Wiedza Polaków na temat PPK rośnie

W lipcu słyszało o pracowniczych planach kapitałowych słyszało już ponad 60 proc. osób zatrudnionych w dużych firmach. Na przełomie marca i kwietnia 40 proc.

Publikacja: 02.08.2019 19:49

Wiedza Polaków na temat PPK rośnie

Foto: 123RF

- Czy słyszeli państwo o pracowniczych planach kapitałowych – zapytała firma Nationale-Nederlanden w drugiej edycji raportu „PPK oczami Polaków". 62 proc. badanych odpowiedziało twierdząco. Na przełomie marca i kwietnia, gdy powstawała pierwsza edycja raportu, o PPK słyszało 38 proc. ankietowanych. O pracowniczych planach kapitałowych najczęściej słyszały osoby z wykształceniem wyższym (74 proc.), osoby w średnim wieku (40-49 lat – 79 proc.) i osoby starsze (73 proc.). Odsetek respondentów, którzy słyszeli o PPK najbardziej wzrósł wśród mieszkańców wsi (z 37 proc. do 62 proc.). Najmniej zorientowaną w tym temacie grupą są osoby w wieku 18-29 lat (17 proc. wskazań).

Blisko co piąty pracownik dużej firmy ocenia swoją wiedzę o PPK jako dobrą. 15 proc. takich pracowników deklaruje przy tym, że zebrało dużo informacji o tym programie. 3 proc. uważa wręcz, że ma bardzo obszerną wiedzę w tym zakresie. Wciąż jednak ponad 80 proc. ankietowanych uważa, że wie na ten temat niewiele. Do największej niewiedzy przyznają się osoby w wieku 18-24 lat. Na odpowiedź „wiem bardzo niewiele" wskazała ponad połowa najmłodszych pracowników. Dla 44 proc. badanych PPK to środki gromadzone na emeryturę. 2 na 10 uczestników badania nie potrafiło podać definicji.

Co trzeci pracownik (34 proc.) dużej firmy mówi, że chce oszczędzać w PPK. Odsetek takich osób wzrósł w porównaniu z poprzednim badaniem o 5 pkt proc. Co czwarty ankietowany nie podjął decyzji o tym, czy chce przystąpić do nowego programu. 42 proc. respondentów deklaruje, że nie zdecyduje się na udział w PPK. Najbardziej niechętne do oszczędzania w pracowniczych planach kapitałowych są osoby w wieku 18-24 lata. Autorzy tego programu liczą, że na początku przystąpi do niego co najmniej 50 proc. pracowników. Z czasem ta liczba ma rosnąć, do nawet przeszło 80 proc.

Co nam się podoba w PPK? Dla prawie polowy respondentów najważniejszą cechą programu jest dobrowolność i możliwość decydowania o wpłatach. Blisko 40 proc. ankietowanych docenia, że uczestnicząc w tym programie mogą w każdej chwili wypłacić zgromadzone oszczędności. Podobną grupę do PPK przekonuje to, że otrzyma dopłaty nie tylko od pracodawcy, ale i od państwa. Zapis w ustawie o tym, że w każdej chwili można zrezygnować z oszczędzania, jest szczególnie ważny dla osób przed 25 rokiem życia (64 proc. wskazań). Co piątego uczestnika do systemu długoterminowego oszczędzania przekonuje fakt, że plany kapitałowe w całości będą obsługiwane przez pracodawcę.

Prawie połowa osób, które słyszały o pracowniczych planach kapitałowych, potwierdza, że ich firmy przygotowują się do wdrożenia programu. Wcześniej taką deklarację złożyło 34 proc. respondentów. Ale co piąty ankietowany twierdzi, że w jego firmie nie są prowadzone przygotowania do wprowadzenia PPK. Oznacza to wzrost o 5 pkt proc. w stosunku do pierwszej edycji badania. Zauważalnie zmniejszył się odsetek osób, które nie wiedziały, na jakim etapie przygotowań jest ich firma. Na odpowiedź „nie wiem" wskazał co trzeci badany. Dla porównania w okresie marzec-kwiecień brak wiedzy wykazało ponad 50 proc. respondentów. Najczęściej przygotowania firmy do PPK potwierdzili pracownicy w wieku 25-29 lat (51 proc.) i 30-39 lat (52 proc.).

Badanie potwierdziło obawy i brak zaufania Polaków związane z długoterminowym oszczędzaniem. Negatywne doświadczenie związane z reformą systemu emerytalnego, czyli to co się stało z OFE, zniechęca do PPK 61 proc. pracowników dużych firm. Oznacza to wzrost o 5 pkt proc. w stosunku do pierwszej edycji badania. Ryzyko zabrania pieniędzy przez państwo najczęściej zniechęca osoby z wykształceniem wyższym (69 proc.). Widać tu, że wysiłki rządu, który chce szybko rozwiązać problem otwartych funduszy emerytalnych i przekazać większość zgromadzonych w nich pieniędzy oszczędzającym, na razie nie przekłada się na wzrost zaufania obywateli do takich programów. Wśród innych barier uczestnicy badania wymieniają ryzyko inwestycyjne (39 proc.) oraz ograniczony dostęp do gromadzonych oszczędności przed 60 rokiem życia (26 proc.). Istotnie zmalał odsetek osób, które twierdziły, że nie stać ich na oszczędzanie (z 16 do 9 proc.). O 5 pkt proc. (z 18 do 13 proc.) zmalała obawa dotycząca automatycznego zapisu. Blisko co dziesiąty respondent przyznaje jednak, że nie rozumie założeń programu.

Co trzeci uczestnik badania uważa, że duże znaczenie dla powodzenia PPK ma wizerunek instytucji finansowej i jej stabilność na rynku. W mniejszym stopniu respondenci zwracają uwagę na specjalizację danej firmy w rozwiązaniach emerytalnych (21 proc.) oraz osobiste doświadczenie jako klientów (23 proc.). Co ciekawe, bezpieczeństwo inwestycji jest kryterium szczególnie ważnym dla pracowników w wieku 25-29 lat (55 proc. wskazań). Osoby między 40 a 49 rokiem życia zwracają większą uwagę na długoletnie doświadczenie firmy na rynku (50 proc.).

Badanie przeprowadzono w lipcu, na grupie 500 pracowników firm, które zatrudniają co najmniej 250 osób. To takie firmy jako pierwsze przystąpiły do programu PPK.

- Czy słyszeli państwo o pracowniczych planach kapitałowych – zapytała firma Nationale-Nederlanden w drugiej edycji raportu „PPK oczami Polaków". 62 proc. badanych odpowiedziało twierdząco. Na przełomie marca i kwietnia, gdy powstawała pierwsza edycja raportu, o PPK słyszało 38 proc. ankietowanych. O pracowniczych planach kapitałowych najczęściej słyszały osoby z wykształceniem wyższym (74 proc.), osoby w średnim wieku (40-49 lat – 79 proc.) i osoby starsze (73 proc.). Odsetek respondentów, którzy słyszeli o PPK najbardziej wzrósł wśród mieszkańców wsi (z 37 proc. do 62 proc.). Najmniej zorientowaną w tym temacie grupą są osoby w wieku 18-29 lat (17 proc. wskazań).

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał partnera
Transparentny rynek kapitałowy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?