Rosną zyski producentów odzieży

Mimo coraz wyższych kosztów pracy i zakazu handlu część firm odzieżowych w Polsce poprawia wyniki.

Publikacja: 15.11.2018 20:00

Rosną zyski producentów odzieży

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych trwa sezon publikacji sprawozdań za trzeci kwartał roku obrachunkowego. Raporty z wynikami za miniony kwartał opublikowały już m.in. obuwnicze firmy CCC i Gino Rossi, a we środę i czwartek dołączyły do nich odzieżowe firmy: Vistula Group, CDRL (właściciel marki Coccodrillo) czy poznański Solar.

Wyniki dają jak zwykle mieszany obraz branży, na którą składają się giganci kupujący firmy e-commerce oraz tradycyjne sieci sklepów w kraju i za granicą, firmy średniej wielkości w nie najgorszej kondycji, a także spółki walczące o przetrwanie.

Dobrze radzi sobie specjalizująca się w produktach z wyższej półki cenowej Vistula Group, grupa odzieżowo-jubilerska, do której należy także marka W.Kruk. W ciągu dziewięciu miesięcy kierowana przez Grzegorza Pilcha grupa odnotowała 533,5 mln zł przychodów, o 14,6 proc. więcej niż przed rokiem. Zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) i zysk netto Vistuli również urosły, ale wolniej niż wpływy ze sprzedaży. EBITDA zamknęła się sumą 43,7 mln zł (wzrost o 2,1 proc. rok do roku), a zysk netto 21,1 mln zł, co daje wzrost o 8,3 proc. rok do roku.

Zarząd Vistuli podtrzymał, że w całym 2018 r. przychody zwiększą się w dwucyfrowym tempie, a dynamika wzrostu zysku netto będzie szybsza. Ograniczono natomiast nieco cel co do rozwoju powierzchni handlowej sklepów grupy.

Powiększyć ma się ona o 8 proc., a nie – jak wcześniej zapowiadano – o 9 proc., czyli w tempie obserwowanym w ciągu dziewięciu miesięcy br. Jak tłumaczy prezes Pilch, część nowych sklepów zostanie otwarta dopiero w 2019 r.

W środę wyniki za III kwartał podał CDRL, właściciel marki ubranek dziecięcych Coccodrillo. Grupa prowadząca sklepy samodzielnie i w modelu franczyzowym w kraju i za granicą osiągnęła w tym czasie 71,6 mln zł przychodów oraz 5,4 mln zł zysku netto. To odpowiednio o 8,1 i 32,3 proc. więcej niż rok wcześniej. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. CDRL zanotowało 183,4 mln zł przychodów (o 9,6 proc. więcej niż rok wcześniej), a zysk netto grupy urósł o ponad 100 proc., do 14,1 mln zł.

Inaczej zachowały się w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. wyniki obuwniczych firm. Grupa CCC, która miała bardzo dobry 2017 r., do końca września bieżącego roku zarobiła na czysto 19,8 mln zł (154 mln zł rok temu).

Grupa Gino Rossi, cierpiąca na brak pieniędzy i ograniczająca produkcję, przy 122 mln zł przychodu pokazała 30 mln zł straty netto. Zarząd Gino pod kierunkiem Tomasza Malickiego liczy, że sytuacja firmy poprawi się m.in. za sprawą sprzedaży odzieżowej marki Simple.

Na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych trwa sezon publikacji sprawozdań za trzeci kwartał roku obrachunkowego. Raporty z wynikami za miniony kwartał opublikowały już m.in. obuwnicze firmy CCC i Gino Rossi, a we środę i czwartek dołączyły do nich odzieżowe firmy: Vistula Group, CDRL (właściciel marki Coccodrillo) czy poznański Solar.

Wyniki dają jak zwykle mieszany obraz branży, na którą składają się giganci kupujący firmy e-commerce oraz tradycyjne sieci sklepów w kraju i za granicą, firmy średniej wielkości w nie najgorszej kondycji, a także spółki walczące o przetrwanie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjedzie na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie