fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Budżet i Podatki

Spóźnione banderole fiskusa

Adobe Stock
Resort finansów szykuje rozporządzenie, które przesunie na koniec roku obowiązek oznaczania płynów do e-papierosów znakami akcyzy. Powód: PWPW nie zdążyła przygotować banderoli.

Z początkiem lipca płyny do e-papierosów, a także nowatorskie wyroby tytoniowe, zostaną objęte akcyzą, dziś taki podatek nie jest pobierany. Będzie też obowiązek oznakowywania tych wyrobów znakami akcyzy. I tu pojawia się problem.

Resortowe opóźnienie

Jak bowiem dowiedziała się „Rzeczpospolita" banderole do oznakowywania płynów do papierosów elektronicznych nie są gotowe. W tej sytuacji Ministerstwo Finansów zmuszone było przygotować rozporządzenie, które przesuwa obowiązek banderolowania płynów do e-papierosów na koniec roku.

– Terminy zawaliła Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, ale to Ministerstwo Finansów nie dopilnowało wytwórni – mówi nasz informator.

Ministerstwo Finansów potwierdziło nasze informacje o spóźnieniu produkcji banderoli. Spóźnienie tłumaczy koronawirusem.

– Decyzja o przygotowaniu regulacji dotyczących czasowego zwolnienia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy płynu do papierosów elektronicznych jest skutkiem trwającej epidemii Covid-19 – wyjaśnił resort w odpowiedzi na nasze pytania. – Projekt rozporządzenia jest na etapie konsultacji.

Wyjaśnił ponadto, że „znaki akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych są wytwarzane w nowej technologii, której wdrożenie wymaga bliskiej współpracy z zagranicznymi podmiotami. Z uwagi na globalną pandemię, kontakty z kontrahentami uległy zamrożeniu, co uniemożliwiło Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych SA wyprodukowanie banderol w odpowiednim czasie".

Według naszych informacji problemem jest klej używany do umieszczania banderoli na opakowaniach e-papierosów. Ten jest sprowadzany z zagranicy, tymczasem koronawirus pozrywał łańcuchy dostaw, zwłaszcza w obrocie międzynarodowym, co doprowadziło do opóźnienia w produkcji banderoli.

Smaczku tej historii dodaje fakt, że o obowiązku stosowania banderoli wiadomo od kilkunastu miesięcy. Tego argumentu Ministerstwo Finansów używa, gdy odrzuca apele branży producentów e-papierosów o odłożenie do końca roku objęcia akcyzą płynów do tych urządzeń. To głównie drobne podmioty i specjalistyczne punkty sprzedaży. Tłumaczą, że z powodu lockdownu walczą o przetrwanie i nie mają głowy do przygotowań do skomplikowanego poboru akcyzy.

Zdaniem producentów płynów do e-papierosów odłożenie obowiązku banderolowania dodatkowo pogorszy sytuację. Już i tak do końca października wszystkie płyny produkowane przed końcem czerwca 2020 r. mogą być sprzedawane na rynku bez banderoli. Teraz ten okres ma być jeszcze wydłużony. W sprzedaży przez pół roku będą więc równocześnie płyny oznaczone banderolami i te bez nich. To utrudni odróżnienie legalnych produktów, od tych z szarej strefy.

Fiskus bez danych

– Ministerstwo Finansów nie jest do poboru akcyzy dobrze przygotowane – ocenia Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych, który prowadzi m.in. badania branży tytoniowej, a ostatnio interesował się kilkoma zagadnieniami związanymi z rynkiem e-papierosów i nowatorskich wyrobów tytoniowych. W związku z tym instytut występował do resortu finansów o dane dotyczące tych rynków. Jesienią zeszłego roku poprosił resort finansów o podanie liczby podmiotów zajmujących się produkcją i importem płynów do e-papierosów oraz wyrobów nowatorskich, które zarejestrowały się dla potrzeb podatku akcyzowego, a także o ilość sprowadzonych do Polski takich produktów.

Dostał dane za 2018 r. i część 2019 r. W lutym 2020 r. wystąpił o te same dane, tym razem za cały 2019 r. – Tym razem spotkała nas niespodzianka. Ministerstwo Finansów odpowiedziało, że nie ma takich danych i ich nie gromadzi. – Oznacza to, że na półtora miesiąca przed planowanym wejściem w życie podatku organy skarbowe nie znają podstawowych parametrów rynku i co więcej – nie są nimi nawet zainteresowane – komentuje Jacek Fundowicz, wiceprezes Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych.

Co ciekawe, problemów z banderolowaniem nie ma w przypadku nowatorskich wyrobów tytoniowych. Producentami tych wyrobów są jednak wielkie koncerny tytoniowe i to one zajmowały się sprowadzeniem kleju.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA