Nagła dymisja prezesa Atlantii

Rodzina Benettonów, właścicieli grupy infrastruktury Atlantia doprowadziła do odejścia prezesa Giovanniego Castellucci, bo chce zamknąć rozdział tragicznej katastrofy drogowej

Publikacja: 18.09.2019 17:29

Giovanni Castellucci

Giovanni Castellucci

Foto: Bloomberg

Zawalenie się 2 przęseł wiaduktu autostrady w Genui spowodowało śmierć 43 osób i wywołało silną presję polityczną na Atlantię, właściciela zarządcy połowy włoskich autostrad: Ruch 5 Gwiazd tworzący rząd koalicyjny z Ligą domagał się pozbawienia jej koncesji na autostrady.

Śledztwo podjęte po tragedii i twierdzenia o fałszowaniu przez Atlantię raportów o stanie bezpieczeństwa niektórych wiaduktów zaszokowały Benettonów, którzy cofnęli swe poparcie prezesowi. - Byliśmy w szoku od ubiegłego tygodnia po tym, co policja ujawniła w swych komunikatach - przyznał Luciano Benetton.

Na ostatnim posiedzeniu rady nadzorczej Castellucci (60 lat) zgodził się ustąpić po 13 latach kierowania firmą. W maju przedłużono z nim kontrakt na następne 3 lata. W ramach odprawy ma dostać ponad 13 mln euro, ale firma zastrzegła sobie prawo wstrzymania tej wypłaty, "gdyby pojawiły się wyraźne, potwierdzone dowody jego dużych zaniedbań względem firmy".

Do czasu mianowania nowego prezesa rada przekazała uprawnienia wykonawcze komisji złożonej z 5 członków. m.in. prezydenta Atlantii, Fabio Cerchiai i prezesa holdingu Benettonów Edizione, Carlo Bertazzo. Osoba wtajemniczona powiedziała Reuterowi, że prezesem może zostać weteran w firmie Gianni Mion. Rada mianowała też dyrektorem generalnym szefa pionu finansowego Giancarlo Guenzi.

Nowe kierownictwo Atlantii, nawet jeśli będzie tymczasowe, może pomóc w poprawie stosunków firmy z rządem, oddalić groźbę utraty koncesji na autostrady (Autostrade per l'Italia zarządza połową z 6 tys. km płatnych autostrad).

Oznacza ponadto gigantyczną zmianę w porównaniu z epoką Castellucciego, kiedy to on zajmował się wszystkimi ważnymi negocjacjami. W 2018 r. doprowadził do wielomiliardowej fuzji z hiszpańską Abertis, on negocjował potencjalną inwestycję Atlantii w ratowanie Alitalii.

Wobec Catellucciego i innych członków kierownictwa grupy trwa śledztwo ws. zawalenia się wiaduktu w Genui, dotyczy też wysokich urzędników resortu transportu.

Zawalenie się 2 przęseł wiaduktu autostrady w Genui spowodowało śmierć 43 osób i wywołało silną presję polityczną na Atlantię, właściciela zarządcy połowy włoskich autostrad: Ruch 5 Gwiazd tworzący rząd koalicyjny z Ligą domagał się pozbawienia jej koncesji na autostrady.

Śledztwo podjęte po tragedii i twierdzenia o fałszowaniu przez Atlantię raportów o stanie bezpieczeństwa niektórych wiaduktów zaszokowały Benettonów, którzy cofnęli swe poparcie prezesowi. - Byliśmy w szoku od ubiegłego tygodnia po tym, co policja ujawniła w swych komunikatach - przyznał Luciano Benetton.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Budownictwo
Silna grupa z dużymi możliwościami
Budownictwo
Gwałtowny skok rezerwacji nowych mieszkań. Polacy ruszyli do biur nieruchomości
Budownictwo
Ceny materiałów budowlanych nadal spadają
Budownictwo
Ceny mieszkań doszły do sufitu? Sprzedający liczą na kolejne zwyżki
Budownictwo
Spadają ceny materiałów budowlanych. Co potaniało najbardziej?