Art. 60 przewiduje, że w rozpatrywaniu protestu, w weryfikacji, a także w ponownej ocenie, nie mogą brać udziału osoby, które były zaangażowane w przygotowanie projektu lub jego ocenę. Art. 24 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.) stosuje się odpowiednio. Zgodnie ze wspomnianym przepisem, każda osoba, która w jakimkolwiek charakterze i zakresie brała udział w przygotowaniu projektu lub jego ocenie, podlega wyłączeniu od rozpoznawania protestu - stwierdził WSA. Przepisy k.p.a., regulujące wyłączenie pracownika organu administracji, mają bowiem zastosowanie w sprawie, dotyczącej oceny wniosków, dokonywanej w ramach postępowań konkursowych, przeprowadzanych w trybie przepisów ustawy wdrożeniowej - stwierdził WSA, uchylając rozstrzygnięcie dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy.
Wojewódzki urząd pracy (WUP) zaskarżył ten wyrok do Naczelnego Sądu Administracyjnego. W skardze kasacyjnej WUP zarzucił sądowi I instancji, iż błędnie przyjął, że przez podpisanie pisma z informacją o negatywnej ocenie projektu, dyrektor WUP „brał udział w wydaniu decyzji", w związku z czym powinien być wyłączony w dalszym postępowaniu, i nie mógł podpisać informacji o nie uwzględnieniu protestu.
NSA stwierdził jednak, że skoro w rozpatrywaniu protestu spółki brała udział osoba zaangażowana wcześniej w ocenę projektu, podlegająca wyłączeniu z mocy odpowiedniego stosowania art. 24 § 1 pkt 5) k.p.a., tym samym został naruszony zakaz z art. 60 ustawy wdrożeniowej. Odpowiednie zastosowanie art. 24 § 1 pkt 5) k.p.a. polega bowiem na wyłączeniu od rozpatrywania protestu każdej osoby fizycznej, bez względu na to, czy posiada ona status pracownika, jeśli była wcześniej zaangażowana w ocenę projektu. Takim zaangażowaniem jest złożenie podpisu przez osobę upoważnioną do przekazania niezwłocznie wnioskodawcy pisemnej informacji o zakończeniu oceny jego projektu i jej wyniku, wraz z uzasadnieniem i podaniem liczby punktów. Ze względu na wyłączenie ustawowe, taka osoba nie może więc poinformować wnioskodawcy na piśmie o wyniku jego protestu. Toteż NSA oddalił skargę kasacyjną. Prawomocny stał się zatem wyrok WSA w Szczecinie, stwierdzający, iż ocena projektu spółki została przeprowadzona w sposób naruszający prawo, a sprawa ma być rozpatrzona ponownie.
sygnatura akt: I GSK 2658/18
Środki w latach 2014-2020
Tylko w latach 2014-2020 Polska ma otrzymać ponad 200 mld euro na realizację 6 programów krajowych oraz 16 regionalnych programów operacyjnych. Wśród tych ostatnich najpopularniejszy jest Regionalny Program Operacyjny, podzielony na województwa i stosowany głównie w urzędach pracy.