- opinią regionalnej izby obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu oraz informacją o stanie mienia JST,
- ze stanowiskiem komisji rewizyjnej będącym faktycznie wnioskiem w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi.
– Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego przed podjęciem uchwały w sprawie absolutorium dla organu wykonawczego powinien także dysponować opinią regionalnej izby obrachunkowej o wniosku komisji rewizyjnej w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium organowi wykonawczemu – wskazuje Ryszard Paweł Krawczyk, prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi. Jego zdaniem podjęcie przez organ stanowiący uchwały w sprawie absolutorium bez opinii RIO o wniosku komisji rewizyjnej stanowi istotne naruszenie prawa, jeżeli opinia ta mogłaby istotnie zmienić decyzję organu stanowiącego w tym zakresie.
Przesłanki rozgrzeszenia
Podstawą do udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium zarządowi jednostki nie może być wyłącznie ocena samego sprawozdania z wykonania budżetu, gdyż rozpatrzenie sprawozdania to nie to samo, co ocena wykonania budżetu jednostki.
– Nieudzielenie absolutorium zarządowi jednostki samorządu terytorialnego może być wyłącznie następstwem negatywnej oceny działalności finansowej (budżetowej) i poprzedzać je musi uchwała o nieprzyjęciu całości lub w znacznej części sprawozdania finansowego za dany rok – uważa prof. Cezary Kosikowski, z Uniwersytetu w Białymstoku. Według profesora Kosikowskiego, jeśli organ, do którego kompetencji należy udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium, nie wykaże i nie uzasadni, że w związku z niewykonaniem zadań istotnych dla społeczności gminy nakreślonych w uchwale budżetowej, doszło do kwotowego naruszenia granic wydatków, i to z winy organu wykonawczego, to nie może podjąć działań skutkujących nieudzieleniem absolutorium.
Nie głosujemy do skutku
Rada (sejmik) może podjąć uchwałę, w której udzieli organowi wykonawczemu absolutorium albo odmówi udzielenia. Może się zdarzyć i tak, że rada w sprawie absolutorium nie podejmie żadnego rozstrzygnięcia. Tak będzie, gdy przedłożona radnym uchwała nie uzyska wymaganej przepisami większości głosów. Jak podkreślono w uchwale kolegium regionalnej izby obrachunkowej w Bydgoszczy, w sytuacji, gdy za żadną możliwością: udzielić lub nie udzielić absolutorium, nie padnie wymagana bezwzględna większość głosów ustawowego składu rady gminy, wynik głosowania w sprawie absolutorium będzie nierozstrzygnięty, a nie ma podstaw do przeprowadzenia kolejnych głosowań (uchwała nr XIII 28/06).