody ze sprzedaży biletów uzyskuje gmina. W związku z powierzeniem spółce przez gminę działalności przewozowej spółka otrzymuje od gminy rekompensatę. Rekompensata pokrywa koszty działalności eksploatacyjnej wygenerowane na działalności przewozowej, m.in. amortyzację taboru, paliwo, wynagrodzenia pracowników, części zamiennych. Otrzymana rekompensata nie podlega VAT. Czy w związku z otrzymywaniem od gminy (miasta) rekompensaty związanej z wykonywaniem działalności lokalnego, publicznego transportu zbiorowego na jej terenie, spółka będzie zobowiązana do ustalenia i stosowania preproporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT? – pyta czytelniczka.

Przedstawione okoliczności wskazują, że mamy tutaj do czynienia z czynnościami, które mieszczą się w definicji działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zatem w związku z otrzymywaniem rekompensaty od gminy (miasta) związanej z wykonywaniem działalności lokalnego, publicznego transportu zbiorowego na terenie miasta, spółka nie będzie zobowiązana do ustalenia i stosowania pre-proporcji. Dla takiej oceny nie ma znaczenia to, że otrzymana rekompensata nie podlega VAT. Taki pogląd podzielają organy podatkowe (por. interpretację Izby Skarbowej w Warszawie z 10 listopada 2015 r., IPPP1/4512-944/15-2/BS; interpretację Izby Skarbowej w Katowicach z 7 stycznia 2016 r., IBPP3/4512-886/15/MN).

Autor jest doradcą podatkowym

podstawa prawna: art. 86 ust. 2a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1221 ze zm.)