Gość zauważył, że wokół nas jest wystarczająco dużo energii odnawialnej żebyśmy funkcjonowali. - Świat zmierza do tego, żeby potrafić ją zmagazynować w magazynach energii w oparciu o ogniwa jonowo-litowe czy jakąkolwiek inną technologią - mówił Jastrzębski.
Zaznaczył, że polska elektromobilność na początku powinna być oparta na bateriach, a później na wodorze. - Problemy technologiczne związane z szeroką dystrybucją wodoru są dzisiaj tak duże, że jest to śpiew kolejnej dekady. Baterie są tu i teraz. Mamy coraz więcej środków transportu opartych na bateriach. Wodór niekoniecznie musi być jedynym źródłem napędu w pojeździe elektrycznym. Może też być generatorem prądu, który w trakcie jazdy ładuje baterie. Takie pojazdy są już konstruowane – tłumaczył gość.
Efektywność baterii w stosunku do ceny się poprawia. - Zasięgi są coraz większe, udział kosztu baterii w cenie samochodu jest coraz mniejszy. Kwestią czasu jest, kiedy będzie to poziom wystarczające - prognozował Jastrzębski.
Veramo sprzedaje autobusy elektryczne, które pozwalają przejechać ponad 400 km. - Jest to nieporównywalnie więcej niż oferuje rynek. Na ogół w przetargach w Polsce wymogiem jest 120 km z szybkim ładowaniem. Szacuje się, że 300-350 km to średni zasięg autobusu, kiedy nie trzeba byłoby go doładowywać. Dzisiaj gminy i miasta kupujące autobusy z zasięgiem 120 km muszą także kupić szybki ładowarki pantografowe na pętlę, co podraża całą inwestycję. Ostatnio jedno z miast kupowało 10 autobusów za 25 mln. Dodatkowe 6 mln zł poszło na dwie pętle wyposażone w ładowarki. To pieniądze wyrzucone w błoto, bo za 2 lata takie ładowarki nie będą potrzebne – mówił gość.