„Na plaży Chesil”. Kobieta i mężczyzna przed rewolucją obyczajową

„Na plaży Chesil” to ekranizacja wybitnej powieści, film pozornie niewspółczesny, ale niezmiernie wciągający.

Aktualizacja: 17.07.2018 18:47 Publikacja: 17.07.2018 18:17

Foto: M2 Films

Początek lat sześćdziesiątych XX wieku. Za kilka lat czterej faceci z Liverpoolu staną się głosem pokolenia, śpiewając „All You Need is Love", studenci wywieszą na murach paryskiej uczelni hasło „Zabrania się zabraniać". Ale na razie jest czas eskalacji niepokojów zimnej wojny, strachu i obyczajowego purytanizmu.

Florence i Edward, bohaterowie filmu „Na plaży Chesil", właśnie wzięli ślub i nad morzem mają spędzić miodowy miesiąc. Jedna poślubna noc zadecyduje o losach ich małżeństwa i o całym życiu.

Reżyser Dominic Cooke niespiesznie filmuje tę noc, podczas której Florence nie jest w stanie pokonać własnego lęku przed seksem. Wychowana w zamożnym, purytańskim świecie, w którym nie mówi się o cielesności, nie potrafi pokonać strachu, przeświadczenia o tym, że jest oziębła. Czytała książki o seksie, ale w łóżku prosi Edwarda: „Powiedz coś głupiego".

Jej świeżo poślubiony mąż nie potrafi zdobyć się na cierpliwość i czułość. Duma staje się dla niego ważniejsza od miłości. Widz pozna historię ich związku z retrospekcji, ale najważniejsza rozmowa między nimi odbędzie się już po nieudanej nocy, na nadmorskich piaskach.

Ten film to ekranizacja powieści Iana McEwana, laureata nagrody Bookera z 1998 roku za „Amsterdam". Twórczość brytyjskiego pisarza zainspirowała już wcześniej kilku filmowców, by wymieć m.in. „Przetrzymać tę miłość" Rogera Michella, nominowaną do Oscara w siedmiu kategoriach „Pokutę" Joe Wrighta, ale też „Rozmowę z człowiekiem z szafy" Mariusza Grzegorzka.

Debiutujący w kinie Dominic Cooke reżyseruje z teatralną precyzją. Ma parę intrygujących młodych aktorów: Saoirse Ronan, która zresztą pierwszą, ważną filmową rolę zagrała jako 13-latka w „Pokucie" oraz Billy'ego Howle'a, odkrycie „Dunkierki". A operator Sean Bobbit, filmując rozległe piaski i morze w Dorset, potrafił pokazać samotność bohaterów.

„Na plaży Chesil" początkowo denerwuje. Wydaje się potwornie niewspółczesny, nużący. Dopiero po jakimś czasie widz zaczyna odczuwać jego smaki. Choćby tło społeczne, bo Florence i Edward pochodzą z całkowicie odmiennych światów. Ona – utalentowana skrzypaczka, córka zamożnego biznesmena, który przyszłego zięcia „urządza" w swojej firmie. On – student historii ze znacznie skromniejszej, ale wyzwolonej rodziny.

Ich miłość jest jakby na przekór inności i niedopasowaniu. Może również te różnice oddalają ich od siebie w zamkniętym klasowo społeczeństwie? Ale McEwan i Cooke opowiadają też o seksualności, o nieumiejętności zrozumienia drugiego człowieka. I o decyzjach, które podejmuje się gwałtownie, pod wpływem emocji, a które mogą zadecydować o życiu człowieka.

W „Na plaży Chesil" jest epilog, który dzieje się 45 lat później. Kilka scen. Ale to one ten film puentują. Warto przetrwać początkowe zniecierpliwienie i rozsmakować się w tej opowieści o życiu, znacznie bardziej współczesnej, niż na początku się to wydaje.

Początek lat sześćdziesiątych XX wieku. Za kilka lat czterej faceci z Liverpoolu staną się głosem pokolenia, śpiewając „All You Need is Love", studenci wywieszą na murach paryskiej uczelni hasło „Zabrania się zabraniać". Ale na razie jest czas eskalacji niepokojów zimnej wojny, strachu i obyczajowego purytanizmu.

Florence i Edward, bohaterowie filmu „Na plaży Chesil", właśnie wzięli ślub i nad morzem mają spędzić miodowy miesiąc. Jedna poślubna noc zadecyduje o losach ich małżeństwa i o całym życiu.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Laureaci Oscarów, Andrzej Seweryn, reżyserka castingów do filmów Ridleya Scotta – znamy pełne składy jury konkursów Mastercard OFF CAMERA 2024!
Film
Patrick Wilson odbierze nagrodę „Pod Prąd” i osobiście powita gości Mastercard OFF CAMERA
Film
Nominacje do Nagrody Female Voice 2024 Mastercard OFF CAMERA dla kobiet świata filmu!
Film
Script Fiesta 2024: Damian Kocur z nagrodą za najlepszy scenariusz
Film
Zmarła Mira Haviarova