Pandemia uczy filantropii

Blisko 40 proc. Polaków uważa, że pandemia Covid-19 zmieniła ich podejście do pomagania.

Publikacja: 10.12.2020 09:00

Pandemia uczy filantropii

Foto: materiały prasowe

Polscy darczyńcy indywidualni przeznaczają rocznie 1 miliard euro na działania filantropijne – wynika z badania „Filantropia w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) 2020", przeprowadzonego przez Kantar Polska dla Social Impact Alliance for Central & Eastern Europe.

Aż 39 proc. Polaków stwierdziło, że pandemia zmieniła ich podejście do pomagania, a dla około 13 proc. był to moment przełomowy, gdyż właśnie wtedy zaczęli to robić. Z raportu wynika, że choć nadal daleko nam do skali pomagania, jaką charakteryzują się najbardziej dojrzałe rynki na świecie, to coraz więcej osób wspiera dobroczynność oraz firmy prowadzące działania filantropijne.

Potencjał filantropijny Polski wśród darczyńców indywidualnych wynosi 1,9 mld euro, z czego ok. 1 mld euro przekazujemy już dziś. Dla porównania, na jednym z najbardziej dojrzałych pod tym względem rynków, w USA, prywatni donatorzy przeznaczyli na cele charytatywne 276,5 mld euro. Zgodnie z analizą ekspertów tylko w bieżącym roku środki finansowe na cele dobroczynne przekazała ponad połowa Polaków (51proc.) wobec 42 proc. Słowaków, 40 proc. Czechów i 36 proc. Węgrów. Z danych wynika, że darczyńcy z Polski przeznaczają na wydatki filantropijne średnio 350 zł rocznie, co w przeliczeniu na mieszkańca daje kwotę 180 zł rocznie. Odpowiada ona niecałym 0,5 proc. średnich zarobków w naszym kraju.

Jako mieszkańcy Europy Środkowo-Wschodniej mamy wysokie oczekiwania wobec biznesu. Aż dwie trzecie z nas liczy na to, że firmy będą coraz częściej włączać się w działania odpowiedzialne społecznie. Blisko połowa Polaków (47proc.) deklaruje, że zapłaci więcej za produkty marek społecznie odpowiedzialnych, a dla więcej niż co trzeciej osoby (38 proc.) prowadzenie przez firmę działań w obszarze CSR jest zachętą do zakupu jej produktów lub skorzystania z usług.

Najmniej popularną formą pomagania w porównaniu z przekazywaniem środków finansowych jest wolontariat – realizuje go zaledwie co trzeci mieszkaniec krajów CEE. W Polsce ten odsetek wynosi 32 proc. Wolontariat jest najpopularniejszy (38 proc.) wśród osób młodych, do 30 lat, co zdaniem autorów opracowania może sugerować, że w przyszłości taka forma wsparcia będzie zyskiwała na znaczeniu. Obecnie 14 proc. mieszkańców CEE wskazało, że pracodawca umożliwia im realizację wolontariatu w ramach godzin pracy. Wśród tych, którzy nie mają takiej opcji, oczekiwałoby jej aż blisko 4 na 10 pracowników. Na taką formę pomagania chcieliby poświęcić 2–3 godz. w miesiącu.

W raporcie znajdują się również rekomendacje dla poszczególnych sektorów zaangażowanych w realizację wyzwań społecznych. Wśród rekomendacji dla administracji publicznej znalazło się m.in. wprowadzenie wolontariatu, w tym wolontariatu kompetencji, do katalogu ulg podatkowych. Biznesowi zaleca się m.in. łączenie sił i tworzenie wspólnych przedsięwzięć w odniesieniu do określonego problemu, np. luki kompetencyjnej na rynku pracy. Organizacjom społecznym natomiast – transparentność w raportowaniu prowadzonej działalności, zarówno w kwestiach statutowych, jak i administracyjnych. Filantropów indywidualnych zachęca się z kolei do korzystania z ulg podatkowych od darowizn.

Badanie przeprowadził Kantar w maju 2020 r. wśród mieszkańców czterech krajów: Polski, Węgier, Czech i Słowacji.

Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko